| ||||
| ||||
_5r-
hovati. VzdyY i pri jiných predmętech nutno vání tónu a naopak. Uzívá-li tohoto pro- vyucovati všechny záky spolecnę a neod- stredku, pripojuje se k nazírání sluchem dęlujme schopné od neschopných, abychom také nazíráni zrakem, a tím slouzí se zpęvu nálezitého výsledl:u se dodęlali, a prece dvęma smysly. Hlavní vęcí zűstává však svędomitým pricinęním naším darí se nám vzdy dobré pr e d z p ę v o v á n í, dűsledné práce k naší spokojenosti. vymáhání blahozvucnélio tónu, cisté intonace, Schopnęjší zák prospívá více, ménę zretelné výrecnosti, primęreného prízvuku, schopný ménę, neschopný jen málo nebo presného dbaní síly tónu, precisného taktu zcela nic; proc by tak nemohlo býti i pri a pilného cvicení ve zpívání sborovém (hro- vyucování zpęvu? Snad jiz proto, ze ve madném) a jednotlivci.« školách jest mnoho zákű k hudebnímu vzdę- Nemyslím však, ze bychom docílili u zákű lání málo nebo zcela neschopných, męli by »blahozvucného tónu a cisté intonace« pri se zanedbávati záci hudebnę nadaní, a byt pouhém zpívání písní, kterým záci jen pred- by jich sebe ménę bylo? To skutecnę stojí zpęvováním se naucili; tomu zajisté jest za uvázení! Nejsou všickni záci hudebnę potrebí více pozornosti vęnovati ve zvlášt- nadaní vzdy dítkami rodicű majetných, kterí ních, za tím úcelem upravených »cvice- by na hudební jejich vzdęlání náklad vésti ních sluchu a hlasu«, k nęmuz se ve mohli; jindy opęt bývají rodice k tomu III. školním roce pripojí »cvicení ve úpinę lhostejni nedbajíce toho, ze dítko zpęvu d l e not«, které nemálo prispęje jejich hudebním sluchem jest obdareno; ještę ku šetrení »prízvuku, síly tónu a pre- konecnę u mnohých zákű zűstávají hudební cisného taktu«. vlohy úpinę nepoznány, nepovšimnuty. Tęmto Jestlize ve zmęnęných nových ucebných zákűm tedy poslouzí se výbornę, jestlize,se osnovách dle cinęných návrhű zpęv dle not ve škole vyucuje zpęvu dle not, címz budí i ze škol pęti- a vícetrídních vypuštęn bude, se v nich chuY a láska k hudebnímu vzdę- tím nikterak není ještę receno, ze by se mu lání; mnohý zák ku podivu rychle prospívá, vyucovati nesmęlo. mnohému se snad teprv nyní podarí jsa školou k tomu povzbuzen, ze uprosí rodice Snaziví ucitelé znajíce na zreteli, ze nezná své, aby se v soukromí téz hudebnę vzdę- se ve škole jen zpívati, nýbrz tal:é zpęvu lávati smęl. Také skutecnę műze škola po- vyucovati, i v prípadę tom, ze by to osno- loziti aspoń pocátek ke hudebnímu vzdęlání vou ucebnou predepsáno nebylo, budou mnohých zákű. záky téz ve zpęvu dle not cviciti.*) Jest sice pravda, ze málo casu ku vy- V kazdém však prípadę, totiz v ka- ucování zpęvu vymęreno jest a tudíz, ze tegorii všech škol vűbec dluzno v málo case mnoho vyvésti nelze ; prece prihlízeti k tomu, aby hlas a slucli však lépe nęco, byt i toho málo bylo, zákű pravidelnę cvicen a nikoli nez nic. pouhé náhodę ponechán by]. »S rádným vyucováním zpęvu dle pra- Cvicením tím podporuje se zároveń videl hudebních«, praví Pivoda ve své nauce i zpęv písní dle sluchu. Presvędcil jsem se, zpęvu, »műze se zapocíti po ukoncení roku cím dále pęstuje se pravidelné cvicení hlasu osmého«, tedy na školách pęti a vícetríd- a sluchu, tím více stávají se záci pro na- nich ve trídę III. Uchopí-li se tedy ucitelé cvicení písní dle sluchu vnímavęjšími, tak na recených školách s pravou láskou a hor- ze ve trídę III, jiz skoro v kazdé pűlhodinę livostí rádného vyucování zákű ve zpęvu dle zpęvu písni pripadající novému nápęvu not po jedné pűlhodinę týdnę, rucím za to, se priucili. ze za dobu pęti let záci i ménę h u- Proto nechY cas zpęvu vymęrený stejné d e b n ę nadaní tolik se naucí, ze budou pro oboje se rozdęlí: Jedna pűlhodina znáti jména všech not a dovedou dle nich v témdni vęnuj se pouze cvicení rozeznati, kde a jakou męrou nápęv stoupá sluchu a hlasu, ku kterému se od a klesá, címz zajisté škola úpinę svému 2. pűlletí III. trídy druzí cvicení ve úkolu dostojí. zpęvu dle not; druhá pak pűlho- A to konecnę dosvędcuje i zmínęná dina vęnuj se jen nacvicení písním »Praxe ve škole národní«, v níz dále o zpęvu dle sluchu. Z toho tedy patrno, ze vy- cteme: »Jestli ve škole dosti lady, ucitel ucování zpęvu bráti se má dvojím sznęretn. műze dęti s notami, t. j. s pojmenováním Jak cviciti záky ve zpęvu písní dle jejich obeznázniti; ale na všechen zpűsob sluchu, o tom netreba mnohými slovy se jest dűlezitęjší, aby systémem notovým zná- z o r n i l tóny, a tu tím, ze ukáze, kterak Novou ucebnou osnovou vyucování zpęvu dle not se nezvracuje, nýbrz opęt poznovu pied- noty nahoru postupující vyhledávají zvyšo- p i s u j e, ale zase az, jako dríve, od q, škol, roku | ||||
|