NEZAŘAZENO
Ročník: 1887; strana: 20,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 20 —



zpęv posvátný v kostele sv. Vojtęcha dospęl. se objevilo. Kníze polyfonie byl s inter-

Taková byla i prednáška i illustrace její. pretatorem svým pinou męrou spokojen.

Prednáška uvedena jest v minulém roc- Zpravodaj męl za svou povinnost, aby

níku »Cyrilla«. Zde dluzno pouze podotknouti, jakozto predseda »Jednoty« tlumocil, co

ze byla prednášena po cástkách, jimiz uvá- duší prítomných Cyrillistű hýbalo, vzdávaje

dęno a pripravováno jest posluchacstvo zaslouzený dík výtecnému rediteli a vzor-

theoretickv na zpęvnou produkci hned ná- nému sboru jeho. Znaje z vlastní zlcušenosti

sledující. Po úvodu obecném o polyfonii umęlecké výkony predních sborű evropských

vysvętloval recník jednotlivé cástky mešního — Rezenského, Kolínského na Rýnu, Cáš-

ord;naria se zretelem k Palestrinovę » tIissa ského, Capelly Sixtinské — neváhal doznati,

brevis«, nacez ihned následovala illustrace ze dokonalejší prednášky skladeb Palestri-

téze cástky, — Kyrie, Gloria, Credo atd. nových nikde neslyšel. Jednomyslný hlucný

Za tfni úcelem privedl prednášející reditel souhlas veškerých úcastníkű dosvędcil, ze

cást sboru svého, 3 Sopranistky, 3 Altistky, slova pronešená byla ohlasem všech. Jediná

3 Tenory a 4 Bassy — pouze 13 hlasű. tato prednáška stála i za dalekou cestu

Sloh Palestrinűv vyzaduje peclivę odmęrené k Cyrillským exerciciím.

rovnováhy jednotlivých hlasű tak, aby síla Bezdęcnę stala se zdrcujícím ortelem

kazdého rovnala se dokonale síle hlasű bezcetných reditelű kűrű a hudby jejich.

ostatních, jelikoz kazdý zpívá samostatnę. Nápadnęjší protivy nelze si ani mysliti.

Prezádoucí tento pomęr hlasű odvázil na Porovnávejme!

zlaté váze. Vzájemná síla hlasű jednotlivých Profesoru Foersterovi jest úrad reditelský

byla tak stejnę odmęrena, ze dokonalejší posvátným povoláním a cestným úkolem,

soumęrnosti nelze si jiz ani mysliti. Byl to jemuz s celou duší se vęnoval. Láska druzí

však výbor hlasű netoliko soumęrných, nýbrz se s hlubokými vędomostmi odborníka na

také krásných a vyškolených, znajících slovo vzatého. Do repertoiru volí skladby pouze

mistrnę ovládati se. Na stroji tak peclivę klassické. Sám nejprve je studuje, znalecky

sestaveném ovšem lze mistrnę hráti. Vzorné vnilcaje v pásmo architektury hudební. Do

soumęrnosti hlasű odpovídala i prednáška. nejmenších podrobností analysuje díla umę-

Vokalisace a intonace, nástupy a oddychy, lecká, v jejichz tajemné krásy napotom

stupńování a umenšování, tempo a rhytmus zasvęcuje zkušený a výtecnę cvicený sbor

— vše az do nejmenších podrobností bylo svűj. Kazdá podrobnost hudební, kazdý

tak hluboce promyšleno a z podstaty i ducha prízvuk, kazdá synkopa, kazdý výdech do-

skladby odvozeno, ze hudebníku nezbývalo chází platnosti. Tvorení hlasu a presné

niceho, co by si ještę prál. Kazdá pronešená vokalisace vęnována jest veškerá pozornost.

nota prozrazovala, s jakou píli a peclivostí Pęvci a pęvkynę obeznamují se s veškerou

skladba sborem byla studována a pocho- strukturou a duchem skladby, která tak dlouho

pena. Pri veškerém odstińování nepozbyla se cvicí, dokud dokonale neodpovídá kraso-

však skladba niceho na monumentálnosti své. citu reditelovę. Skladba tahovou męrou

Zde nebylo té sentimentálnosti moderního dopodrobna vytríbená a sborem osvojená

prednesu brzy pianissimem umírajícího, brzy prichází na kruchtu, aby dílem v pravdę

hromem fortissima burácejícího, s tím náhlým umęleckým a církevním oslavovala se vzne-

prílivech a odlivem vin, s tou zmęnou tempa šená liturgie. S umęleckou stránkou svornę

úprkem kvapícího a loudavého. Vše neslo krácí vzorná kázeń sboru. Zde nespatríš

se ušlechtilou architektonikou skladby, téz osoby polohlasitę se bavící, dívky šeptající

sice s rűznými promęnami tempa a síly, a laškující. Zpívá-li se, jsou zraky všech

ale tak, ze tím základní rhytmus stavby újmy sousti•edęny na rediteli, aby zádný pohyb

netrpęl. Klassická skladba klassicky se ruky, zádný záblesk oka neprišel na zmar.

prednášela. Úcastníkűm exercicií Cyrillských, Kdyz zpęv umlknul, jest veškerá pozornost

z nichz kazdý s partiturou v ruce vývin upoutána na oltár, kde odehrává se nej-

a interpretaci skladby sledoval, ukázalo `se svętęjší drama, které zboznę tlumociti udű-

takto názornę, jakým zpűsobem klassické stojnęn jest chor — spolucinitel liturgický.

skladby církevní á capella prednášeti dluzno. A nyní poohlédnęme se po kruchtách,

Naslouchali s napnutou pozorností. Duch na kterých hudba Cyrillská posud se ne-

Palestrinűv objevil se jim v celé velikosti uhostila. Reditel, jemuz úrad kostelní, dű-

své. Krásou netušenou byl kazdý uchvácen chodem zádušním odmęńovaný, jest vítanou

az do útrob duše. Všem zárilo z ocí nadšení. zivností, má ve skríni na kruchtę skladištę

Naucili se milovati mistra Praenestinského. uzamcených skladeb hudební bezvýzna-

Úcel prednášky neminul se s výsledkem. mností a svętskou lehkovázností páchnoucích.

Dílo monumentální v celé velkoleposti zraku Kráceje s klícem v kapse na jevištę slávy

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ