NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 69 —







O jednotlivých predpisecli liturgie nelze velkou męrou. »Nec alia instrumenta musi-

se tuto šíi-iti. Obecná ustanovení o vlast- calia praeter ipsum organum addantur nisi



nostech chrámové hudby slozena jsou hlavnę p r a e v i o consensu Episcopi.«



v prvních dvou knihách biskupského cere- (Ibid. S. II.)

moniálu. Biskupsi;ého svolení jest treba j e d n o-

Kapitola 28. prvé knihy biskupskélo t 1 i v ę ku kazdé produkci nęjaké skladby



ceremoniálu obsahuje mnohá narízení o hudbę orkestrované. Patrno, ze pripuštęní jiných

kostelní. Nejnovęji podrobena i tato kapi- instrumentű vedle varhan má býti rídkou



tola revisi v kongregaci sv, obradű a jest výjimkou, nikdy však pravidlem.

vtépodobę nejnovęjším regulativem ~akou hudbu zádá tedy liturgie ? N e j p r v e

všeliké hudby chrámové. chorá 1 gregorianský jakozto zpęv církve

Rozeznává pak trojí zpűsob chrá-

per excellentiam.

mové hudby:

a. Cantus Gregorianus, chorál, Vedle chorálu a spolu s ním stejným

jenz prede vším a nade vše ostatní jest rozsahem zádá si liturgie p o l y p li o n i e



zpęvem církve (cantus ecclesiasticus per kontrapunktické rázu Palestrinova na cho-

(-xcellentiam). rálu zbudované.



(3. Cantus polypllonus, vocibus Konecnę pripouští i jiné vícehlasné

contrapunctandis ex cantu firmo quasi con- s,cladby a hru varhan — však jiz obmezenę.



textus, stará polyphonie, zbudovaná kontra- Konecnę j a k o v ý j i m ku trpí sklad-



punkticky na základę chorálu. by jinak dűstojné s prűvodem orchestru,



y. Musica figurata cum vel sine jestlize biskup diecése ku kazdé jednotlivé

organo, hudba figurální s varhanami neb produkci dá své svolení.



bez varlian. Tato musica figurata není hud- Které skladby hudební pokládá liturgie



bou instrumentální; musíme tedy liudbou za n o r m á l n í? Jedinę chorál a polyphonie

figurální rozumęti zpęv vícehlasný s motivy kontrapunktickou s motivy z chorálu vza-



z chorálu nevybranými, nýbrz svobodnę vo- tými. Műre-liz skladba orkestrovaná kdy



lenými, pak skladby s prűvodem varhan. býti normou v liturgii? Nikdy.



(S. I.) Rozumíme-li normální skladbou takovou,

Všecky tyto tri druhy jsou o p r á v-

nęny v boliosluzbę, ale ne stejnou mę- jez by męla býti pravidlem pro všecky



rou: nejvíce práva má chorál gre- doby roku církevního, nebudeme moci ani



g o r i a n s k ý, jejz proto kongregace nazývá skladby s prűvodem varhan ani vokální



zpęvem církevním per excellentiam ci skladby s motivy volnými prohlásiti za nor-



vaz ÉSO~r~v. mální, protoze liturgie dvére jim zavírá

Druhé místo zaujímá stará poly- v adventę, v postę a pri relcviích.



p h o n i e rádu Palestrinova a teprv na tr e- To jest cílem všeliké reformy, aby za-



t í m m í s t ę se klade nová polyphonie vedeny byly do chrámu t r i d r u h y z p ę v u

s motivy volnými a skladby s prűvodem c i li u d b y skrze liturgii autorisované.



varhan. O tom však, jakou cesto u máme



Chorál műze rozléhati se chrámem p o se bráti k onomu cíli, zde se nemohu šíriti.

všecky dny církevního roku; po- Pokynutí dostane se vám odjinud zvlášL'

dobné prízni stejného rozsahu tęší se stará v praktickýcll cvicbách. Nedomnívejz se



polyphonie rázu Palestrinova s motivy clio- nikdo, ze myslím, s Palestrinou ze by se

rálními. horem pádem męlo lined všude zacíti bez

Jiné skladby a varhany jsou doby prechodní a bez polození nálezitého



ponękud ob mezeny. S. 13. stanoví, základu, nebo ze by se męl najednou zpívat

aby pri mši za zemrelé a ve všední dny jen chorál gregoriánský a vše jiné vyloucit.



adventu a postu uzívalo se bud chorálu,lieb Jsem dalek všelikého prepínání a pravím,

staré polyphonie, vylucuje však z toho var- aby kazdý nálezitou rozvahou se rídil ne-



hany a zpęv figurovaný. odvratnę kráceje za vytknutým cílem, aby



Coz hudbę instrumentální jest prístup do vštípena byla do chrámű pro bohosluzbu



kostela snad zcela zamezen? Ne zcela, ale opravdu hudba liturgická.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ