NEZAŘAZENO
Ročník: 1889; strana: 18,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 18 —

»Bo-ze Ot-ce sešlu nám ny-ut Ducha

Af on nám o - tevre sám pravdu zá-ku-

sva - té - ho,)

Af za-pá-li

srdce v nás,

na tvé - ho; j

A u-óe-ní

ci- zí - ho

a-bychom tę mi -lu - va - li

ny-ní, i na

vy-stri-ha- li se vidycky pil- nę, tvé-ho slova

41

yr

\

ka-idý cas vű -li tvou

ko

na - li,

ii - vé - ho dr -ie - li

se

sil - uc.

*)

5) Tak sladce v tvé lásce, v poko

-ji dej nám u-

s))

snou-ti,

ne-dej nám

za-hy

- nou



-

ti,

Hlohovský

pocíná:

a má tyto

uchylky: pri

sva-té

-

ho

_

Rom•—ema

~~— b=L =°_-_

pri =) : -

-

mi - lo

-

va

-

li;

3):I-4t~-k= _

pri

ny - ni

i

na

ka - idý cas;

pri

tvou

ko -

tta -

pri -') má celou a notu; pri s) pűl notu;

a pri *) má pűlnotové pauzy.

Závorka pocíná týz nápęv, ale bez po-

výšení o kvartu a v celých notách takto :

atd, V li jeví se tato malá uchylka od

,~teyra :

FF --

- -o_o=o o ~ ~—_



Ti. A za -pá -li srdce v nás, a d.

o-

Jako v této cásti vyniká i v z á v c r u

tento variant výraznęjším rytmem takto:

.tak sladce

v poko-ji daj nám u-snou - Li,

v tvé lásce

nedejz nám za -hy - nou - ti.«

1'rihlédnętne nyní téz k povaze nápęvu.

Praví-li Haberl,13) ze »jonickými melodiemi

projadruje se síla, veselí ducha a statecnost

u víre«, tedy myslím, ze o nápęvu naší

»Boze Otce, sešliz nám« platí ta výpovctl

pinou męrou. Na pocátku, ve prostred i na

konci vznáší se autor pin sebevędomí a

silné víry hned k oktávę, ba i nad ní (dle

5teyra) o ton. Však neopomijí dotýkati se

na pravém místę (»tak sladce v tvé lásce«)

i jemných strun srdce. Krásný to nápęv, jenz

o nevšedním tvűrcím duchu skladatelovę

svędcí, jako »Otce náš, milý Pane«.

Velezajímavá jest zmínęná trojhlasná

skladba této písnę, jez obsahuje se ve fo-

liovém rukopise c, k. universitní knihovny

Prazské, sign. NI. B. 1. Tento pęknę vá-

zaný rukopis, zlatou tlacenou orízkou zdo-

bený, cítá vlastnę tri díly, z nichz prvý

obsahuje hlas diskantový, druhý altový a

tretí basový. Obsahuje latinská trojhlasná

officia mešní, mezi nęz vlozeno téz nękolik

ceských písní, trojhlasnę zpracovaných.L'~)

Naše píseń »Boze Otce« zavírá se v ruko-

pise takto : Discant (v klíci merzosopráno-

vém) jeví se v I. dílu od listu 59b, alt v II.

16) Magister clioralis, IV, vyd.

's) Ponęvadz Jungmann ve své »historii literatury

ceské« (1849, str. 133•, c• 73) chybnę udává tylu Pisnc,

sdęlíme je zde. Jsou tu: t. »Jezu líryste Vykupiteli,

jeni vstal z mrtvých ránu v nedęli« ; 2. »Tento pre-

slavný den poctivosti kaidé jest lioden,, ; 3, »Vesel

se této chvíle lidské pokulcnía ; 4, »B o z c 0 t c c,

s e s' 1 i i n á mu ; S. ,Znameucj, krcsfaue vęrný, Kry-

stovo vtęlení«; 6. »Svatého Jana Krtitele dnes pa-

mátka v cirkvi se déje,, ; a ku prozc ,Victima pa-

schalia p~idává na konci (tci trojhlasné) : »Víme, ic

jsi vstal zajisté z mrtvých, Pane Jczu Kryste ; k tubę

voláme, ú smiluj se nad námi, Pane Boze náš, P. B,

n.. Jungmann udává toliko prvé ctyri. Všecky jsuu

ovšem ve všech trech dilech obsaieuy, ponęvadz jsuu

trojhlasné. Dle toho bud mylné udání Jungmannovu

upraveno, dle nęhoi by se zdálo, ie kaidý z tęch trí

hlasű (dílű) tvorí jiný, samostatný celek.



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ