| ||||
| ||||
— 69 —
O jednotlivých predpisecli liturgie nelze velkou męrou. »Nec alia instrumenta musi- se tuto šíi-iti. Obecná ustanovení o vlast- calia praeter ipsum organum addantur nisi nostech chrámové hudby slozena jsou hlavnę p r a e v i o consensu Episcopi.« v prvních dvou knihách biskupského cere- (Ibid. S. II.) moniálu. Biskupsi;ého svolení jest treba j e d n o- Kapitola 28. prvé knihy biskupskélo t 1 i v ę ku kazdé produkci nęjaké skladby ceremoniálu obsahuje mnohá narízení o hudbę orkestrované. Patrno, ze pripuštęní jiných kostelní. Nejnovęji podrobena i tato kapi- instrumentű vedle varhan má býti rídkou tola revisi v kongregaci sv, obradű a jest výjimkou, nikdy však pravidlem. vtépodobę nejnovęjším regulativem ~akou hudbu zádá tedy liturgie ? N e j p r v e všeliké hudby chrámové. chorá 1 gregorianský jakozto zpęv církve Rozeznává pak trojí zpűsob chrá- per excellentiam. mové hudby: a. Cantus Gregorianus, chorál, Vedle chorálu a spolu s ním stejným jenz prede vším a nade vše ostatní jest rozsahem zádá si liturgie p o l y p li o n i e zpęvem církve (cantus ecclesiasticus per kontrapunktické rázu Palestrinova na cho- (-xcellentiam). rálu zbudované. (3. Cantus polypllonus, vocibus Konecnę pripouští i jiné vícehlasné contrapunctandis ex cantu firmo quasi con- s,cladby a hru varhan — však jiz obmezenę. textus, stará polyphonie, zbudovaná kontra- Konecnę j a k o v ý j i m ku trpí sklad- punkticky na základę chorálu. by jinak dűstojné s prűvodem orchestru, y. Musica figurata cum vel sine jestlize biskup diecése ku kazdé jednotlivé organo, hudba figurální s varhanami neb produkci dá své svolení. bez varlian. Tato musica figurata není hud- Které skladby hudební pokládá liturgie bou instrumentální; musíme tedy liudbou za n o r m á l n í? Jedinę chorál a polyphonie figurální rozumęti zpęv vícehlasný s motivy kontrapunktickou s motivy z chorálu vza- z chorálu nevybranými, nýbrz svobodnę vo- tými. Műre-liz skladba orkestrovaná kdy lenými, pak skladby s prűvodem varhan. býti normou v liturgii? Nikdy. (S. I.) Rozumíme-li normální skladbou takovou, Všecky tyto tri druhy jsou o p r á v- nęny v boliosluzbę, ale ne stejnou mę- jez by męla býti pravidlem pro všecky rou: nejvíce práva má chorál gre- doby roku církevního, nebudeme moci ani g o r i a n s k ý, jejz proto kongregace nazývá skladby s prűvodem varhan ani vokální zpęvem církevním per excellentiam ci skladby s motivy volnými prohlásiti za nor- vaz ÉSO~r~v. mální, protoze liturgie dvére jim zavírá Druhé místo zaujímá stará poly- v adventę, v postę a pri relcviích. p h o n i e rádu Palestrinova a teprv na tr e- To jest cílem všeliké reformy, aby za- t í m m í s t ę se klade nová polyphonie vedeny byly do chrámu t r i d r u h y z p ę v u s motivy volnými a skladby s prűvodem c i li u d b y skrze liturgii autorisované. varhan. O tom však, jakou cesto u máme Chorál műze rozléhati se chrámem p o se bráti k onomu cíli, zde se nemohu šíriti. všecky dny církevního roku; po- Pokynutí dostane se vám odjinud zvlášL' dobné prízni stejného rozsahu tęší se stará v praktickýcll cvicbách. Nedomnívejz se polyphonie rázu Palestrinova s motivy clio- nikdo, ze myslím, s Palestrinou ze by se rálními. horem pádem męlo lined všude zacíti bez Jiné skladby a varhany jsou doby prechodní a bez polození nálezitého ponękud ob mezeny. S. 13. stanoví, základu, nebo ze by se męl najednou zpívat aby pri mši za zemrelé a ve všední dny jen chorál gregoriánský a vše jiné vyloucit. adventu a postu uzívalo se bud chorálu,lieb Jsem dalek všelikého prepínání a pravím, staré polyphonie, vylucuje však z toho var- aby kazdý nálezitou rozvahou se rídil ne- hany a zpęv figurovaný. odvratnę kráceje za vytknutým cílem, aby Coz hudbę instrumentální jest prístup do vštípena byla do chrámű pro bohosluzbu kostela snad zcela zamezen? Ne zcela, ale opravdu hudba liturgická. | ||||
|