| ||||
| ||||
— 59 -
tretí. Aby zpęváci místa, o která se právę -__—~ —— etc. jedná,neprehlédli, oznacil je vydavatel akcenty Ky - rie. Jak dűlezitý jest predmęt tento, poznáme ze zakoncení Gloria: »in gloria Dei Patris Rhytiuus slova »Kyrie« vyzaduje však, Amen«. Jaký jásost vyjadruje toto místo, aby se takto zpívalo: jaká samostatnost lilasű nejenom v melo- dickém, nýbrz i v rytmickém ohledu docilena etc. jest právę uzitím akcentű na lehkých momen- Ky - ri - e. tecli taktu. Jest to spojení vícehlasélio avšak mensurovaného cliorálu v jeden harmonický Právę tak prednáší se slovo »Kyrie« celek. Na to, velectęní pánové, kladu nejvętší v tretí vętę. dűraz: Nepriciníte-li se vedle zretelné vý - Pri provedení mše zádám, aby sobę slovnosti téz o správnou deklamaci textu, málo slavné shromázdęní predevším povšimnuto prospęjete reformę chrámové hudby. Sbor, deklamace textu, jenz tvorí jeden z nej- který nešetrí slovního akcentu, nestojí za dűlezitęjšícli pozadavkű reformované hudby moc a rovná se ve svém zpęvu dętem vy- chrámové vűbec. Zvláštę však pri provozo- slovujícím slabiku za slabikou stejnou silou. vání staroklasických skladeb polyfonních Pri dobré, pravým akcentem ozivené de- jest dobrá deklamace hlavní podmínkou klamaci vystoupí motivy jednotlivých hlasű krásného pűsobivého prednesu. Nedostací samy sebou, predpokládaje, ze hlasy stejno- tudíz cistá intonace, zretelná výslovnost a męrnę obsazeny jsou. Prichází však ua radu odstińování, k tęmto nutným vlastnostem ještę jiný veledűlezitý moment. Pri pred- dobrého sborového zpęvu pridruziti dluzno nesu chrámové hudby jest dbáti ještę rozeznávání prízvucných a neprízvuc- velmi bedlivę smyslu zpívaných ných, dlouhých a krátkých slabik, coz vy- slov. Cásti mše hudební, jsou jak známo, zaduje vysvętlení. Jak známo rozeznáváme tyto: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Bene- v lntdbc mensurované, totiz v takty uvedené, dictus a Agnus. tézké a lehké doby, tęzké a leh';é cásti Kyrie eleison, Cliriste eleison, Kyrie taktu. Na tęzké doby (nękdy i cásti taktu) eleison jsou slova recká znamenající: Pane kladetrle z pravidla slabil:y pí-ízvucné a smiluj se (nad námi), Kriste smiluj se, Pane dloulié, na lehké slabiky krátké, neprí- smiluj se. Jsou to tedy slova, jimiz Boha o zvucné. Tolioto pravidla teprve v pozdęjší smilování prosíme, jez proto nutno predná- dobę v platnost uvedeného nezachovávali však šeti klidnę, aby takrka kazdý vęrící cítil skladatelé starší. Polilednęme na pr. v par- z úst sboru svou vlastní pokoru, s jakou by tituru Pale;trinovy mše. V S. taktu stojí svou prosbu Bohu nejvyššímu pfednášel. v altu : Zvláštę pak druhý díl, Christe eleison, nutno jemnęji a vroucnęji prednášeti nezli díl i. a 3. Hlavní charakter »Kyrie« jest Ky - ri - e pokora, prosba. Jinak má se vęc pri dvou následujících Prízvucná i dlouhá slabika Ky- stojí na císlech »Gloria« a »Credo«, jichz text jest lehké, neprízvucná a krátká slabika ri na dlouhý a také smyslem rozmanitý, proto tęzké cásti taktu. Rozeznávejme zde velký treba jednotlivé cásti rűzným zpűsobem pred- allabreve takt s metrem : nášeti. Gloria jest celkem oslava velebnosti a slávy Bozí, oslava Syna Bozího, jenz za hríchy naše smrt kríze podstoupil a nyní v kterémz celé noty doby, pűlnoty pak, nebo sedí na pravici Bolí v jednotę s Duchem noty menší platnosti, cásti taktu tvorí. svatým. Celkem tedy jest to obsah s1 a v n ý Jest zde tedy spor mezi prízvukem slova a takový téz má býti prednes cásti této, a mezi akcenty taktovými. V takový c li ovšem az na jednotlivá místa, kteráz nutno prípadecli necht nevšímají si zpę- zpívati jemnę, jal; téz z povahy vzorű nej- v á c i takový c li car. Na rediteli zálezí, lepších souditi mozno. Tak na pocátku slova aby nejenom pri zl;ouškách na místa taková »Et in terra pax hominibus« (jen mimocho- zvláštę pozorna cinil, nýbrz i pri provozo- áem budiz pripomenuto, ze jest zcela ne- vání silnęjším rázem taktovky je vyznacoval. správno opakovati na kűru zacátecní slova Týz prípad nacházíme v 14. taktu v altu pri G l o r i a a C r e d o knęzem jiz intono- i basu jakoz i na mnohých jiných místech vaná) jest treba prednášeti jemnę »budiz v prűbęhu »Christe« a »Kyrie« ve vętę pokoj, mír, na zemi lidem dobré vűle.« Ná | ||||
|