NEZAŘAZENO
Ročník: 1887; strana: 43,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 43 —





právę lícil, nikdy nepocliválí. Avšak omlu- z zidovského národa pošlí uzívali pri obra-

viti se pi•ece dá z té príciny, ponęvadz na dech bohosluzebných zpęvu zalmového, jak

takových místech neznají rozdílu mezi pres- jej jindy zpívávali ve chrámę jerusalemském.

ným slohem církevním a slohem svętským, Mimo to víme zcela bezpecnę, ze v prvních

at nedím svętáckým a rozpustilým. Co však dobách krestanstva hudebních nástrojű ne-

strpęti, ano i omluviti lze v chudých ves- uzívalo se; mámet toho svędkem Plinia

nicích horských a menších męstech, to by mladšího, který píše císari Trajanovi (nar.

se z dobrých prícin nemęlo ani trpęti ani 52 po Kr.), ze »se krestané v jisté

omlouvati na místech takových, kde nej- dni pred slunce východem shro-

lepší a nejslovutnęjší skladatelé jsou známi mazdují a Kristu jako nęjakému

netoliko dle jména, ale coz více vází, jsou Bohu strídavé zpęvy prozpęvují.«

známi dle svých skladatelských a umęle- Také Kliment Alexandrinský píše: »My

ckých plodű. V tuto pak kategorii dovoluji prý jednoho nástroje uzíváme:

si vraditi i naše krásné męsto Kromęríz. slova pokoje, jímz Boha vzýváme,

Za posledních let mohli jsme slyšeti nejednu ne však bubnű, trub a píštaL« A sv.

práci hudební, která, co se týce techniky, Jan "Zlatoústý prekrásnę se o té vęci pro-

stojí na výši hudebního umęní, práce opravdu náší, vykládaje zalm 150. praví : »David

klasické. Pripomínám jen Dvorákovo Stabat uzíval cithery s bezduchými stru-

Mater, Haydenových Sedm slov Kristových, nami, ale církev sv. uzívá cithery

prekrásné oratorium Ilaydenovo: Paulus, pak zivotnými strunami ostrunęné;

skladby Smetanovy, Fibichovy, Beethove- naše jazyky, naše hlasy, tot jsou

novy, Mozartovy, Schubertovy a mnohých ony struny.« Podobných svędectví mohli

jiných mistrű, jejichz jména bych darmo bychom více uvésti od Eusebia, pak z apoštol-

zde vypocítal. ských konstitucí (z 3. století) a jiných pra-

Ctęné shromázdęní ! Kde se provozují menűv.*) Nez pominouce to postoupíme

skladby tal: vzácného zrna, tam jiz se u,űze hned ke IV. století, v nęmz hudba církevní

právem zádat, aby se sloli od slohu, ac je-I i znamenitę byla zvelebena vęhlasným arci-

jaký rozdíl mezi nimi, trochu lépe rozezná- biskupem milánským sv. Ambrozem. Sv.

val, zejména aby se dęlily od sebe skladby, Ambroz nar. 333 studoval v Rímę, vynikal

které se hodí pro koncertní síti aneb jen v umęní recnickém a ve filosophii, i byl

pro hospodu, od tęch skladeb, které smę- záhy vrchním správcem cili vladai•em nad

rují ke cti a chvále Bozí a mají tedy býti nękolika krajinami. Prišed jednou ve vládních

podstatnou jakousi cástkou naší bohosluzby; zálezitostech do Milána byl jako náhodou,

zkrátka Kromęríz zdá se mi, jest męsto ale vlastnę moudrým rízením a prozretelností

takové, kde by se hudebnímu slohu církevnímu Bozskou od veškerého vęrícího lidu jedno-

vęnovati męla taková pozornost, ja'cé se vę- hlasnę za biskupa zvolen na uprázdnęný

nuje slohu profannímu, ovšem umęleckému. tehdáz bisk. stolec milánský. Ackoli se

K tomu pak cíli a korci mohou znacnę pro- s pocátku zdráhal dűstojnost tu prijati, po-

spęti vecery sv.-Cyrillské, které by nás po- sléze ji prece na sebe vzal. A tento ne-

dobnę j ako chvalnę známé produkce Caecilian- obycejný, genialní muz zavázal sobę umęní

ské zponenáhla obeznamovaly s nejlepšími církevní vűbec a umęní hudebni zvlášt k díkűm

pracemi hudebními, slohem ryze církevním nejvętším. On to byl, jenz v církvi západní

provanutými. Pocátek ucinęn dnes, k nęmuz zavedl zpęv antifonní, t. j. zpęv ode dvou

já jako úvodem osmęluji se ctęnému shro- kűrű strídavę prednášený, zaloziv jej na zá-

rnázdęní strucnými rysy vylíciti dęjiny po- kladę stupnic cili škal od D, Y:, F a G po-

svátné hudby církevní. cínajících. Nechci pripomínati, jak velikých

sobę sv. Ambroz získal zásluli o básnictví

Ze jiz za dob apoštolských pri obradech duchovní, sloziv nejeden hymnus, jenz se

bohosluzebných ucívali umęní hudebnímu, jest podnes v chrámech katol. ozývá; jako na

pravda jistá; nebo jaký smysl męla by sic pr. hymny: »Splendor paternae glo-

slova sv. apoštola Pavla, jimiz napomíná riae«, »O lux beata t rinita s« a mnohé

krestanskou obec Kolossenskou, aby »s a m i j iné.

sebe zalmy, zpęvy a písnęmi du- Sláva jeho jakozto znamenitého básníka

chovními s milostí zpívajíce ucili byla hned za jeho zivo a všeobecná, a vzdy-

a napomínali ?«V) Jakr- ten zpęv prvot- chá-li sv. Augustin ve svých Vyznáních:

ných krestanű byl, nelze ríci s úpinou jisto-

tou; jest však pravdę podobno, ze krestané *) Viz. Abriss der 1lfusikgeschichte nebst einem

Wegweiser fiir den Klavier- und Orgehmterricht von

*) Iru huloss. 3, 1G. Bernhard Kothe. Lcipzig, Verlag v. F. E. Leuckart 1835

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ