NEZAŘAZENO
Ročník: 1887; strana: 52,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 52







prvního rádu, píše o Palestrinovi: »Kdyz posléze zűstal v Mnichovę, jsa vrchním ka-



se ty zvuky (Missa P. Marcelli) poprvé pelníkem vévody Alberta V. pri nejslovut-



v syxtinské kapli rozezvucely, v oné svatyni, nęjší tehdáz kapele mnichovské. Bylt on



která nedávno teprv umęním stavitelským skladatel netoliko bohatę nadaný, výtecník,



a malírským byla zvelebena, skocily prý jakých se za sta let jen malicko rodí, ale



tyto musy se svých kresel, objaly v náruc téz skladatel nad jiné plodnęjší. Jeho práce



musu hudební jakozto svoji rodnou sestru, pojme sotva 6o foliových svazkű a co se



všichni také posluchaci byli vętším podivem týce vniterné ceny jeho dęl, poukazuji ctęné



uchváceni, nezli kdy posluchaci za doby své posluchace na zivotopisce Orl. Lassa,



recké, naslouchajíce zvukűm znamenitých zejména na úsudek výtecného a geniálního



svých pęvcűv a básníkű.« *) Podobnę také, znalce umęní hudebního, kanovníka dra Pro-



ac ne tak poeticky pronáší se o Palestrinovi ske-ho. Konec Orlandűv byl velice smutný a



Arrey Dommer, rka: »City, jez mají v církvi podobal se konci našeho i Bedricha Sme-



katolické jedinę vládnouti, došly (pracemi tany. Zemrel téhoz roku jako Palestrina,



Palestrinovými) hlubokého a vęrného výrazu ; totiz r. 1594



svrchované umęní ucinęno jest prirozeným,

vykvetl církevní sloh, sloh vázný, slavný, Ku konci vęku XVI, a na pocátku



velikolepý, prázdný všeliké vášnivosti, ale XVII. byl dvűr Rudolfa II., krále ceského,



i všeho umęlkování, velevýznamnou symbo- jak známo, stredištęm vęd a umęní v naší



vlasti. Byl-li pak i v prícinę hudby posvátné?

likou tonű tajemství Bozská prahnoucí duši

napliiující!« Ano, všichni, kdo psali aneb Zdá se, ze byl; nebo se tu setkáváme s muzi,



jako jak. Gallem, rodilým v Krajinę a nękdy

píší o Palestrinovi, vzdávají Palestrinovi

jako na povel jednu chválu. A právem, téz kapelníkem olomúckého biskupa Stanisl.



Pavlovského, se Lvem Haslerem a j., kterí

nebo Palestrina jest v dęjinách posvátné

sobę zaslouzili slavného jména a jejichz díla

hudby milníkem, jenz kromę Rehore Ve-

likého nemá sobę rovného. dnes ještę velikou pochvalu hlásají o svých



mistrech.

K jeho jménu a nękterých jeho rove-



sníkű, jako Ludvíka da Vittoriá, Giov. Na- Od té však doby, totiz od XVII, vęku,



niniho, Fel. Aneria, Rehore Allegriho a nę- zabocila hudba, jindy témęr výhradnę ve



kterých jiných poutá se název z l a t é h o sluzbę církve, na zcela jiný smęr. Nové



vęku posvátné hudby církevní, kterýzto vynálezy hudebních nástrojű rozmnozily skla-



vęk tím snáze utkví v pamęti naší, ponę- datelűm látku a prostredky tecliiiické, ducli



vadz téze doby i písemnictví naše ceské pak casový odvádęl je cím dál více na pole



znamenité dospęlo výše a podobným ná- svętské. Nejprednęjší formy umęleckých



zvem az podnes od mnohých se ctí. tvoreb hudebních byly; oratoria — skladby



Palestrina zemrel 2, února 1594, byv to podobné Dvorákovu Stabat Mater a sv,



prve svým prítelem sv. Filippem Nerim Ludmile — a pak zpęvohry, ve kterézto



ku smrti pripraven a zaopatren. Do jeho prícinę byli Jirí Bedi•ich H1nde1, Jan Šeb.



rakve ulozena jest olovęná tabulka s ná- Bach, Krištof Vilibald Gluck, Jos. Hayden,



pisem:»Joannes Petroaloysius Prae- Mozart, van Beethoven, kdybych mnohých



nestinus, Musicae Princeps« (kníze jiných, jalo Schuberta, NVebra, Mendels-



umęny hudební). sohna, Schuhmanna atd. pripomínati nemęl,



Kromę Palestriny zasluhuje obzvláštního mistri na výsost výtecní. Nękterí z nich



povšimnutí ještę Orlandus Lassus, vlastnę psali sice i k bohosluzebným obradűm nové



Roland de Lattré, narozený 1520 v Monsu skladby, ale jejich práce jsou az na ne-



(Bergen) v Henegavę, jakozto soucasník patrné výjimky smutným dokladem toho,



jeho a jakozto nejposlednęjší velmistr 11u- ze, jako se kdysi svętská hudba zivila z fo-



dební školy Nizozemské. Maje neobycejné rem a obsahu hudby církevní, tak napotom



vlohy k hudbę a vládna prelíbezným hlasem hudba svętská do clu•áműv a k bohosluzbę



byl jiz v pacholeckém vęku trikrát tajnę se vtírala. Hudba chrámová, ackoli vzdę-



unesen, az pal: s povolením rodicű zűstal lávána jsouc od tahových sice výtecníkűv,



u generála Gouzagy. Ten jej dal cviciti ona chatrncla, a byla by bezpochyby ve



v Milánę a na Sicilii, a Orlandus Lassus smutné dospęla konce, kdyby se jí celým



byl v 21 letech jiz kapelníkem v Rímę. srdcem a energií právę obrovskou nebyl



Odtud konal cesty po Anglii, Francii, az ujal ch-. Frant. Vit,; a s ním a po nęm



cetný zástup jiných prátel ryzí hudby cír-



kevní, snazíce se vytrhnouti ji z onoho

*) Baini (t 1842): »Ueber das I.eben und die

Wake Palestrinasa. Ueberblick von F. S. Kandler. proudu, jehoz poslední a svrchovaný cíl



Leipzig, Breitkopf .ti H irtel, jest ploditi zálibu a lahoditi smyslűm a za-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ