| ||||
| ||||
77 _
dva vystaveni byli starší, jeden starší a druhý mladší Pauli Alexii Straconiceni, a od nás k tomu ouiadu aby zvoleni byli a to aby Jesaiae Gigenii Planiceni, se rídilo s vędomostí faráre, kterýz by ua ten cas u nás v Chlumci byl. A ti jistí starší aby do roku tu Anno quo Rudolphus Secundus, Hungariae et práci vedli, dobrého bratrského vyhledávali pod svým Bohemiae rex Romanorumque svędomím to k sobę piijmouc a spravedlivę jednomu Caesar, VItaM DeposVIt, kazdému aby z bratrí cinili. A to volení aby se dálo (1612.) v první nedęli adventní kazdého roku a pii tom casu ti jistí starší aby pocet všem bratrím rádný cinili a ti r. Prede všemi vęcmi jednomu kaidému clovęku dűchodové aby se do truhlice skládali a z nich na krestanskému podle naucení syna Bozího království potreby knih, svętla a coz jiného 1: tomu nálezí a za- nebeského a spravedlnosti jeho vyhledávati nálezí, potrebí by bylo, aby dáno bylo. A tęmi dvęma star- chcemeli aby nám podle toho i vęci k vezdejšímu zi- šími aby se všickni bratrí spravovali jim poddáni a votu potrebné pridány byly. Protoi nálezitá vęc jest poslušni byli ve všem nálezitým a oni aby pinou moc kaidému krestanu Pána Boha milujícímu jak obvzláštę m i vejstupné trestati, však s vędomostí všech bratrí. v príbytku svém i na kazdém místę vedle prílezitosti 0 pEjimání více bratrí do bratrství, aby zádný Pánu Bohu slouziti, jeho ze všeho srdce, mysli i síly nerádná a nedobropovęstný piijat nebyl mezi nás, kdo své nade všecko milovati, tak ovšem do církve svaté by pak rádný toho zádal, tehdy toho u staršich bratrí a shromázdęní v chrám Pánę, kdez se chvály Boiské a jiných všech bratií má dobrým porádkem hledali v spolecnosti vykonávají a na cest Hospodinu (po- a kdyz to uciui a uzná se hodný býti, má prijat býti zdęji zamęnęno: na cest Pánu Bohu a ke cti, slávę však tak, aby slíbil poslušenství rukou dánim a podle rodicky Bozí, panny Marie) v píscích nábozných pro- rádu a snešení našeho do spolecnosti bratrské libru zpęvují, k takovým chválám Bozským se casnę na- vosku aby dal. Na pochovávání tęl mrtvých jedni cházeti dáti, sluzebností církevních neobmeškávati a k druhým beze všech nenálezitých vejmluv abychom tudy úkaz pravého a poboíného krestana (pozdęji pri- se scházeli pod pokutou sedmi malých penęz a ktoz dáno: katolického) na sobę pronášeti. Poboznost zajisté by nemohl prijíti, tehdy aby se slušnou toho prícinu vedle reci sv, Pavla (ad Timoth. 4, N. 3) ke všemu poloze opovędęl. jest uzitecna, maje zaslíbení prítomného i budou- Všemohúcí Páu Búh on sám ráciz toho mezi ciho vęku. námi potvrditi a nás v tom druhém utvrditi a zacho- 2. Ponęvadz se pak to za ohyzdnost klade, kdyz vati a ktoi by to chtęl mezi námi zrušiti, Pane Buoze se Pánu Bohu chvály hlasité od spolubratrí a literátűv ty sám ráciz oumysl jeho zmęniti a nás zachovati a dęjí, aby kteríz u pulpitu stoje Pána Boha zpívajíc stálé uciniti az do konce, Amen. cliválí, jiní v stolicích nebo jinde na kruchtę sedęti Toto usuešení naše stalo se za ctihodného knęze męli a tak sedę aniz vędí co pomáhati zpívati, ponę- Diviše ty casy faráre našeho v męstę Chlumci nad vadi na knihy nehledí, nękterí pak sedę spí. I vę- Cidlinou. A pro lepší toho jistotu a toho všeho zdr- douce o tom všickni, ze se to Pánu Bohu nelibí, je- zení dozádali jsme se moudrých a opatrných pana den kaidý sám se napomeit, aby se takové lenivé purkmistra a pánuov téhoz męsta Chlumce, ze jsou hovadské (pozdęji zamęnęno: ospalé) sluzby vystríhl pecei svou a ctihoduélto knęze Diviše, faráre našeho, a kterouz jsi Pánu Bohu svému povitrtten, tu srdnatę ie jest sekryt svuoj soUc beze škody i svých budou- hlecl bez lenosti vykonávati, neb tę k tomu tvá vlastní cích potonticuov k tomuto listu privęsiti dali. povinnost vede. Kdyz pak toho cas ukáie, budeš se A pii tom jsou voleni za starší bratrí Martin moci posaditi. Czykán soukeník, Jan Cernohorský krejcí; a víc v te 3. Roku kazdého, jaki se advent Pánę zacne, spolecnosti tito bratrí byli: Jan Lihavý, Martin per- literáti, kteríi zpíváním Pána Boha chváliti umęjí a nikár, Jan Podvalský, Matęj krejcí, Jan Klaus. k pulpitu chodí, jakz porádnę na Catalogum jsou na- Stalo se léta od narození syna Buozího tisícího psáni, ti v advent Pánę: v nedęli, v pondélí, v stredu pętistého padesátého sedmého v pondęlí po svatý m a v pátek, jiného pak casu krom adventu: v nedęli, Petru vukovách apoštolu Pánę. v stredu a v pátek k chválám Boha zivého aby se scházeli casnę beze všeho obmeškávání, a tu kazdou Zmínęná jiz kniha literátűv v Mladé Bo- nedęli figurative, jiné pak dni všední chorálem aby se leslavi, která se nyní chová v tamním ar- zpivalo. A kterí by gradual, kterýz obtízný jest a chivu męstskétn a obsahuje zápisky od druhdy by s ním sám sluzebník literátský svládnouti r, 1565 az do 1747, má na prvním místę nemohl, vystavovati męli, z poctu mladších literátűv jisté osoby dvę nebo tri uaiízeny býti mají. pravidla literátűv Boleslavských z r, 1565, 4. A ackoliv jak z prikázaní Bozího tak obzvláštę kteráz jak pro stárí jich, tak pro zvláštnosti, z povinnosti kiestanské jeden kazdý k tomu se víze, jichz jinde nenalézáme, téz doslovnę .po- aby z horlivé poboznosti k takovým chvalám Bozským dáváme. casné se nacházel a ne z nęjakého prinucení; nicménę však aby vzdy rádem dobrým se to konalo podle Krestanské a rádné narízeni podle jistého a do- ustanovení starých predkűv našich milých, protoi tato brovolného svolení męšlanűv a literátűv męsta pokuta od starodávna narízená se pri tom vedle do- Boleslava Mladého nad Jizerou k církvi svaté pri- brovolného však snešení zűstavuje. Který z literátűv náiezejících, kterí jsou k tomuto svoleni krestan- Introit zmešká, dva peníze bílé do pokladny bez vej- skému a nizepsaným artikulűm dobrovolnę privolili. mluvy a zmeškal-li by celé chvály Boií ctyry peníze bílé aby sluzebníku upomínajícímu dal, vejmluvy Dále takové pobozné narízení jest v jisté artikule zádné neukázal-li by, nebo ze by duma nebyl aneb sepsané, ano i všech vlastním priznáním stvrzené. nęco jiného na prekáiku ze by bylo, Stalo se léta od narození syna Boifho tisícího pęti- 5. Pri všech správách duchovních i svętských, stého šedesátého pátého (1565). kdei dobrý rád zachován býti má, nálezitá vęc jest, Studio et opera D. Martini Kassparsky de Ra- aby jiní jinejm predstaveni byli a tak nad dobrým jowe, coadjutore Vito Policeno cantore, rádem ruku ochrannou drieti mohli. Protoi i v této Renovatum studio et opera seniorum hoc anno naší spolecnosti bratrské voliti maji kaidEho roku electorum : casu adventního pri poctu všichni literáti'z spoluUratrí M. Georgii Keczelii Bydzowini, svých starší, a to osoby ctyry. Ti aby kdoz by tak Nicolai P. Miliczini, za starší voleni jsouce všem jiným ku príkladu byli. | ||||
|