| ||||
| ||||
19 —
Ku stručné zprávě o hudebním sboru budiž přidán krátký přehled skladeb slohu přesně liturgického, jež řečený sbor během minulého roku v chrámě kolegiátním provedl.') A. NI š e. 1. Missa ,Salve Regina" od E. G. Stehle, 2. missa „In honorem s. Augustini” od Dra. Fr. Wítta, 3. missa choralis quarta od Kar. Greith-a., 4. missa „Secunda` od J. L. Hasler-a, S. missa „Laetentur coeli” od E. G. Stelile, G. missa „Li ponor. s. Ludgeri” od Bedř. Schuridt-a, 7. missa ,Jesu Redemptor` od Ad. Kaim-a, 8. missa „In hovor. s. Franc. Yav.” od Dra Fr. Witt-a, 9. ,Exultet” od téhož, 10. missa „In ponor. s. Lnciae” od téhož, 11. missa opus 12. od téhož, 12. missa opus 13. od Kar. Greith-a, 13. missa „Li hovor. s. Josephi” od téhož, 14. missa ,Salve Regina" od Ferd. Schaller-a, 15. missa cle Requiem od Casp. Ett-a. =') B. I, i t a n i e. 1. Litaniae lauretanae V. votum auctore Rinaldo de Mel, 2. Litaniae lanretanae V. votum auctore Dr. h'r. Witt op. 20., 3. Litaniae lauretanae IV. votum auctore Dr. 1''r Witt op. 16. 4. Litaniae lauretanae IV. votum auctore Dr. 1''r. Witt op. 13. a) C. M o t e t t a. 1. Ze sbírky „Musica divina-” ročník I. II., již vydal Dr. Proske nákladem Pustetovvm, čísla následující : 46, 58, 66, 75 a 76, 93, 99, 138, 143~ 1,78. 2. Ze sbírky „Caecilia” od Bernit. Kothe, jež vychází u Alfr. Coppenrath-a v Řenlě, čísla : 1, 2, 7, 8, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 29, 30, 31, 37. 3. Ze sešitu ,Gradualien nud Offertorien•` od J. B. Dra. Benz-e (F,insiedeln bei C. und Nicol. Benziger) čísla : 1, 4, 5. 4. Ze sbírky, již vydal Jos. Schrems (u Bedř. Pustet-a), čísla : 1, 2, 3. — 5. Z příloh časopisu ,Fliegende Llhitter" a „Musica sacra”, jež vydává Dr. Fr. Witt n Pustet-a, více než 30 čísel od různých skladatelá. 6. Ze sešitu ,Qainque Motetta" od Dra. Fr. Witt-a číslo 1, t. osmihlasé ,Sacerdotes ejus". 7. Ze sbírky ,Cantiones sacrae" od Bedř. Koenen-a č. 7. — 8. ,11aec dies" od J. L. Belly, a ještě některé jiné. L. Ilolain. „Zpěvák z listu” pokazil vše! — Za tou příčinou odbýval náš slovutný P. Pavel Křížkovský při produkcích Velehradských r. 1869 každélio „pěvce a príma vista”, jenž k některému hlase jeho sboru se postaviti cht~l, vlídnými sice, ale i pernými slovy: „Vaše spoluptisobení, pane, bylo by mi velmi milé, kdybyste se byl alespoii ,jedné zkoušky síičastuil.” ') Přehled sestaven jen na základě zápisků ředitele kůru. 2) Císla : 1, 2, 4, 5, 7, 12, 13, 15 dostati lze n Bedi•iclia Pusteta v Řezně (Regensburg) za ceny neobyčejně levné. Též obstarává Bedř. Pustet velmi rychle a správně skladby, které vyšly cizím nákladem (u jiných nakladatelů). Čísla: 1, 2, 3 vyšla nákladem Bedř. Pusteta. Pi-11oh:i liiiclebn1. „Cecilie” dle účelc svého chce býti rádkyní v zlepšování liudby chrámové zejména tam, kde se hodlá učiniti počátek v záležitosti pro život církevní tak veledůležité. Přirozeně jde se od leliěílio k těžšímu a odstraiiuje se, co nejvíce překáží. Respousoria uceuí, jichž se všeobecně užívá, jsou zcela nerozumná a v clirámu Páně neslušná a neodůvodněná. ,Asperges" pak potřebuje se každé neděle. Zdálo se tedy pro-spěšným býti, abych za první přílohn ctěnému čtenářstvu ,Cecilie" podal authentická gregoriánská Responsoria mešní, vyicat<í z kuiliy v liturgii platnost zákona mající — z mis-sálu. Prvním krokem reformy chrámového zpěvu budiž tedy zavedení pravých respousorií ve všech kostelícli, kam hlas „Cecilie” dojde. Nacvičení jich jest vrhni snadné. Pány evfčitele upozorňuji, aby hned zpočátku přihlíželi bedlivě k patřičnému vyzni, ování přízvuků ve slovech latinských na př. Et cum spíritu tilo, Glória tibi, Dómine atd. Příloha obsahuje dále ,Aspergcs me" a „Vili aquam” z ,Graduale Romanum". K ulelič(,ní psáno jest obě, jakož i R-sponsoria, namísto not chorálnícli, způsobem nyní užívaným. Rozumí se samo sebou, že se intonace řídí dle intonace zpívajícího kněze. Co do platnosti not vydrží se nota celá co étvrtová, půh)ota co osmerka, čtvrtnota co šestnácterka, uilcoli však přísně, nýbrž dle platnosti slabik latinských slov. Gregorianský chorál přednáší se co pathetická deklamace bez taktu, úpině dle délky a krátkosti slabik, na př. Aspérges me, Dómiue, hyssópo, et mmidiLbor a t. d. pídícímu lze poliybováuím ruky celý sbor í•íditi tak, že zpívají jako z jedněch úst. Zcjmcna upozorniti sluší na místa, kde více not na témž stupni za sebou následuje na př. (secun)-d u m magnam miseri-(corcliam).... (Glo) -ria Patri, et Pilio, et Spi-(ritui), aby zcela deklamatorně zpívána byla. Nebylo by na Škodu, kdyby při zkoušce byl přítomen duchovní, jenž by na vyjadřování přízvuku nalélial. Celá krása cliorálu gregorianského sousti`eděna jest v přednášce. Budiž tedy stále zachováváno přirozené crescendo a decrescendo, jest-li že nápěv buc>' stoupá anebo padá. Stejně silné zpívání čůií choríd nesnesitelné monotoním a bylo příčinou, | ||||
|