| ||||
| ||||
-74
naší má knęz ze semináre do správy du- Vyucujícímu šlo o to, aby chorál co nej- chovní vycházející chorál nejen znáti, nýbrz dríve pri slavné bohosluzbę v kostele se- v nęm si oblibovati. Ctyrletá doba prípravy minárském obecnę se zpíval. Za tou prícinou seminárslcé úpinę postací, aby, bohoslovec bral se cestou praktickou, predeslav z theo- chorál poznal a si zamiloval. Ucastnil-li se rie zpęvu a chorálu jen to, ceho nevyhnu- s mladistvou vroucností po ctyry roky zpęvu telnę treba bylo. Menší sbor zpęvákű jiz chorálního v období roku církevního, vzije cvicených męl býti v z o r e m, p o d p o r o u se v ducha zpęvu církevního a chorál stává a ustavicným r e g u l a t i v e m velkého té° - se mu duševní potravou tou męrou, ze bez lesa. Jelikoz krása zpęvu chorálního zakládá nęho ve správę duchovní by se mu stý- se podstatnę na ušlechtilém t v o r e n í h 1 a s u skalo. a správné výrecnosti, usiloval cvicitel Seminár prazský promęniti ve vzornou, predevším o docílení zretelné vokalisace a nadšenou »školu chorální« ve smyslu sv. dopouštęl pri nálezitém otvírání úst zpívati Rehore, bylo zamilovanou myšlenkou redak- stále jen polovicním hlasem, coz velkému torovou od prvního okamziku, kdy zahájil sboru se názornę ukazovalo na pęvecké elitę dílo reformy zpęvu posvátného po vlasti vybraných zpęvákű. Deklamace textu lati- naší. Bohoslovcí úcastnili se sice hned od nárűm ovšem zádných obtízí neposkytovala, pocátku ruchu zvolna se zmahajícího, ocis- jakmile jednotlivé vokály ústy správnę se tivše kruchtu seminárskou od svętáckého vytvorovaly. smęru hudby kostelní po Praze tehdáz ještę Za prípravného cvicení tuto uvedeného obecnę strašící a nahradivše skladby slohu došla z Rezna zasýlka knih chorálních ná- copového skladbami váznými. Také na cho- kladem semináre a jednotlivcű objednaných. rál se odvazovali v Introitu a Communio, Menšímu sboru zpęvákú cvicených dorucen mnohdy i v Graduale a Offertorium. Byli dostatecný pocet výtiskű G r a d u a 1 e a to však jen cvicení zpęváci, kterí zpęvu na Vesperale Romanum, z velkého sboru ],:ruchtę se úcastnili, jimz skladby polyfo- obdrzel kazdy své »O r d i n a r i u m itI i s- nické se sice zamlouvaly, pro chorál však sae« a 1VTohrovy »Psalmi vespertini«. se nerozehráli. Všickni ostatní bohoslovci Cvicení zapocalo s »R e s p o n s o r i e m i o zpęv ani nezavadili, povazujíce jej za úkol m e š n í m í«, které cvicitel nejprve sáni, po zpęvákű. `Lpívali pouze s nimi zalmy pri nęm pak menší sbor, posléze celý alumnát nešporách, které od dávných let v seminári zazpíval. Kazdý poklesek ihned se opravil. se zpívaly chorálnę. Hodina zpęvu, v niz Po responsoriích došlo na »A s p e r g e s vyucováni jsou bohoslovci po rocnících zpę- ie«. Prvá vęta rozvrhla se na melodické vűm, které knęz pri bohosluzbę zpívá, bý- clánky, které predzpęvováním posloupnę se vala obecnę povazována za hodinu krato- cvicily, pri cemz menší sbor výtecné sluzby chvíle a zertű. Cas ku cvicení onomu vy- konal. Jelikoz slavnost svato-Kle- męrený byl naprosto zmaren, zpęv pak m e n t s k á se priblizovala, cviceny jsou církevní takovou męrou v neváznost prišel. predevším n e š p o r y, v nichz falsi bordony A seminár má prece býti první a nejzna- strídati se męly s chorálními tóny zahno- menitęjší školou zpęvu církevního v diecési. vými. Obęma sborűm dostalo se takto pri- Roku 188o byl redaktor povolán k vy- męreného úkolu. Velkolepou a nezapomenu- ucování zpęvu chorálního do semináre od telnou slavností zahájena jest dűstojnę cho- tehdejšího predstavenstva, kteréz všemoznę rální cinnost semináre prazského. Pontifilcáluí usilovalo o zvelebení bohosluzby seminárské mši slouzil zvęcnęlý probošt Václav Stulc, zpęvem liturgickým. Byli to nynęjší vrchní nešporám pak praesidoval sám kardinál pastýrové arcidiecése prazské a diecése slavné pamęti. Zdar slavnosti vęštil štastný brnęnské, oba vroucní milovníci zpęvu boho- rozvoj chorálu seminárskému. (Viz ,Cyrilla sluzebného. Zpęv chorální stal se povinným roc. VII. str. 8g.) predmętem veškerých bohoslovcű semináre Ruch sv,-Kleinentskou slavností probu- prazského a bylo nadíti se zdárného vý- zený jiz se nezastavil. S láskou cvicila se sledku pri lásce a podpore nadšených prátel první mše chorální s Ordinarium Missae. zpęvu chorálního. Byla to mše in »Dominicis Adventus et Ucitel męl takto pohotovę mohutný sbor Quadragesimae«, kterou v kostele seminár- na pűldruhého sta mladistvých hlasű cíta- ském męlo zahájiti se pravidelné zpívání jící, který rozvrhnul na dvę s k u p e n i n y. chorálu gregorianského veškerým a 1 u - Bohoslovci z not jiz zpívající seradęni jsou m n á t e m. Pri cvicení Kyrie a Sanctus vę- v první skupeninu, tvorící takto m e n š í nována jest zvláštní péce neumám, pacá- sbor, všickni ostatní bohoslovci ctyr roc- tecníkűm ménę prístupným a srozumitel- níkű, byli druhým, velkým sborem. ným. Kdo by dlouhá neuma zpíval bezpre- | ||||
|