NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 75,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 75 -







Introitus, nez ten, kdo zmeškal Kyrie, tento rémuz se vzdy v urcitém case scházívali,



menší nez ten, kdo zmeškal Credo atd.). rozhodli strany prijetí neb neprijetí jeho.



Tęmito penęzi jakoz i pravidelnými prí- Byl-li prijat, musil se zavázati, ze stanov



spęvky clenű a uzitkem z nemovitostí a šetriti a urcitý príspęvek odvádęti bude.



kapitálű placena jsou vydání veškerá, na pr. Hlavní podmínkou v casích starších bylo



za zhotovování kancionálű psaných a za ovšem vyšší — literní — vzdęlání a bud



tištęné knihy zpęvní, za posluhu, za svętlo nęjaká hodnost akademická aneb takové



(u mnohých spolecností odvádęli clenové co postavení spolecenské, které opravńovalo



pravidelný pi'•ispęvek i co tresty urcité dávky k spolecnosti s ucenými muzi, jichz tehdáz



vosku) a jiné potreby, tam pak, kde sta- i po męstech venkovských nebylo porídku.



novami tak narízeno bylo, uzívalo se penęz Casem a místem upouštęno však od tohoto



tęch i k podpore nemocných neb zchu- pozadavku a prijímáni za cleny vűbec všichni



dlých spoluclenű. sporádaní obcané dobrého jména a ovšem



K rízení všelikých potreb a ke správę i zpęvu znalí.



spolecností literáckých kazdorocnę voleni Clenové byli povinni k starším nálezitou



byli od shromázdęných spoluclenű »starší«, úctu míti, poslušnost zachovávati, napome-



obycejnę nejvázenęjší clenové sboru i męsta, nutí a trestání od nich bez reptání pri-



jichz povinností bylo: »dobrý príklad na jímati a jim se neprotiviti; kdyby pak nękdo



sobę v poboznosti i v obcování dávati, za to męl, ze se mu od starších krivda



strídmí, vázní, pokojní, prívętiví a jako svíce dęje, nemęl se sám proti nim zpouzeti, lec



jiným býti a zádného pohoršení ani recí na shromázdęní valt,é vznésti. Takové shro-



ani skutkem nedávati, vęci kűru sobę svę- má~dęní odbývalo se pravidelnę jednou



rené, jako peníze, knihy, svolení a obdaro- v roce — na nękterých místech i ctyri-



vání, zápisy, pecef a jiné opatrovati jakoz kráte — ale mohlo od starších za zvláštę



i všeliký príjem a vydání rádnę v kuiny dűleiitými prícinami i mi,norádnę svoláno



zapisovati, nad zachováváním stanov bdíti, býti, a sice bud sluhou literáckým aneb kde



vymęrené tresty bez ohledu na osobu od sluhy nemęli »mladšími literáty«, t. j. tęmi,



tęch, kdoz by v nę propadli, vybírati a pri kterí nejnovęji k spolecnosti prístoupili. Yri



shromázdęní obecném ze všeho pocet dá- rádných shromázdęních, která se na mno-



vati. Za títn úcelem męli nad spolucleny, hých místech v den sv. Ondreje neb brzy



jak jest který sluzeb bozích pilen, jakélio potom (první nedéli adventní) odbývala, po-



obcování a mravu, bedlivý pozor míti, rűz- dávali starší pocty ze všeho príjmu a vy-



nice a nevole mezi cleny vzniklé míriti a dání, rízeny byly jiné dűlezitęjší zálezitosti



pretrhovati a vinné trestati, tak aby mezi a voleni opęt noví starší a kantori 2E). Shro-



nimi práva k napravování a pretrhování mázdęní rocní spojena bývala na mnohých



nevolí potrebí nebylo.« V nękterých místech místech s hostinou ; prostopášnost, která se



męli starší literátští stanovami od vrchnosti pri té prílezitosti v posledních casech trvání



neb úradu męstského i od krále potvrze- sborű literáckých rozmáhala, byla jednou



nými právo a moc sobę propűjcenou, ze z prícin zrušení jich.



cleny sboru, jestli který se nęceho vętšího Jakoz prirozeno (a jakoz i nyní casto



dopustil, i vęzením trestati mohli. Kde tak pri spolcích pęveckých shledáváme) ne-



nebylo, vznášeli starší hrubší provinęní spolu- pinily spolecnosti literátű v nękterém místę



clenű na shromázdęní obecné a toto se a nękdy povinnosti své dle narízení stanov,



usneslo o vyloucení vinníka neb o podání horlivost jejich v navštęvování bohosluzeb



jeho ku právu męstskému. Právo toto vzta- a prozpęvování zpęvű církevních ochabovala.



hovalo se casto nejen k prestupkűm proti Tu ovšem purkmistr a rada męli povinnost



povinnostem kostelním, ale i ohlednę celého k tomu dohlízeti a napomínání jim ciniti, a



iivota á mravného chování clenű sboru li-

teráckého; nebot casto bylo výslovnę v sta- '°) V pozdęj§ích casích męli sborové lit, i jiné

novách vytknuto, ze literát nemá být ani hodnostáie; na pr. v Ném. Brodę r. 1703 Sc pripo-

mínají tii kantorové, dva orati (predrikavaci spolecných

opilec, ani nestrídmý, ani hrác, zlolájce a modliteb), dva lektori a ctyri sakristiani ci dozorci



p., a ze prestupky takovéto, dávající prí- nad knihami a nábytky (Památky II[. 297). V sta-

cinu k pohoršení a poskvrnęní dobrého jména novách literátű v Sadské r. 1722 obnovených jme-

nuje se jako stálý inspektor jejich tamní farár, dále

celé spolecnosti, mnohem prísnęji trestány rektor a vicerektor, deset oficialű, z nichz jeden



býti mají. prefekt kűru a jeden varlianík, sekretár pro práce

Kdo pak za clena spolecnosti líterátűv písaiské a po 8 zpęvácích na tri kűry, totiz k dvęma

prijat býti chtęl, musil se u starších lite- oddęlenim ceského a na latinský kűr, konecnę dva

sluzebníci, kterí se tam nazývají aprobsterové« (Lumír

rátűv prihlásití a za p, ijetí zádati, tito pak 185 q, 162). — V Jindr. Hradci męli literáti i své



pri nejblizším shromázdęní svém, ku kte- »fišmistry«, ponęvadi jim nękolik rybníkű patrilo.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ