NEZAŘAZENO
Ročník: 1888; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-3a





Z uvedeného objasnęní jde na rozum, Offertorium »Confessio et pulchritudo«

ze dluzno zpívati »Credo« bez všeliké sen- poskytlo vypravovateli prílezitost ku mnohým

timentá]nosti a affektace, asi tak, jako kre- praktickým pokynűm.

sEané vyznání víry v kostele spolecnę se Jakmile biskup ve starovęké Církvi

modlí, nejlépe dvęma stejnę silnými sbory praefaci dozpíval, zakoncil slavnostní chvalo-

strídajícími se pravidelnę, jako se dęje pri zpęv velebným Sanctus a veškeré shro-

zpívání zalmű. Pridęlováním rűzných vęt mázdęní vęrících jednomyslnę pokracovalo :

rűznym hlasűm, sesilováním a zjemńováním, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth.

urychlováním a protahováním tempa, zkrátka Jak úchvatný a vznešený to obraz bohu-

jakýmkolivęk subjektivismem nicí se ob- milé svornosti a spolecného se radování

jektivní monumentálnost chorálního »Credo«. v Bohu! Sanctus jest závęrkem praeface.

Vęta za vctou budiz tedy recitována klidnę, Kdyz pri zpívané mši svaté doznęl vzne-

stejnomęrnę, co spolecná modlitba a verejné šený zpęv praeface, sbor pęvecký dokonává

vyznávání víry. Jediné »et incarnatus est« lze chvalozpęv jásavým, trikráte stupńovaným

prednášeti tempem o nęco volnęjším. Vše »Svatý«, jímz s posvátným chvęním pri-

ostatní nese se deklamací recitativní mo- stupuje ku prahu kanonu. Velebný zpęv

dlitby, tempem stejnomęrným a hlasem tento jest zlatou branou, kterou se vchází

stejnomęrnę odvázeným. do svatynę svatých, jest portálem skvostnę

Ordinarium Missae uvádí ctvero nápęvű okrášleným, který se nám otvírá, abychom

chorálního Creda v rűzných dobách po- spatrili samého Krista Pána. Trikrát Sva-

vstalých, z nichz nękteré pűvod velmi pozdní tého vítá sbor pęvcű církevních jásavým

prozrazují. provoláváním, jímz radostí opojený lid

Jerusalemský pozdravoval krále svého ví-

Ku mši in festis solemnibus nejlépe se tęzoslavnę vjízdęjícího do svatého męsta.

hodí Credo III., které dle poznámek uvede- Nadšeným voláním H o s a n n a a Bene -

ných s úcastníky exercicií se cvicilo, coz d i c t u s vítají sbory Cyrillské Beránka Bo-

se zpęváky tak obratnými krásnę se darilo. zího na trűn svűj oltární jizjiz vystupujícího.



Následovalo o f f e r t o r i u m, které sbor Cím úchvatnęjší a velebnęjší bylo by divadlo,

po Credo zpívá mezi tím, co knęz dary ku kdyby celá osada v chrámu Pánę shro-

promęńování urcené obętuje. Zdá se, ze mázdęná po príkladu církve starovęké spo-

povstalo v dobę sv. Augustina. Z bývalého lecným voláním vítala Pozehnaného, jenz se

offertoria zbyla nyní pouhá antifona, která bére ve jménu Pánę! Jak snadno lze toho

jediná se zpívá. Druhdy k antifonę pridáván docíliti a to nejsnadnęji v menších osadách

byl jistý pocet veršű bohatę komponova- vesnických! Trojnásobné Sanctus zníti musí

ných, které az do 15. století se zpívaly, slavnostnę a váznę s patricnými pomlckami,

jako dosud ve mši zádušní se zachovalo. jak pri cvicení ihned se objevilo. Sanctus

Offertorium veršy svými rozšírené bývalo oplývá v nápęvech nejvznešenęjšími myšlén-

nejbohatším clánkem zpęvű mešních. Kdyz kami, které dluzno správnę tlumociti a za

knęz u oltáre obętoval chleb a víno, také tou prícinou ovšem dűkladnę studovati a

sbor pęvcű církevních obętoval to nej vzácuęj ší nacvic iti.

a nejlepší, címz vládnul, — dovednost a krásu Kdyz Kníze pokoje k oveckám svým

svého umęní pęveckého. Rezeznává se takto milostipinę zavítal, tut kazdá duše jest si

Offertorium jednak od Graduale klidnęjšího sice vędoma nehodnosti své, prece však

a prostęjšího mocnęjším pohybem a smę- prahne po onom nejvętším dűkazu lásky,

lejšími oblouky, kterými architektura jeho jakou Bűh miloval nás, po onom milosti-

hudební se klene, jednak od Introitu stej- piném závdavku zivota vęcného. Trojnásob-

ným pohybem se vyznacujícího bohatęjším nému Sanctus, jímz kazdý pricházejícího

nápęvem. Ze stanoviska umęní pęveckého Beránka vítal, odpovídá nyní trojnásobné

litovati jest ztráty, kterou starý liturgický A g n u s D e i, jímz kazdý se mu korí a

tvar offertoria vypuštęním veršű utrpęl. touzí po milostipiném spojení se s Ním.



(Dokoncení.)







.1

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ