NEZAŘAZENO
Ročník: 1888; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-66



v nich se skrývá. Liturgie a zpęv liturgický d) Je-li pohotovę vętší sbor, n. pr, v se-

jsou dűlezitým cinitelem vychování knęz- minári, kde zásadnę všickui zpęvu se úcast-

ského. Zde objevuje se církev ve své ve- niti mají, nutné jest r o z trí dęní, aby se

lebnosti a svatosti. nęceho docílilo. Z poctu zpęvákű hlasem

4. O pęveckém zarízení školy cho- obdarených a ochotných utvorí se škola

rální lze poznamenati, jak následuje: dle vzoru rímského. Tu lze snadnęji vy-

a) K udrzení zavedeného zpęvu cho- ucovati; sní se umozní zpívati jemné mo-

rálního vyzaduje se mnohem ménę práce, dulace bohatých nápęvű. »Slzola« zpívá

nez obycejnę za to se má. Vzdyt nápęvy strídavę se sborem obecným; udává presný

jsou zpęvné a snadno vštępují se v pamęti; rhytmus, oduševńuje nápęvy a jest proti-

opakují se kazdorocnę a vnikají kazdým váhou tęzkopádného sboru velkého, který

rokem také hloub do mysli. Obtízné bývá by bez ní neudrzel se na výši úkolu litur-

jen první zrízení, prvé zavedení cho- gickélio a hudcbniho.

rálu. Chorál se odcizil lidu, zpęvákűm a Aby zpęváci v pocátcích nebyli odstra-

reditelűm chorű. Predním pozadavkem jest, šováni a lidu neposkytovalo se, co mu príliš

aby nácelník sboru, jemuz chorálu jest vy- cizým býti se zdá, lze v prvních dobách

ucovati, sám jej znal a miloval. Pochopil-li voliti takové mešní zpęvy ordinaria, které

sám podstatu jeho právę, nebude inu ne- v pozdęjších dobách povstaly a v pátém a

snadno, aby i v jiných probudil nadšení a šestém tonu se pohybují. Páskou, která spojí

lásku. llluzno tudy zpęváky tak dlouho pri chor s lidem, bude pęstování písnę obecné.

dobré náladę udrzovati,. pokud se jim ne- Také melodicky bude prípravou na chorál.

objevilo alespoń tušení o výtecnosti chorálu. Píseń obecná musí však zűstati písní lidu,

Nejlepší obranou chorálu jest vedle dűtkli- nesmí se premęńovati ve vícehlasý zpęv

vého doporoucení církevního krása jeho hu- umęlecký. Má se zpívati jednohlasnę, bez

dební, souhlasnost s liturgií a ráz jeho mo- taktu a bez moderních diesí svým starým

dlitební. mohutným nápęvem, rhythmem svobodným

b) Nemalé dűlezitosti jest volba z p ę- jako hymny latinské. Písni obecné zűstaviti

v á k ű. Opatrnou a štastnou volbou lze ná- a zachovati prostonárodní jednoduchost jest

maliu velmi si usnadniti, v opácném prípadę pro pęvecký sbor jeden z nejtęšzích úkolű.

pribývá mnoho plané a obtízné práce. Na POrdinarium Missae« jest stá-

záku vyzaduje se: lým a pevným základem zpęvu cho-

a) dobrý h u d e b n í s 1 u c h a smysl pro rálního. Jakmile pevnę se ujalo, lze cviciti

hudbu; »propria«, která se pak co bohatęjší kvęty

R) jasný, ohebný hlas; v prirozeném vývinu k nęmu pridruzují.

zdraví, zádná náchylnost k chura- e) Budiz vęnováno dostatecného casu

vosti, — dítę zdravé v dobre rízené škole pę- nacvicení zpęvű pro bohosluzbu. Ne-

vecké si nejen neuškodí na zdraví, nýbrz dostací vyzpívati nápęv bezvadnę v inter-

plíce si i sesílí; valech. Jest nutno, aby se zpívala s poroz-

S) mezi vlohami duševními jest prede- umęním a tudy nálezitę se studovala. Stací-li

vším zretel míti k zivé obrazotvornosti cas, odporoucí se -cvicení takové, aby zpę-

a vnímavosti mysli. Chladní patronové pro vák skorem sám od sebe ducha ná-

samý rozum málo prospívají škole pęvecké. pęvu pojmul a pochopil. Nejprve dáme

s) Zbozná mysl. zpívati intervaly, coz jest cvicením pro slabší

Pokud mozno, volme dítky, jejichz rodi- zpęváky; lepší zpęváci seznamují se mezi

cové si ve 'vęci oblibují, dítky k horlivosti tím jiz s nápęvem; pak zpívají jednotlivé

roznęcují; a dítky, o nichz se dá predví- cástky s textem; clánkové kupí se v urcitý

dati, ze v pozdęjších letech ve sboru zű- rhythmus a jasné hudební tvary. Kazdá vęta

stanou. Jak dalece do sboru chorálního lze zpívá se posloupnę jednotlivými zpęváky;

pripustiti zpęváky, kterí po celý zivot co predchűdci ještę nejasným bylo, násle-

s hudbou kostelní zcela jiného druhu se za- dující sluchem jiz se toho dovtípil a pri

nášeli, rídí se okolnostmi. opakování se to opraví. Posléze ucitel vętu

c) Reditel sboru nesmí vyhýbati se dű- predzpívá; nevyzaduje se k tomu zádného

kladnému vyucování pęveckému, zvláštę výtecného hlasu, má-li jen cit a

ovšem namáhavému. Není ani tak sucho- dovede-li vyjádriti zivot v nápęvu se ob-

párné ani tak nudné, jak casto se za to má. jevící. Konecnę zpívá sbor spolecnę. Zpí-

Jakmile zpęváci poznají výhody, které jim vání jednotlivcű jest nezbytné;

z toho vyniknou, oddají se vęci s horlivostí. zpęvák nabývá tím samostatnosti. K opra-

Pocitují, ze se k tomu vyzaduje vyšší zruc- vování chyb obycejnę odporoucívá se nejlépe,

nosti pęvecké nez pri zpívání dle sluchu. aby po chybę hned se zarazilo a po strucném

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ