| ||||
| ||||
— 5O —
proslulé velikým mnozstvím hudebníkűv a klavír. Konecnę jest zkušeno, ze theorií hu- zpęvákű. Tu býval jiz ode dávna cvicen ve dební podporuje se zpęv velmi zrídka, ba zpęvu znacný pocet chlapcű, kterí pak pri- ze druhdy se zanedbává, ponęvadz dítky jímáni byli v Praze, v Brnę a ve Vídni pri pro salnu hudební theorii, pro p o u c o v á n í rozlicných chrámech za vokalisty (sopra- o umęní hudebním nedostávají se ku p r o- nisty neb altisty). Bylit i slavný nękdy v o z o v á n í umęní toho, totiz ke zpęvu. pęvec Lukes a proslulý nyní tenorista Brou- Zpęv theoretickými pouckami podporuje se lík, oba rodáci Ustectí, takovými vokalisty. tak málo jako za pr, ctení nebo psaní vý- Vakalisti tito (sopráni) zpívali jiz v io. a klady pravidel o dobrém ctení nebo neko- i r. roce svého vęku cistým silným hlasem necným poucováním o formách písmen, az do á', ba mnohý az do lí', a tento tó- k jejichz napodobování pak nezbývá dosti nový objem podrzeli casto az do 15, roku kdy.« kdy zacali mutovati. Budiz mi však rozumęno, v jakém toliko Jak nabyli tito chlapci tak vysokého smyslu primlouvám se za vyucování zpęvu objemu hlasového? -- Zajisté jen ca- dle not. Nechci, aby se záci cvicili zpívati stým nálezitým cvicením! — Proc písnę »za pomocí not«, nebot k tomu by by tedy i ve škole nemohlo býti zavedeno za nejpríznivęjších okolností nemohlo dojíti cvicení hlasu všem zákűm spolecné, dríve, az v posledních trech letech školních. jímz by hlas jejich jak nálezí do výše se Proto pravím i já: Písnę, kterým záci rozšíril, aby pak zpęvu písní nebylo se ome- pro školu nebo pro zivot nauciti ziti jen na úzký obor tónu? Ovšem, ze ne- se mají, cvictez se výhradnę dle vypęstíme ve škole hlas zákű v té míre, sluchu. — Ze však i v praktickém zivotę jako jest hlas zmínęných vokalístű, nebot hudebním vzdęláním jednotlivcű spolecenský k tomu by bylo zapotrebí cviku denního. zivot se podporuje a zušlechtuje, myslím, Tolik však kazdá škola za dobu šesti az ze jest povinností školy poloziti základ osmi let pri dvou pűlhodinách týdnę do- i v tomto smęru, coz zajisté se stane, cíliti műze, aby záci az do j" bez na- jestlize budou záci téz ve škole máhání zpívali. postoupnę dle pravidel hudebních Proc by se męlo ve vyšších trídách od ve zpęvu dle not cviciti se. Nemy- zpęvu dle not upustiti, nepochopuji. Docí- slím tím tedy jen »pouhou známost not«, tánie se ovšem i ve výborném díle »P r a x e nýbrz skutecné »nazírání všech vnitrních v c š k o l e n á r o d a í« dle Kehra Krckerrr pomęrű tónových«, p o lti u d j s o u z á c i s to, vzdęlaném, ze i tu není práno vyucování by je pochopili. Nejsem pro to, aby se zpęvu dle not; jest o tom doslovnę psáno zákűm cinily »široké hudební výklady theo- takto: »Co tkne se zpűsobu, kterým jest retické, pro které by se ani ku zpęvu do- cviciti písnę, bylo o tom dosti sporűv, jíti nemohlo«; lec úpinę je obejíti má-li se cviciti za pomoci not ci bylo by však zase takovou chybou, toliko d l e sluchu. Dle mého mínęní jako cviciti záhy ve psaní pauze není pro školu národní známost not napodobováním predepsaných pí- potrebna. Predevším jest prohlízeti ]c tomu, smen beze všeho »poucování o je- ze za vyucování zpęvu jest vycvicení sluchu jich tvarech«, jako nęlzdy se dęlo. vęcí nejdűlezitęjší a ze vycvicení to műze Theorii s praxí dluzno vzdy pojiti, a tak se toliko díti predezpęvováním (naslouchá- to i pri vyucování zpęvu dle not musí býti. ním zpęvu) a zpívánim (napodobováním), ale Uznávám, ze ve školách jedno-, dvou-, nikterak známostí notové nebo cifrové sou- trí- a ctyrtrídních rűznost oddęlení zákű stavy, ani pojmenováním druhu taktűv a v jedné trídę vyucování zpęvu dle not velice stupnic. Dále jest vęcí nepopíratelnou, ze stęzuje, témęr nemozným ciní; avšalc na lid bud dle not naprosto nezpívá, bud pro školách p ę t i - a v í c e t r í d n í c h není zádné zpęvuje dle nich jen zdánlivę; nebot inezi podobné prekáiky, pro kterou by od vy- známostí not a znalostí zpęvudlenich ucování zpęvu dle not upouštęti se męlo, jest veliký rozdíl. naopak, jest zádoucno, aby na školách tęchto Tisícové lidí noty znají, ale zpívati z príciny výše uvedené téz zpęvu dle not z not u rn ę j í jen rídcí. Pouhá známost se vyucovalo. not jest nepotrebné obtęzování pamęti; Netreba se tu vymlouvati tím, ze ne umęní zpívati dle not predpokládá vnitrní mozno jest pri hromadném vyucování zákű nazírání všech vnitrních pomęrű tónových, dodęlati se takového výsledku jako di-íve, ríkajíc myšlení v tónech, kterého nenalé- kdy ucitelé záky jen hudebnę nadané zpęvu záme casto ni pri tęch, kterí po nękolik dle not dennę po školnhn vyucování cvicili, let vyucováni jsou hudbę, za pr. hre na a proto jiz vyucování zpęvu dle not zavr- | ||||
|