| ||||
| ||||
— 68 —
a zvelebení své duchovní matky církve zcela státi varhaníky a riditee kűru, pokud jejich nezištnę. O výzivu sluhű oltárních starali funkce nebudou na závadu škole. Aby pokoj se sami vęrící. Ze také o nálezitou oslavu byl zachován a jen ponękud shoda pano- sluzeb Bozích dbali, rozumí se samo sebou. vala, musel tu nejeden duchovní správce Aby však ta oslava, která zvláštę ve zpęvu povzdy jednati ohlednę odbývání pohrbu zálezela, byla dűstojna, aby nebylo zpíváno velmi opatrnę a se zjevným sebezaprením. rušivę, bylo potrebí cvicitele a vűdce ci Však také ucitel jakozto reditel kűru, męl-li riditele. jen nękterého nepríznivice v osadę a byt Prvním cvicitelem i reditelem chrámo- byl jen jedenkrát pűlhodinkou snad za rok vého zpęvu liturgií predepsaného nemohl školního vyucování dopoledne skrátil, męl býti nikdo jiný nezli knęz. Však znenáhla se co obávati udání u školní rady. pro nedostatek duchovních i laikové dobyli A tak hodina krestanského pohrbu jindy si znalosti liturgických predpisű a vycvi- obycejnę bývala dopolední, na mnoha mí- cili se v hudbę chrámové. Kdyz pak císa- stech zrušena následkem tęchto novot šlzol- rem Konstantinem Velikým dána svoboda ních. A prece tak casto pohrbu ponękud církvi kresfanské, kdyz stavęny chrámy a slavnęjšího nebývá, sotva beden, dva do zakládány byly kláštery spolu se školami, roka. Na jedné stranę malá odmęna za tu byli »rectores ecclesiae«, predstavení hraní na varhany dennę pri mši sv., malá klášterű a kostelű nuceni starati se o rádné štola za úkony církevní, na druhé stranę zpęváky a o vedení zpęvu v kostele. Bylt obava ucitelova pred vyššími úrady škol- tehdá zpęv ve škole hlavním predmętem ními zmęnila na mnoze pojednou dobrý po- a povinným, ucitel musel býti nezbytnę męr mezi farárem a ucitelem. Nastalo mnoho znalcem zpęvu a hudby a to hlavnę hudby neshod, mnoho neprátelství mezi obęma stavy církevní. Z tęchto pocátkű vyvíjel se stav duchovním a ucitelským a dobrá vęc, sluzby reditelű kűru a zpęvákű. Zpęvákem anebo bozí a úkony církevní tím jen trpęly. Kde hudebníkem býti klade sobę za cest mnohý dríve hráváno po celý rok v kostele na męšfan a zámozný a ze necekal na nęjaký varhany, sotva v nedęli a ve !svátek je ted plat, dá se snadno mysliti, vzdyt to konal slýchati bývá. Lid ovšem spokojen nebyl ke cti a chvále Bozí a ze zvláštní vlasttú a není s tímto stavem vęcí, ale sáro ne- záliby. Nejednou se stalo, ze pred smrtí műze v tom narovnání jakéhos uciniti. obmyslil takový muz horlivý kostel boha- Na nękterých místech docela se zrekl tým odkazem s tím úmyslem, aby sluhűm ucitel, byv lépe postaven treba nez farár chrámu a zpęvákűm prilepšováno bylo. Však sám, kűru docela a sluzby bozí odbývány s horlivostí prvokrestanskou mizela i ochot- za zpęvu pouze lidu. Zpęvák farár si do- nost a sluzbovolnost, a tak se brzy cítila vedl pomoci, nacviciv píseń dokonale s dít- potreba zpęváky a hudebníky za jejich vý- kami i dospęlými, ano jsou prípady, kde kony pri sluzbách bozích platiti stálým ho- si duchovní správce hudebník i svého var- norárem. Kde kostel jmęní męl, bylo lehko haníka vycvicil. Ale tak to kazdý nedovede. platiti reditele kűru a varhaníka kromę ji- To jsou ty nesnáze na venkovę ve správę ných zpęvákű, hűre bylo tam, kde nebylo duchovní. Slýchávati jest a to oprávnęnę zádného jmęní. Proto nejvíce odkázáni tací mnohého ucitele zastávajícího chrámovou reditelé a varhaníci na poplatky štolové, sluzbu : »Radęji se toho vzdám, vzdyt za to které ovšem nejsou urcity ani všude stejny. nemám niceho, a kdyz nękdy ten štolový Povstala tak dvoje místa v męstech a poplatek, který se stále menší a zhoršuje, vesnicích. Ve męstech bud męstské obce mám dostati, abych se oń smlouval; to mi ustanovily a také platily hudebníky, najmę za to nestojí!« riditele kűru a varhaníka, nebo ze záduš- To necht uvázejí duchovní správcové a ního jmęní se platilo; ve vesnicích pak byl pokud jmęní kostelní kde jest, aby boho- to z pravidla ucitel, jenz zároveń sluzbu na sluzba zachránęna byla, dobre by bylo, aby kűru zastával skoro výhradnę jen za štolu se s príslušnými úrady patronátními domlu- pri pohrbech a veselkách, jiz si sám vy- vili o slušnou remuneraci za hraní na var- bíral; jen málo kde bud nęjaké pole k uzí- hany a za vedení hudby kostelní. Prestane vání męl, bud nęjakou pramalou cástku pe- pak nárek a zehrání všeliké. Sto zlatých nęzitou rocnę dostával. A tak to je az dosud. za rok není mnoho; povázíme-li však, ze Dokavad škola nebyla odtrzena od církve, proti nic, nebo proti osmi, neb dvaceti zla- procházelo to, jinak ale to dopadá od roku tým, jez nękde nyní dostává, jest to prece šedesátého devátého. nęco více: pak snad nebude zádný duchovní Tím rokem stanoveno zákonem liberál- proti tomu, ani který úrad spravující jmęní ním, ze jen potud dovoluje se ucitelűm zű- zádušní, aby se taková, nebo snad vyšší | ||||
|