NEZAŘAZENO
Ročník: 1887; strana: 76,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-76



skon hymnu, zalm Koenenűv a nęco svęt- svým se Ic ní nehodila a doj em oslabila.

ských písní pro zábavu. Ostatní zpęvy pro- Za to smíšené sbory byly znamenité, ze-

vedly spojené sbory kostnického dómu a štę- jména v 1, císle po orchestr. predehre, na

pánského kostela rízením reditele kűru pri prostinkým, však velebném motivu osmého

dómę p. J. Molitora, jenz teprv od nedávna tonur".almového (g a c) dűmyslnę zbudo-

zde pűsobí. vané. Nej mohutnęj šího úcinku dodęlává se

Osmihlasná mše Stchleova jest v pravdę ensemble v III, díle (»Martyrium«) tam,

velkolepá skladba mistrovské koncepce a kde sbor pochopű a sbor pohanských zen

faktury, jíz povznesl se Stehle vysoko nad v jedno se spojují, dorázejíce na statecnou

jiné skladatele caecilské, na mistra prvého nevęstu Pánę, jez do toho sboru mísí ple-

rádu. Sticvęle, ac nikoliv dokonale, byla téz sající touhu po mucenické korunę a vęcném

prednesena. Však nęco jsem v ní prece spojení s nebeským chotęm svým. Tot

castęji pohrešoval, ducha zboznosti, ac i ten by1 velkolepý vrchol všeho, jenz mocnę

na nękterých místech velmi dojemnę se jevil. jímal, unášel, premáhal. i800 posluchacű

O kolik procent více ke zboznosti mysli pinilo sál koncilní, tak ze byl prepinęn ; však

vznášela Palestrinova »M i s s a b r e v i s« dne v tuto chvíli panovalo mezi nimi hrobové

23., ac nebyla tak skvęle prednesena. My- ticho, ac ho jinak vzdy nebylo. Vše bylo

slím, ze to jest pravá míra vnitrní hodnoty mocnę dojato.

všech skladeb církevních, jezto mají býti A kdyz dokonal tento mohutný sbor,

zpívané modlitby. Cím zboznęjší skladatel, aj tu dal mistr Stehle náhle zavzuíti sboru

tím zboznęjší budou i skladby jeho. Tot andęlű (zenský sbor) á capella tak líbezným

jest, coz vece i Dr. Surzyiíski v II. seš. zpęvem, ze zdálo se, jako by s nebe aethe-

svých »Monumenta mus. s. in Polonia« ricky se snášel na zemi, jalco by sami an-

o skladbách Ks. Gorczyckého (i 1734) dęlé volali sv. pannu do neb e : »Veni sponsa

»Religijne natchnienie owialo dziela jego Christi« a t. d. Témęr vzdušným pianissi-

nadziemskim urokiem« (kouzlem). Ke vzbu- mem koncili své nebeské pozvání : Sponsa

zení, udrzení a stupiiování pravé zboznosti Christi, sponsa Christi, — — veni, veni!

jest tato skvęlá skladba casto príliš hlucna. Rychle probíhá skladatel obycejnę slova

Tato protiva jevila se jiz i pri krásnę textu, málo kde je opakuje. Avšak zde je

komponovaném zalmu 41., jenz hned po opakoval tak dűraznę a zároveri tak nęznę,

»velké« se zpíval. Tot byly zvuky piny tak líbeznę, ze nemohlo srdce zűstati bez

zbozné radosti, zalosti, vroucí prosby a Bohu dojemného pohnutí, k nęmuz piípadnę se

oddanosti, zvláštę pri slovech »s p e r a m in druzil smutecný pochod chudých Caecilie

Te«. Mocnę dojal tento velkolepý závęr, litujících.

kdyz f f zavnęl z úst celého sboru ; ale tím Jak mocnę kontrastoval proti tomu všemu

dojemnęji dotkl se duší, kdyz po tomto pouhý recitativ umírající Caecilie na jedi-

premohutném projevu nezlomné dűvęry v Bo- ném tonu a zehnání papeze Urbana veleb-

ha sbor odsadil a všecek pak ještę jednou, ným základním motivem g a c ! I zakoncil

ale p zasadil »speram in Te«, jez doznęlo pak tuto dojemnou scénu mohutný fugovaný

nęzným výrazem láskypiné oddanosti k Bohu. sbor všech na oslavu sv. mucenice, v nęmz

Tot jsou pravé páky lcrestanské dűvęry, zaleskl se Stehle i jako mistr fugy.

nezvratná síla a pokora. V tomto zalmu Není divu, ze uvolnila si nyní srdce

zrcadlila se všecka nęznost a zboznost skla- všech posluchacű nekonecným jásotem. —

datelovy mysli, záhy zemrelého místopred- Tot by1 v pravdę nejslavnęjší triumf sv.

sedy Fr. Koenena. Zboznost a umęní slou- Caecilie v tęchto slavnostních dnech, k nęmuz

cily se v nęm v dokonalý celek. nemalou męrou prispęla i vojenská kapela,

Vzácnou novinkou této valné schűze byla jez celá opatrila k nęmu orchestrálný prűvod

»Legenda sv. Caecilie«. V ní osvędcil se výbornę secviceným prednesem. A právę

mistr komposice téz mistrem instrumentace. tak dokázala, ze tento prűvod nedá se zá-

Stín a svętlo, sílu a nęznost umęl tu skla- dným surrogatem nahraditi, aby receného

datel velmi prípadnę rozdęliti netoliko nej- úcinku mocného pinou męrou se dosáhlo.

jemnęjším dynamickým odstiiiováním a roz- Tak provozujtez casto i u nás tuto ušle-

lišováním hlasű ve sborech a solových chtilou a mistrovskou skladbu. Jí nebude ni-

císlech, alebrz i velmi delikátním výbęrem komu lze odolati; tati získá zajisté srdce

a strídáním dechových a smyccových ná- všech s v a t é Caecilii, nikoliv té nesvaté.

strojű. Jaká nęznost jevila se v prvém so- Ještę slovo o skladbách chorálných. Ac

pránovém solu (sv. Caecilie), od výborné peclivę byly predneseny, prece bylo na nich

sopranistky interpretovaném! Škoda, ze al- znáti, ze pęvcűm nešly talc od srdce jako

tová interpretka andęla slabým organem ostatní skladby. V prednesu bylo málo od-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ