NEZAŘAZENO
Ročník: 1887; strana: 38,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-38







literáckýcll zarízena byla, ale dlouhého tr- Z tęch tedy a z takových prícin pak purk



vání nemc1a44) mistr a páni starší literáti i mladší pocti-



Jaké oblibę sborové literátű se tęšili, vého rádu a bratrství kűru literáckélo mysl



poznáváme mimo jiné i z rozlicných tęch svou k tomu a na to obracují, kudy by



úvodű listű, jimiz o3 vrchností a od rad a jakými prostredky męštané k pocestnému



męstských pravidla literácká stvrzována byla, zivotu privedeni býti mohli, chtęjíce, aby



v nichz uznáváno všeobecnę blahodárné pű- nerádové, nesvornosti, nesjednocení k pre-



sobení literátű nejen v kostele, ale i v zi- trzení prijíti, rád dobrý mezi mcštany zvláštę



votę spolecenském. Ano stávalo se, ze usta- pak pocnouce od bozího domu a vyhledávání



novení dotycná i mezi artikule spolkové cti a chvály Bozské dle nejvyšší moznosti



prijata jsou. Sborové literátu byli takto utvrzen a upecetęn býti a zrost svűj míti



prední mezi všemi bratrstvy tehdejšími, mohl,« Proto prý spolecnost literátű, po



clenové jich męli býti jako »svíce« ostat- níz jen »nęjaká skrovná cástka« mezi mę-



ním obcanűm, kteráz by jim cestu dobrou štany zűstávala, opęt obnovili. V artikulích



ukazovala. Tak cteme k. p, v potvrzení pak literáckého sboru Jilldricho-Hradeckého



pravidel literáckého sboru u sv. Vojtęcha zní clánek tretí takto : »A ze téz bratrstvo



v Podskalí (z r. I5gi) skrze męstskou radu jako z ucenęjších sebráno obzvláštním zpű-



Prazskou : »Z cehoz se poznává, ze ta je- sobem zpívání pri sluzbách bozích oddáno



dnota literácká prede všemi jinými rády a tak jiným za zrcadlo ku príkladu a vzbu-



a porádky má predek míti a tak také ve zování k poboznosti a chválám bozím vy-



všech ctnostech jako v podobenství chval staveno jest, nálezité bude, aby literáti ne-



bozských a poslouchání slova bozího ve vší toliko takové jmeno męli, nýbrz skutkem



pilnosti, v svornosti a lásce uprimné i v ji- to na sobę ukazovali, skrz co by se jiní



ných krestanského zivota okrasách pred- vzdęlávati mohli. A tak všickni a jeden



citi má.« V predmluvę ke stanovám literá- kazdý z bratrstva jal: pri sluzbách bozích



ckého sboru v męstę Lebráce cteme : »A v pilnosti vedle povinnosti své, tak i jináce



jako na lautnę neb citare kazdá struna salva v obcování poboznę, šlechetnę, váznę, po-



od sebe a jedna od druhé se natahuje, však kojnę, strízlivę se chovati a všeho toho, co



nicménę jsouce spolu štymovány milou a by ku pohoršení bylo, jakozto ozralství, her,



k poslouchání líbeznou resonancí a zvulc vy- rozpustilosti, zlolájství, rouhání, oplzlosti,



dávají, ta],: pri męstę a obci męstské, kdyz svárűv a podobných vęcí varovati se, an o



jeden ourad po druhým dobrým porádkem i jiné zvláštę ze svého bratrstva od toho



narízen jest a kazdý svou povinnost vyko- odvozovati povinni budou.« Ze starší lite-



nává ... , dobré spolecné srozumęní jest. rátští o to dbali, aby ustanovení tato od



literátű skutecnę zachovávána byla, aby od

r' Zprávu o této jednotę podal V. V. Tomek

nich zádného pohoršení v obci se nedálo,

v Daliboru i86o, str, 3. Za casu císare Rudolfa II,

(1575-1612), kdyz dvűr císarský v Praze zűstával, o tom jsme se jiz dríve byli zmínili.



chovala se tam zvláštní císarská kapela, skládající se

z v~teéných zpęrákű a hudebníkű cizích i domácích, Jiná cást pűsobnosti sborű literáckýhh,



kterí vedle pęstováni hudby svętské téz pri sluzbách ac ne bezprostrední prece ne ménę dule-

bozích v kapli dvorské hudba a zpęv kostelní pro- zitá, týká se školství tehdejšího.lnámo

vozovali. Nejvzácnęjší clenové kapely této spojili se

r, 1594 ve zvláštní tovarišstvo zpęvácké, aby sluzby jest, ze ucení se zpęvu a hudbę tvoi•ilo jednu



bozí, ku ktervmz se spolek ten kazdého ctvrtka Z hlavních cástí vyucování školního v dobę



v chrámę bozího Tęla na Dobytcím trhu shromaido- tehdejší. Tím samým se dá vysvętliti, ze

val, zpęvem a hudbou oslavovati. Protektorem sboru muzové, nabyvše ve škole vzdęlání literního,

tohoto byl Pavel Sist hrabę Trautsohn, komorí a nej- nabyli i znalosti zpęvu hlavnę církevního,

vyšší maršálek císarský, vrchním správcem pak Jakub

Chymarheus, kaplan dvorský a výtecný hudebník jsouce kolikaletým praktickým cvicením



(pozdęji probošt litomęHcicý, -i r, 1614) a druhým úpinę obeznámeni se všemi písnęmi církev-

Pavel R'uinda, císarský varhaník, Spolek tento zanikl ními, které se tenkráte zpívaly. Chceme

nejspíše hned, kdyz po smrti císare Rudolfa If. dcűr tuto jen krátce zmíniti se o zrízení školním,

a hudební kapela císarská z Prahy do Vídnę presí-

dlila. (Památky X, 732.) Kapela tato męla jii ku pokud se týce zpęvu a hudby (»musika« )45).



konci panování císare Rudulfa, za jeho nemoci a za

prícinou neclostatku penęz pri dvore velmi tęiké po- Ucitel zpęvu a hudby jmenován byl



stavení. Tak vypravuje Beckovský II, 2., str. 49, ze »kantoru; na nękterých školácli byli i dva

jednou r, 1611 muzikanti císaiští pocali pred hradem a tu obycejnę prední z nich nazýval se

truchlivou nmziku dęlati, zpívaj[ce zalm: » Miserere

mei Deusa, tak ze se myslilo, ze císar umírá a oni »praecentor cili zacinatel« (ponęvadz zac1-



zármutek svtilj tak ukazují. Pravá prícina byla však

ta, ze jiz dávno zádného plata nedostali a ze tím 41) Obšírnęji viz v clánl:tt utém ,.0 zpęvu u hudbę

císarský dvűr pohnuti chtęli, coz se jim skutecnę ve starých školách ceských« v casopise » kola a zivot.

podarilo. 1878 str, i g.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ