NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 83,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
83 —



1'o takových -zkušenostech musíme do- stojný dramatický zivel ustupuje záhy slohu

znati, ze Palestrina byl reformátorem všech lutdby operetní, nálady všeobecné.

reformátorű, církevnę hudebním geniem. To vše jedinę zavinil zkazený vkus ;

O tvűrci moderního oratoria, Bedr. IIán- divadlu dostalo se veškeré mravní i hmotné

delovi, praví Preis: »ze jeví se ve svých podpory, kostelní kűry ochuzeny, prihlízelo

duchovních skladbáchi jako protestantský se ]c tomu opati-iti nedostatecným a nestá-

slcladatel, pojímající víru svou se stránky lým silám kostelních kűrű hudbu nejen sna-

praktické; v jeho skladbách zrací se neob- dno prístupnou, ale i vkusu pęvcű i obe-

mezená dűvęra v Boha, chorál se zde více censtva odpovídající. K zásadę, aby hudba

neobjevuje, obmezuje tedy vztah svých skla- pro chrám urcená úpiný , od slova

deb k výkonűm liturgickým.« On byl za- k slovu srozumitelný text liturgi-

kladatelem moderního oratoria, jako Bach cký obsahovala,lehceodbytou nebyla

stanovil formu duchovní kantáty s vlozeným a na nic svętského neupomínala,

chorálem protestantským. nebrán zretel zádný.

Tito jakoz i I-Iándelovi následnici, mezi Vázná hudba duchovní ci oratorní, která

nęz pocítám ceského Zelenku, zijícího s hudebního stanoviska mnoho cenného ob-

v Drázdanech, TI mu ve Vídni, Brisiho sahovala, ac s hudbou komorní a j. sou-

v Praze, podali zajisté hudbu, nikoliv lehce visela, vzhledem k našim pozadavkűm ohle-

odbytou, duclovní hudbu, ceny namnoze dnę správnosti textu a nálady ponękud se

trvalé, avšak úcelu našemu vadí rűznými vzdaluje, nemohla se pro nedostatecné síly

figurami instrumentálními prepinęný prűvod, stále provozovatiatakpovstalymnohé

s testem casto zkracovaným, zbytecné, smysl skladby, jez nemají se stanoviska hudeb-

rušící opakování jakoz i rozkouskovaný test, ního i liturgického ceny prazádné.

kde instrumentální prűvod casto hlavní roli Chorál dle dosud namnoze panujícího,

prejímá. V Gloria a zvláštę v Credo pocíná zajisté zastaralého a v nejvyšší míre co-

kazdý hlas jinou cástí textu predepsaného, parského náhledu uznán zastaralým. (!) Ne-

následkem toho jest slovo liturgické ne- lze se tomu diviti, slyšíme-li zpívati

srozumitelným slovným chaosem. »libera« a jiné obradní zpęvy dle t. zv.

K tęmto nedostatkűm pristupuje v Italii »knízek prírucních«, kde nalézti lze »chroma-

se stále rozvinující forma operní arie, která tický choraliter« t. j. strakatinu bez ladu

se i do chrámu vtírá. Sloh duchovní hudby a skladu s modernę pristrizeným fráckem.

instrumentální, který dosud nahrazoval cho- Clovęku naskakuje husí kűze, slyší-li takové

rál a místo slohu hudby s liturgií souvi- »libera« neb »animas«, kde sobę kazdý »ad

slého, Palestrinou stanoveného, ovládal, utrpí libitum« k namnoze jiz k politování zchá-

zmęnu, hudbę kostelní dostává se tvárnosti tralému nápęvu tercie, kvinty a sexty co

úpiné svętské. Onen chrámu zajisté nedű- harmonický prűvod privęsí:













A - ni-mas fi - dé - li • um, quas as - sum - psí - sti Dú - mi - ne, fac — — e - as gau • dé - re,





Sopr -a- á _ Jl = -



atd.



cum San•ctis tu - is in glo - ri - a. Re - qui- em ae - ter- nam do-na e - is Dó - mi . ne.





Lze casto naleznouti vęci mnohem horší. tahová »zastaralá muzika«, je jiz z mody.

Na kűru se zpívaly rűzné písnickovité, svct- Kdo na kűr prišel, zpíval ticba »z listu«,

sl:é, az sprosté melodie s volným, rovnęz u koruny se všickni jistę sešli.

svętáckým priivodem instrumentálním. Vá- Podnes provozuje se ještę svętoznámá

zný chorál a kontrapunkt męl dosti místa »pastorální« bouchacka Biihlerova s textem

ve staré, zaprášené slzí íni na ]:űru, chorál, neliturgickým :

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ