NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 59,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 59 -







tretí. Aby zpęváci místa, o která se právę



-__—~ —— etc. jedná,neprehlédli, oznacil je vydavatel akcenty

Ky - rie. Jak dűlezitý jest predmęt tento, poznáme



ze zakoncení Gloria: »in gloria Dei Patris

Rhytiuus slova »Kyrie« vyzaduje však, Amen«. Jaký jásost vyjadruje toto místo,

aby se takto zpívalo: jaká samostatnost lilasű nejenom v melo-

dickém, nýbrz i v rytmickém ohledu docilena

etc. jest právę uzitím akcentű na lehkých momen-

Ky - ri - e. tecli taktu. Jest to spojení vícehlasélio avšak



mensurovaného cliorálu v jeden harmonický

Právę tak prednáší se slovo »Kyrie« celek. Na to, velectęní pánové, kladu nejvętší

v tretí vętę. dűraz: Nepriciníte-li se vedle zretelné vý -

Pri provedení mše zádám, aby sobę slovnosti téz o správnou deklamaci textu, málo

slavné shromázdęní predevším povšimnuto prospęjete reformę chrámové hudby. Sbor,

deklamace textu, jenz tvorí jeden z nej- který nešetrí slovního akcentu, nestojí za

dűlezitęjšícli pozadavkű reformované hudby moc a rovná se ve svém zpęvu dętem vy-

chrámové vűbec. Zvláštę však pri provozo- slovujícím slabiku za slabikou stejnou silou.

vání staroklasických skladeb polyfonních Pri dobré, pravým akcentem ozivené de-

jest dobrá deklamace hlavní podmínkou klamaci vystoupí motivy jednotlivých hlasű

krásného pűsobivého prednesu. Nedostací samy sebou, predpokládaje, ze hlasy stejno-



tudíz cistá intonace, zretelná výslovnost a męrnę obsazeny jsou. Prichází však ua radu



odstińování, k tęmto nutným vlastnostem ještę jiný veledűlezitý moment. Pri pred-

dobrého sborového zpęvu pridruziti dluzno nesu chrámové hudby jest dbáti



ještę rozeznávání prízvucných a neprízvuc- velmi bedlivę smyslu zpívaných

ných, dlouhých a krátkých slabik, coz vy-

slov. Cásti mše hudební, jsou jak známo,

zaduje vysvętlení. Jak známo rozeznáváme tyto: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Bene-

v lntdbc mensurované, totiz v takty uvedené, dictus a Agnus.

tézké a lehké doby, tęzké a leh';é cásti Kyrie eleison, Cliriste eleison, Kyrie

taktu. Na tęzké doby (nękdy i cásti taktu) eleison jsou slova recká znamenající: Pane

kladetrle z pravidla slabil:y pí-ízvucné a smiluj se (nad námi), Kriste smiluj se, Pane

dloulié, na lehké slabiky krátké, neprí- smiluj se. Jsou to tedy slova, jimiz Boha o

zvucné. Tolioto pravidla teprve v pozdęjší smilování prosíme, jez proto nutno predná-

dobę v platnost uvedeného nezachovávali však šeti klidnę, aby takrka kazdý vęrící cítil



skladatelé starší. Polilednęme na pr. v par- z úst sboru svou vlastní pokoru, s jakou by

tituru Pale;trinovy mše. V S. taktu stojí svou prosbu Bohu nejvyššímu pfednášel.

v altu : Zvláštę pak druhý díl, Christe eleison, nutno

jemnęji a vroucnęji prednášeti nezli díl i.



a 3. Hlavní charakter »Kyrie« jest

Ky - ri - e pokora, prosba.

Jinak má se vęc pri dvou následujících

Prízvucná i dlouhá slabika Ky- stojí na císlech »Gloria« a »Credo«, jichz text jest

lehké, neprízvucná a krátká slabika ri na dlouhý a také smyslem rozmanitý, proto



tęzké cásti taktu. Rozeznávejme zde velký treba jednotlivé cásti rűzným zpűsobem pred-

allabreve takt s metrem : nášeti.





Gloria jest celkem oslava velebnosti

a slávy Bozí, oslava Syna Bozího, jenz za

hríchy naše smrt kríze podstoupil a nyní



v kterémz celé noty doby, pűlnoty pak, nebo sedí na pravici Bolí v jednotę s Duchem

noty menší platnosti, cásti taktu tvorí. svatým. Celkem tedy jest to obsah s1 a v n ý



Jest zde tedy spor mezi prízvukem slova a takový téz má býti prednes cásti této,



a mezi akcenty taktovými. V takový c li ovšem az na jednotlivá místa, kteráz nutno

prípadecli necht nevšímají si zpę- zpívati jemnę, jal; téz z povahy vzorű nej-



v á c i takový c li car. Na rediteli zálezí, lepších souditi mozno. Tak na pocátku slova



aby nejenom pri zl;ouškách na místa taková »Et in terra pax hominibus« (jen mimocho-

zvláštę pozorna cinil, nýbrz i pri provozo- áem budiz pripomenuto, ze jest zcela ne-



vání silnęjším rázem taktovky je vyznacoval. správno opakovati na kűru zacátecní slova



Týz prípad nacházíme v 14. taktu v altu pri G l o r i a a C r e d o knęzem jiz intono-

i basu jakoz i na mnohých jiných místech vaná) jest treba prednášeti jemnę »budiz



v prűbęhu »Christe« a »Kyrie« ve vętę pokoj, mír, na zemi lidem dobré vűle.« Ná

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ