NEZAŘAZENO
Ročník: 1875; strana: 52,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 52

1. Chorální noty píší se na č t y r ř á d k o v é m notovém plánu. Výpomocných linií pod a nad plánem notovým se neužívá.

2. Gregorianský chorál má j en d v a k 1 í č e -- C klíč a F klíč. C klíč stává na kterékoli čáře, F klíč obyčejně na druhé, třetí neb čtvrté linii čtyrřádkového systemu.

C klíč f klíč

Klíče chorální neslouží k udání výšky tonu (dle a na varhanech, neb jiném nástroji hudebním), nýbrž udávají toliko polohu p ů 1 t o n i'i, které se bezvýminečně vyskytují jen mezi e—f, h—C aneb a—b.

Na které linii stojí C — klíč, tam jest nota C (a pod ní h—půlton).

„ » ^C klíč, » » -7 F (a pod ní e—půlton).

Od toho C neb F odpočítá se pak druhý půlton, na horu neb dolů, dle polohy klíče n. p.

C. klíč

ahcdefga e fgahcde dchagfed c F. klíč

ahcdef g a cdef gahc dchagfedc

Když takto zpěvák z polohy klíče poznal a určitě ví, kde jsou malé sekundy, ví již též, kde jsou malé tertie. A nyní již může zpívati. Mezi zpíváním nech a$ zpěvák stále se dívá na polohu klíče, aby si byl ustavičně vědom, zpívá-li malou či velkou sekundu, malou či velkou tercii, quarta jest vždy čistá (nikdy triton), quinta vždy čistá. Sexl-y a septimy v chorálu gregoriánském nikdy se nevyskytují. Jsou-li tedy zpěváci pevni v intonování sekund, tercií, quart, quint a oktáv, po krátkém tom vysvětlení do-vedou ihned zpívati z not chorálních. Můj sbor po dvouhodinóm cvičení zpíval bezpečně chorál z 1raduale Romanu.m. Předpokládám ovšem, že zpěvák již zná a zpívá jmenované velké a malr intervaiy.

Klíčem udává se tedy poloha p ů l t o n ů, nikoli však výška či hloubka i n t o n a c e C v chorálních notách neshoduje se nazvíce s C na varhanech.

F » » » sF

3. I n t o n a e e — výška či hloubka —řídí se dle objemu hlasu zpěváků, dle objemu chorálu a dle větší neb menší slavnosti. Tenor a soprán intonoval by ý še, než bass a alt. Čím rozsáhlejší jest objem chorálu, tím opatrnější musí býti intonace, mají-li všickni zpívající přirozeným hlasem stačiti. Zpěv přilišně vysoký mění se v křičení a zpěv přílišně hluboký stává se bručením. 0 slavnostech veP,ých intonuje se výše, při zádušních sluibách Božích intonuje se níže. Nejpohodlněji zpívají veškeré hlasy v objemu, Q

aby nejvyšší t on chorálu nepřesahoval d, na nejvýš e, nejhlubší pak by nešel pod C.

Chorály, které v Graduale neb jiných knihách liturgických znamenány jsou tonem I. (dorickým) a VIII. (hypomixolydickým) -- oba od D—D, — lze intonovati tak, jak jsou psány t. j. d varhan bude zároveň d chorálu ; čili

d chorální rovná se mužských hlasů, neb_ ženských hlasy.

Tonus II. (hypodorický, A—A) má nízkou polohu, dlužno jej te y intonovati výše bucY o velkou tercii, aneb čistou quartu. Zpěvy tonu III. (frygického, E—E bucl o tón se sniží, neb lépe ještě, zůstávají v přirozené poloze, nepřesahuje-li objem chorálu do výšky d neb e. Tonus IV. (hypofrygický, H—H) zvyší se o velkou sekundu neb malou
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ