NEZAŘAZENO
Ročník: 1888; strana: 74,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-74



naší má knęz ze semináre do správy du- Vyucujícímu šlo o to, aby chorál co nej-

chovní vycházející chorál nejen znáti, nýbrz dríve pri slavné bohosluzbę v kostele se-

v nęm si oblibovati. Ctyrletá doba prípravy minárském obecnę se zpíval. Za tou prícinou

seminárslcé úpinę postací, aby, bohoslovec bral se cestou praktickou, predeslav z theo-

chorál poznal a si zamiloval. Ucastnil-li se rie zpęvu a chorálu jen to, ceho nevyhnu-

s mladistvou vroucností po ctyry roky zpęvu telnę treba bylo. Menší sbor zpęvákű jiz

chorálního v období roku církevního, vzije cvicených męl býti v z o r e m, p o d p o r o u

se v ducha zpęvu církevního a chorál stává a ustavicným r e g u l a t i v e m velkého té° -

se mu duševní potravou tou męrou, ze bez lesa. Jelikoz krása zpęvu chorálního zakládá

nęho ve správę duchovní by se mu stý- se podstatnę na ušlechtilém t v o r e n í h 1 a s u

skalo. a správné výrecnosti, usiloval cvicitel

Seminár prazský promęniti ve vzornou, predevším o docílení zretelné vokalisace a

nadšenou »školu chorální« ve smyslu sv. dopouštęl pri nálezitém otvírání úst zpívati

Rehore, bylo zamilovanou myšlenkou redak- stále jen polovicním hlasem, coz velkému

torovou od prvního okamziku, kdy zahájil sboru se názornę ukazovalo na pęvecké elitę

dílo reformy zpęvu posvátného po vlasti vybraných zpęvákű. Deklamace textu lati-

naší. Bohoslovcí úcastnili se sice hned od nárűm ovšem zádných obtízí neposkytovala,

pocátku ruchu zvolna se zmahajícího, ocis- jakmile jednotlivé vokály ústy správnę se

tivše kruchtu seminárskou od svętáckého vytvorovaly.

smęru hudby kostelní po Praze tehdáz ještę Za prípravného cvicení tuto uvedeného

obecnę strašící a nahradivše skladby slohu došla z Rezna zasýlka knih chorálních ná-

copového skladbami váznými. Také na cho- kladem semináre a jednotlivcű objednaných.

rál se odvazovali v Introitu a Communio, Menšímu sboru zpęvákú cvicených dorucen

mnohdy i v Graduale a Offertorium. Byli dostatecný pocet výtiskű G r a d u a 1 e a

to však jen cvicení zpęváci, kterí zpęvu na Vesperale Romanum, z velkého sboru

],:ruchtę se úcastnili, jimz skladby polyfo- obdrzel kazdy své »O r d i n a r i u m itI i s-

nické se sice zamlouvaly, pro chorál však sae« a 1VTohrovy »Psalmi vespertini«.

se nerozehráli. Všickni ostatní bohoslovci Cvicení zapocalo s »R e s p o n s o r i e m i

o zpęv ani nezavadili, povazujíce jej za úkol m e š n í m í«, které cvicitel nejprve sáni, po

zpęvákű. `Lpívali pouze s nimi zalmy pri nęm pak menší sbor, posléze celý alumnát

nešporách, které od dávných let v seminári zazpíval. Kazdý poklesek ihned se opravil.

se zpívaly chorálnę. Hodina zpęvu, v niz Po responsoriích došlo na »A s p e r g e s

vyucováni jsou bohoslovci po rocnících zpę- ie«. Prvá vęta rozvrhla se na melodické

vűm, které knęz pri bohosluzbę zpívá, bý- clánky, které predzpęvováním posloupnę se

vala obecnę povazována za hodinu krato- cvicily, pri cemz menší sbor výtecné sluzby

chvíle a zertű. Cas ku cvicení onomu vy- konal. Jelikoz slavnost svato-Kle-

męrený byl naprosto zmaren, zpęv pak m e n t s k á se priblizovala, cviceny jsou

církevní takovou męrou v neváznost prišel. predevším n e š p o r y, v nichz falsi bordony

A seminár má prece býti první a nejzna- strídati se męly s chorálními tóny zahno-

menitęjší školou zpęvu církevního v diecési. vými. Obęma sborűm dostalo se takto pri-

Roku 188o byl redaktor povolán k vy- męreného úkolu. Velkolepou a nezapomenu-

ucování zpęvu chorálního do semináre od telnou slavností zahájena jest dűstojnę cho-

tehdejšího predstavenstva, kteréz všemoznę rální cinnost semináre prazského. Pontifilcáluí

usilovalo o zvelebení bohosluzby seminárské mši slouzil zvęcnęlý probošt Václav Stulc,

zpęvem liturgickým. Byli to nynęjší vrchní nešporám pak praesidoval sám kardinál

pastýrové arcidiecése prazské a diecése slavné pamęti. Zdar slavnosti vęštil štastný

brnęnské, oba vroucní milovníci zpęvu boho- rozvoj chorálu seminárskému. (Viz ,Cyrilla

sluzebného. Zpęv chorální stal se povinným roc. VII. str. 8g.)

predmętem veškerých bohoslovcű semináre Ruch sv,-Kleinentskou slavností probu-

prazského a bylo nadíti se zdárného vý- zený jiz se nezastavil. S láskou cvicila se

sledku pri lásce a podpore nadšených prátel první mše chorální s Ordinarium Missae.

zpęvu chorálního. Byla to mše in »Dominicis Adventus et

Ucitel męl takto pohotovę mohutný sbor Quadragesimae«, kterou v kostele seminár-

na pűldruhého sta mladistvých hlasű cíta- ském męlo zahájiti se pravidelné zpívání

jící, který rozvrhnul na dvę s k u p e n i n y. chorálu gregorianského veškerým a 1 u -

Bohoslovci z not jiz zpívající seradęni jsou m n á t e m. Pri cvicení Kyrie a Sanctus vę-

v první skupeninu, tvorící takto m e n š í nována jest zvláštní péce neumám, pacá-

sbor, všickni ostatní bohoslovci ctyr roc- tecníkűm ménę prístupným a srozumitel-

níkű, byli druhým, velkým sborem. ným. Kdo by dlouhá neuma zpíval bezpre-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ