NEZAŘAZENO
Ročník: 1887; strana: 45,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 45 —



nadobro. V té prícinę jest chorál jako ten hlasý cili polifonní. Bęhem casu zavládl

náš kazdodenní chlebícek, který clovęku obycej podkládati hlavní melodii aneb hlav-

vzdy chutná, tak ze ho ani na skvostných nímu nápęvu nápęvy jiné, anebo, at uzíju

hostinách nerad postrádá; i zasluhuje proto technického výrazu, vynalezen tak zvaný

chorál prednęjší místo pred všelikým i slad- kontrapunkt. Tento název »k o n t r a p u n k t«

lzýrni lahűdkami, já míním skladby hudební zdűvodnęn jest tehdejším zpűsobem kom-

citem a nęhou oplývající, které na chvíli ponování, dle nęhoz kladl se bod proti bodu,

smysly naše drázdí, pri kterých však srdce nota proti notę, a podstata jeho zálezí v tom,

zűstává chladno jako led. ze rűzné hlasy, rűzné melodie dle jistých

Vzhledem k tomu všemu, co jsme pra- pravidel splítány jsou v jednotný celek,

vili, mohli bychom se nadíti, ze pozívá chorál coz jest az podnes jádro všeliké práce skla-

všudy ve chrámech kresYanských zaslouzené datelské a ovšem také nejvętší umęní, vy-

cti a váznosti. Ale bohuzel, není tomu tak; nalézti totiz kazdému hlasu a kazdému hudeb-

zpęv chorální bývá castokráte zneuznáván, nímu nástroji zvláštní melodii a slouciti je

at nedím, opovrhován. A proc? — Proto, umęlým zpűsobem tak, aby se navzájem

ze se, jak nálezí, neprednáší, alespoń ne podporovaly a doplńovaly v dílo celistvé.

s takovým citem, s takovou vroucností a ná- Vývoj tohoto druhu komponování padá do

boznou náladou, jak toho právem zádá: ne století XIV. a XV., a prední zásluha o jeho

kazdé chorálních not helekáni jest chorální vypęstęní nálezí Nizozemcűm.

zpęv. Druhá pak prícina, proc choral tak Avšak bohuzel, tento o sobę výborný

zrídka v našich chrámech se ozývá, jest, vynález zvrhl se brzy a to z té príciny,

ze mnozí nemají ani tušení o veliké jeho ponęvadz ti, kterí skládali díla svá kontra-

cenę jak naprosté tak vzhledem k hudeb- punktická, nezrídka všechen svűj um vyna-

nímu umęní doby nejnovęjší. Ale tu by kládali na umęlá, nękdy i dosti titęrné spletení

nám mohl nękdo ríci: »Aha, která by liška melodií, zanedbávajíce pH tom text, t, i.

svého ocasu nechválila?!« Nechci já tedy nic se o to nestarajíce, lne-li myšlénka

sám býti chvalorecníkem chorálu; nech at hudební k myšlénce slovné, na které visí,

mluví za mne jiní, do nichz se nadíti smíme aneb ne. Mimo to vplichtil se do hudby

úsudku nestranného. Wolfgang Amadeus chrámové i ten nešvar, ze za hlavní themata

Mozart pravil kdysi, ze by dal všecku svou mší brávány jsou nápęvy oblíbených písní

slávu skladatelskou za to, kdyby byl skla- národních, a podle nich pak i arše sama

datelem mešních praefací. Un také jakoz męla své jméno, jako na pr, »K u p r o v ý

i Felix Mendelssohn, Etienne Mehul a Fran- nos«, »Obrnęný muz« a p. Tu, kdyz

tišek Liszt polozili za základ svých nej- se ta neplecha nejvíce rozširovala, nastala

slavnęjších dęl motivy chorální. O svęde- reakce. Dne ii. ríjna 1561 byla snęmu

ctvích a všeliké té chvále, jakou vzdávají Tridentskému predlozena otázka: nemęl-li

chorálním zpęvűm Bern. Kothe, Ambros by se z chrámű vylouciti zpęv vicehlasý,

a mnozí jiní, nemohu se nyní šíriti. Nic- kontrapunktický, a ponechati radęji sáru

ménę toho prece pominouti nemohu, co chorál gregorianský? I usnešeno posléze,

s velikým podivením praví Halevy: »K t e r a k ze »všeliká hudba, na níz za príci-

prý mohou knęzí katolictí, majíce nou prűvodu varhan aneb zpęvu

v církevních zpęvech gregor. nej- lpí nęco neslušného aneb necistého,

krásnęjšínáboznémelodie, jakých má býti z chrámű vymítęna.«

vűbec stává, pripouštęti do chrámű Roku 1563, kdyz snęm byl ukoncen,

nuzotu hudby moderní?« šlo o to, nálezy snęmovní provésti skutkem.

Ale dosti o torn. Skoda, ze nemohu Co se týce posvátné hudby, byla práce ta

zevrubnęji vyloziti, jak se chorál z Italie svęrena kardinálu Vitellozzimu a sv. Karlu

záhy šíril po západní Evropę, jak zejména Boromejskému, kterí sobę pribrali ještę

ve Francii, Anglii a Nęmecku, podporován 8 clenű z papezské kapelly. V nękterých

jsa dílem od panovníkű (Karel Veliký), vęcech byli všichni za jedno, jako na pr.

dílem od knízat církevních a klášterűv, t, ze se pri zpęvu nemají nikdy soucasnę

utęšenę zkvétal. Nechci také pripomínati, zpívati rozdílné texty, rozdílná slova; z. ze

jak nesmírný pokrok se stal za vęku XI., mají býti mše slozené na themata písní

kdyz Quido Aretinský (Quido z Arezza) národních z kostela na dobro vylouceny;

vynalezl notové písmo, a prepsav antifonár 3. ze volba textu k mottetűm nemá býti

Rehorűv ustálil, co dríve v melodii kolísá- ponechána libovűli skladatelovę, ale má se

valo. Dovolím si radęji upozorniti ctęné bráti bud z textu liturgického, nebo z písma

své posluchace na jistý vynález, jenz z bý- sv. a sv. Otcűv. Nadto chtęl ještę sv. Karel

valého zpęvu jednohlasého ucinil zpęv více- Boromejský, aby skladby hudební textu ne-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ