Z Ořecha
Ročník: 1889; strana: 14,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
14 _







kdez udáno: »jako Panno milá s nebeské samému, shledáváme, ze v tomto hypo-

radosti«. Proto mám nápęv Steyrűv (Zá- mixolidickém popęvku, ac tonina jeho slula

vorky) za pűvodní nápęv Bosákűv. Zní starým »tonus narrativus«, jeví se prece

u Steyra takto: výraz muzné, však i nęzné a pokorné dű-

vęry v neklamnou pomoc Bozí. Architekto-

nika nápęvu pocíná plagálnou kvartou po-

kornę sestupovati a vystupuje hned na to

»Pa-ne Kry-ste, Bo-ie vę-cný a ne- muznę význacným intervallem osmé toniny

g (rc Ia) c, jenz jest její reperkusí. Jalc

nęznou pokoru projevuje autor ve své dű-

vęre, zpívaje »hríšné ohlédnouti!« Se-

Ue-ský Krá-li, její té všecko tvé stvore-ní stupujet tu znenáhla, krolt za krokem, beze

skoku nejhloubęji. A jak jásavę hned na to

povznáší se nejvýš az k piné oktávę toniny,

kdy vzpomíná bezpecných krídel ochrany

chválí, rac se na nás hií-šné o-hlédnou-ti, Bozí! Proto muznou dűverou koncí, porou-

ceje se do této jisté a bezpecné ochrany.

Tak stává se, ze i na tomto kratickém

na- znamenáme cást bohatých tvarű mo-

pod svá kií-dla nás jiz pri-vi-nou-ti.,, dulacních, jez P. A. Kienle osmému tonu

prisuzuje. (L. c. 133). V pravdę umęl tedy

Závoriza píše takto: náš mistr Bosák dobre skládati vedle hu-

debných pravidel své doby, avšak umęl

také pravého ducha a zivot vdechnouti do

koster tęchto pravidel!

Spa - si - te - li Pa - ne Kry -ste atd. Dotýkáme ke konci, ze i Svatoj anský

kancionál obsahuje tu píseń s týmz nápę-

Toto trídobé »tempus perfectum« staré vemt2) jako Šteyrűv kancionál; avšak pred-

theorie hudebné dává písni ovšem jiný ryt- znamenává docela chybnę 3 posűvlzy místo

mus, jenz ale zdá se i s nápęvem Stey- dvou (fis vis) k svému o ton zvýšenému

rovým, ze lépe se shoduje nez jeho alla nápęvu, jezto pridaným gis ruší pűvodní

breve tempus s vadnou pomlckou na po- toriinu. (Dokoncení).

cátku; tedy jest to bez pochyby pűvodní

rytmus Bosákűv. Prihlédneme-li k nápęvu 12) II, díl, str. 24t.













Obecná Jednota Cyrillská.





Cechy.



Arcidiecése Prazská.



Z OTeCha. Cyrillské snazení, jemuz jsme pocá- šovu, k opuštęní Páné a ke zrádę na nęnt. Onf musí

tkem minulého roku zasvętili svoje schopnosti, cas stále míti na pamęti slova Kristova, k prednostűm

i vűli, trvá ve svém vývoji stále, hned klesajíc, hned církve recená: »Kdybyste Vyli ze svęta, miloval by

zas povstávajíc, jak zloba neb prízeit casu je potkává, svęt, coz jeho jest,< (jo. t5, t9), a s tęmi slovy musí

z cehoz na oce jest, ze jako jinde, tak i u nás. Obraz se docela spráteliti, sic jinalc všecko jeho pocínání

snazení Cyrillského všude jest stejný, neb ono, jsouc za krátko obrátí se v nivec. Tak by snad i náš Oi'eš-

cástkou úlohy církve Kristovy, musí na sobę obná- ský Cyrill byl dávno na marách odnesen býval, kdy-

šeti její podobu, kteráz se na všech místech svęta bychom si nebyli pevnę usmyslili za iádnou cenu

v stejném osudu povahuje. Vitczství v krvavém zá- neustupovati a po devadesáté piekáice s jedenadeva-

pasu, zái slunce problyskující skrze temné chműry desátým úsilím znova zapocínati. S pomocí L'or.í a

zuiivých mrakű,. oslavené, nesmrtelné tęlo Kristovo pro slávu Boií jsme se do díla dali, a ted nás nikdo

uprostied nastraieuých, vrazedných oštípű satanových neodvrátí od p~esvędcení, ze jakoz Bozí vęc konáme,

jest pravdivý emblém nevęsty Jeiíšovy na svętę a tak ze nás i Jelto pomoc sprovází a nás i k touieb-

všeho jejího podnikání. To si musí kaidý Cyrillista nému cíli privésti mocna bude.

hluboce vštípiti v mysl, aby se nedal mýliti drsnými Jak jsme »Cyrillu« a laskavým ctenáiűm jeho

prekáikami, jichz mu bez ustání odstrańovati'prijde; povędęli, byly u nás zacátky pii veškeré obtíznosti

aby nęjak neochábl a nevypadl k stoupenství jidá- dosti potęšitelné. Męli jsme úhledný sbor liturgický,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ