| ||||
| ||||
— 59 —
Nedostávalo-li se na dobrý text vhcdného ravští skládali slova písní tak, aby prí- nápęvu staršího, slozena melodie nová. zvucnost odpovídala tęzkým dobám taktu. Nejhojnęji bylo ovšem tęzeno z boha- Jako duše s tęlem tak slovo s nápęvem tého pokladu našich staroceských chorálű. zde jednotné se pojí. K této dokonalosti Jsout premnohé z nich dle soudu všech od- druzí se i správná harmonisace, která pri borných ucenciz domácích i cizích pravými veškeré jednoduchosti nepostrádá charakte- perlami zpęvu církevního, jez ceny a pű- ristické ušlechtilosti slohové. Dobre se za- vabu nikdy nepotratí. mlouvá téz udání pramene, z nęhoz bylo Harmonisace nápęvű tak jest upra- cerpáno, pri kazdé jednotlivé písni. vena, ze i ménę zrucný varhaník bez ob- Jako všestrannou správností vyniká kan- tíze s ni bude. Prihlízeno zejména k tomu, cionál téz bohatým obsahem zahrnujícím aby stęzejný sloup harmonie, t, bas, jadrnę 244 císel, jak následují: zazníval. Písní ranních S, vecerní 3, pri rűzenci 2, Abychom uhodli tempo, jakým kterou pred kázáním 3, po kázání 2, Asperges me. píseń prednášeti dluzno, zazpíváme ji sobę Vidi aquam. Sekvence pri mši sv. zádušní. s nálezitým dűrazem, zretelnę a plynnę. Mešních písní obecných Iz. Písní o Pánu Povšechným pravidlem v té prícinę jest: Jezíši to. Písefi mešní ke zdavkám. Písnę Vešlcery písnę, zvláštę zpęvy starší, bulte pri mši sv. za zemrelé 3, s pisní zakon- prednášeny váznę sice, ale nikoli loudavę, cující. Písní k pozehnání 16, po pozehnání z, ospale, bezvýraznę. Ledabylý, bezduchý pred- pri líbání kríze 4. Píseń mešní na slav- nes zabije kazdou píseń, zvláštę pak chorál nosti Marie Panny a 25 písní Marianských. staroceský. Píseń po sv. zpovędi, po sv, prijímání 2, Jednotlivé hudební vęty, z nichz melodie pred krestanským cvicením a po nęm, písnę slozena jest, ciní vespolek soumęrný, jedno- katechetické 4. Litanie lauretánské 2. I\Tá- litý celek; jsou tedy t. zv. »m e z i h r y« pęvy na zalmy slavnostní a všední. Ne- s umęleckého stanoviska venkoncem ne- šporní hymnus na nedęle. Autifony Mari- mí s t n y. Takové improvisace prostred ná- anské. Hodinky o neposkvrnęném pocetí pęvu souvisí s melodií právę tak úzce, jako Marie Panny (píseń, chvalozpęv, modlitba). kdyby nękdo, modle se »Otce náš«, za Dílcuzpęv sv. Ambroze a sv. Augustina 3. kazdou prosbou prehrst hrachu presypal. Písnę k ofęre. Prestávky za jednotlivými liudebními vętami Dle církevního roku : Písnę adventní ke mají toliko ten úcel, aby zpívajícím poskytly mši svaté 2 a jiných písní adventních g. casu k oddechu, cehoz docílíme męrou víc Píseń vánocní ke mši svaté a jiných písní nez dostatecnou, podrzíme-li poslední akord vánocních 13, hymnus k„nešporám vánoc- vęty o okamzení déle, nez zní poslední sla- ním a na den svatého Stępána. Písnę na bika zpęvu. V prűvodu varhan oznaceny jsou konci roku a na nový rok, na slavnost tyto prestávky jednak pomlckami (pausami), zjevení Pánę 2, a hymnus nešporní. Píseń jednak zvláštními v systémech na príc po- na popelec, píseń ke mši sv, v postę, ji- lozenými cárkami. ných písní postních i i, o krízové cestę 2. Od pűvodního úmyslu priciniti ku kazdé Píseń velikonocní ke mši sv. a jiných písní písni téz nękterou predehru a dohru, bylo velikonocních 6. Písnę vcas velikého sucha 2, upuštęno hlavnę proto, ze by jich ku kazdé píseń prosební, pro potrebu ve strasti a za písni musilo býti pridáno aspoń 3-5, kdyby jakékoli nepohody. Píseń sv. Vojtęcha. Ne- úcelu svému jak nálezí vyhovęti męly, címz šporní hymnus na slavnost Nanebevstoupení byly by se objem i cena knihy více nez Pánę. Píseń svatodušní ke mši svaté, jiné zdvojnásobily. Nicménę vradęna do »Prű- písnę svatodušní 3 a hymnus nešporní na vodu varhan« jedna predehra a nękolik hod Bozí svatodušní. Písnę o nejsv. Trojici 2 doher, a to na ukázku jak obsahu tak formy a hymnus nešporní. Písnę ku prűvodu na a rozsahu tęchto drobných skladeb, Ukáze-li slavnost Bozího Tęla 5, o nejsv. Svátosti se toho potreba, aby ke všem písním no- oltární 3. Píseń na den ocisLování Marie vého kancionálu predehry a dohry tiskem Panny. Píseń na den úmrtí sv. Cyrilla, o bl. vydány byly, snesou zajisté naši osvędcení Anezce ceské, o blah. Janu Sarkandrovi 2, mistri hry na varhany do této sbírky ocliotnę, o sv. Josefu 3, na den úmrtí sv. Methoda, co nejlepšího v oboru tom lady slozili.« k sv. Florianu ; mešní píseń na den sv. Jana Z úvodu se poznává, ze úprava nového Nep. a jiná píseń; o sv. Aloysiu 2, hymnus kancionálu arcidiecése olomúcké rízena jest nešporní na den sv. Petra a Pavla; písnę zásadami pravými a presnými. Neiprve mešní na slavnost sv. Cyrilla a Methoda 2, zvoleny jsou nápęvy chrámu Pánę dűstojné, píseń o príchodu sv. Cyrilla a Methoda na vętšinou staré, k nimz nejlepší básníci mo- Moravu, na hod Cyrillo-Methodęjský, k sv. | ||||
|