NEZAŘAZENO
Ročník: 1887; strana: 37,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 37 —







vazujíce, zc smrt a zivot náš v rukou Páuc jest, sta- protrzeni a prerušení kazdého zdrrány a zachovány

rým i mladým ]caidélto vęku eil jistý od Boha ulozen býti mohly se skutecnę starati a jiné také všecicno

jest, tak, ze umríti máme, víme a Icdy, kde, kterak k nęmu dobré ciniti, coi dobrým, ctným a Pána Boha

a jak nevíme ; protoz sluší Uditi a nespáti a v tomto bojícím muiűm ciniti nálezí. Toho nám dopomáhej

oudolí smutném a plactivém radosti sobe nezakládati, Bűh otec, syn i duch svatý a blahoslávená pannenka

neb nevíme kdy Pán prijde, povolá nás; a kdyi by Maria rodicka Bozí, Pán Bűh na vęky pozehnanej.

zavolal, hled kazdý aby hotov jsa v cestu jemu jíti — Amen.

nemeškal. A jestiti rada Kristova: Vęrná duše pomni

ustavícnę na ta spasitedlná slova, utecme se k rnodlení,

nez bude rozdęlení duše od tęla velmi zalostnę, ac

jest jistý však všem skrytý cíl našeho zivota skonání Pűsobení sborű literáekýeh

a tak nám potrebí jest modlení. Procez kdoz by koliv v kostele, zivotę spolecenském,

páni literáti bud nękomu z našich bratrí a rádu po- ve škole, v umęní hudebním a vý-

vinnę, aneb n ,komu jinému na zádost na funuse byli,

tehdy pred marami s rozsvícenými svętly jdouce po- tvarném.



rádnę po páru takové mrtvé tęlo s uctivostí az k hrobu

doprovoditi a za odpuštęní hi!chű Páua Boha prositi, Vlastní i hlavní úcinkování spolecností



nebo mši svatou obętovati povinnost jest a kdo by literáckých smęrovalo ovšem k povznešení



to zameškal, slušnę pokutován býti má. bohosluzby primęreným a dűstojným zpęvem



8. Tito všickni chvalitební artikulové a rád dotad kostelním. Bęhem casu nabyl-v všalc spo-

a tak dlouho trvati má, dokud by ode všech starších lecnosti literácké prirozeným vyvíjením svým

a jiných literátűv nęco Pánu Bohu, církvi svaté pií-

jemuęjšího a všechnęm pobozným katolickým kres[a- dűlezitosti mnohem vętší, tak ze pűsobnost



nűm uzitecnęjšiho k spasení jejich se nevyhledalo, to jich i na jiná pole se rozšírila.

vše pri své dobré a svobodné vűli bud všechno neb Ze zboznost lidu v kostele shromázdę-

na díle zmęniti, aneb jakkoliv v lepší spúsob uvésti ného zpęvem dűstojným a v pravdę cír-

sobę pozűstavujíce, však s vędomím Jeho milosti pana

dękana (titul), pana purkmistra, pánűv radních, tak kevním se zvyšuje, jest nepopíratelné. Bylot



aby proti jiz prijatému a starodávnímu v męstę a obci tedy prední zásluhou sborű litet-áckých, ze



tétdLebrácké obyceji a zvyklosti a zvláštę proti pa- zpęvem svým na povznešení náboznosti

trnému slovu Bozímu a narízení cirkve svaté apoštolské 1!du obecného úcinkovaly. S tím ovšem úzce

1Zímské kresfanské katolické a samospasitedlné nic souvisí zásluha, kterou sobę literáté o zve-

ovšem nebejvalo a pied se bráno nebylo.

9. Le pak pri zpíváni, kdyz se jmeno spasitele lebení církevního zpęvu samého získali. Od



a vykupitele pokolení lidského Jezíš Kristus jmenuje, literátű a pro nę skládány krásné zpęvy



mnozí v kűru tak nedUanliví a váhaví jsou a za to ceské, jejichz vzácná cena a krása od hu-

se stydí, poklonu uciniti tem dvoum nejsvętęjším debních znalcű posud obecnę uznávána jest

jménűm; protoz ponęvadz jmenu spasitele našeho, a ku kterýmz aby zpęv církevní opęt se

vedle epištoly svatého Pavla, nebeské, zemské i pe-

kelné koleno se slcloitovati má, jeden kazdý z pánűv navrátil, snaha doby novęjší smęruje. Slozil-li



bratrűv literátűv, kdyi se v zpívání jmeno nejsvętęjší kdo tenkráte píseti církevní, dal jí zajisté

Pána Jeiíše a vidycky panny Marie rodicky Bozí jme- onen velebný ráz, jímz vynikají zpęvy ná-

nuje, se vši uctivostí a pokorou se polclonití mají a to

hodné a spravedlivę. bozenské starší vesmęs a které mocnę jí-



to. Kdyi se pak pri obęti mše svaté ,Gloria in mají i znalce i laika. Svętská nebo jiná nepri-



escelsis Deo« totiz »Sláva na výsostech Bohu« zpívá, męrená melodie nemohla ani spojena býti

téi kdyz se v zpívaném anebo pri mši svaté cteném se slovy náboznými, to se prícilo citu i sluchu

Patrem slyší ,et verbum caro factum est« »a slovo literátű, tak ze se műze o nich rici, ze »stáli

tęlem ucinęno jest,,, mají všickni z panűv bratrűv po-

vstati a. po dokonání téhoz svatého andęlského zpęvu jako s plamenným mecem u brány kostelní,



i kdyz jak dotceno »slovo tęlem ucinęno jest«, jako aby se tam svętští zvukové nevkradli4" ).

také pri dokonávání mše svaté v evangelium sv. Jana Nedá se pochybovati, ze zvelebení zpęvu

v 1. kap, téz v Patrem »a clovęk ucinén jest« vyslo- kostelního męlo nemalý vliv na pęstování

vuje, se pokloniti a kdyz se zpívá »Sláva Bohu Otci

i Synu i Duchu svatému«, podobnę kazdý jestli ze by hudby i písnę svętské, nebot literáti prenesli



sedęl anebo klecel povstati, poníienou poklonu Pánu zpęv z kostela zajisté i do tiché domácnosti.

Bohu uciniti mají pod pokutou t gr. míš. Bohuzel máme však o hudbę svętské doby



tehdejší zpráv pramálo, tak ze nelze ni-

Povinnost a slib pánűv starších literátűv kterak o vlivu tom úsudek pronésti}3). Ne-



My starší Uratií poctivého, poboiného a chvali- műzeme však opomenouti zmíniti se na tomto

tebného bratrství a ieholi kinu literátského, jako"r. místę o nejstarší jednotę k pęstování svęt-

snre dnešního dne na rok tento novej s jistým ské hudby v Praze (Collegium musicutn)

vędomím a povolenim pana purkmistra a pánűv z jedno-

stejného snešení pánűv literátűv za starší literáty voleni z roku 1616, kteráz snad po spűsobę sborű



pro ochranu a zdrzení toho všeho dobrého rádu a na-

rizeuí literátského k správę vystaveni, ze chceme a a-) OUmezujeme se pouze na nękolik tęchto vše-



pripovídáme panu purkmistru, pánűm pánűm literátűm obecných slov, ponęvadz vypsání a ocenęní staro-

a bratrűm tohoto poctivého rádu a reholi kűru lite- ceského zpęvu doby té zajisté obsazeno bude v IT.

rátského to všechno ríditi, opatrovati a aby témuz díle spisu Konrádova o dęjinách zpęvu posvátného.

bratrství pribejvalo pecovati a nad artikuly k tomuto 93) O nejstarších písních ceských ze 14, a t S. sto-

bratrství zrízenými a ujatými, sami se v tom v piíklad letí viz pojednáni Fejfalíkovo v Sitzungsberichte der

dobrý vystavíce, rukou ochrannou drieti, a aby bez Wiener Akad, sv, 39, str, 627 s notovou piílohou,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ