| ||||
| ||||
— 36 -e-
vnęjší, ze Závorka u všech ostatních cituje jiné písnę za pramen nápęvu, však pri této nikoliv, alebrz otiskuje hned nápęv. 0-pu-sfine všeli-ké zlo-sti, tę-le -sllé zá- Na konec jest nám pridati, ze v rukopise 54 F 169 (na 1. P V b) má ta píseń pęt tahových trojdílných sloh, Závorka pah pri- dal k nim ještę jiné dvę. K písním c. i. a do-sti, kte-ré jsmepo-savad pácha-li, a 2. cituje kancionál 54 D 173 za pramen nápęvű jiné písnę témęr soucasné (dle ci- tátű p. Jireckových v jeho hymnologii), a 1 to písnę velmi rozšírené, tudíz i oblíbené. Páva Boha svého je-dno - stej-né vidy hnęvali.«K písni c. i t (»Kdo z zalosti«) cituje týz Jest to patrnę dorický nápęv transpo- kancionál za pramen nápęvu Bosákovu drí- novaný, jehoz okolek nadbytnę vystupuje vęjší píseń »Jezu Kryste, ty's zajisté« (naše o ton výše nad oktávu a sestupuje o ton c. 4.). Ponęvadz pak pri této písni (c. 4.) i pod ni. Tot dodává písni mohutného rázu, pramenem nápęvu udává píseń pozdęjší a jímz úsilnę pobádá k »opuštęní všeliké málo známou, soudím, ze i k této písni zlosti«. Na ni po výtce hodí se Blahosla- »Jezu Kryste, tys zajisté« slozil Kliment vova charakteristika té toniny: »První ton pűvodní nápęv, kterého však na ten cas ciní zpęvy zvucné a krásnę se rozbíhající a neznám. plynoucí, jenz mírnou hrmotností mysl clo- K písni c. 12 udává kancionál 54 D 173 vęka ospalou ... k radosti probouzí«. za pramen »Gaudeamus pariter omnes« a Znamenejme také, jak umęle a peclivę k písni c. 13 »Ave rubens rosa«. Jsou to nápęv je slozen. Jedinę takový rytmus nękdy písnę ceského pűvodu. »Ave rubens rosa« vadí dobré deklamaci textu. Však myslím, obsahuje se ve trech prazských rukopisech: tento rytmus ze nepochází od Bosáka, jenz VI. C 20 z XV. století, X. E 2 z konce asi ke konci XV. neb na pocátku XVI. vęku XV. neb z pocátku XVI. století a VI. P skládal. Pamatujme na píseń »Hospodine, 24 zpocátku XVI. století. »Gaudeamus pa- pomiluj ny«, jak byla v XVII. století ryt- riter omnes« zavírá se v treboiislcém ruko- micky hroznę pozmęnęna a porušena, ac pise z polovice XV. století, sign. A 4 (v zá- ještę v XV. vęku této rytmické nestvűry hlaví : »Canitur sicut Elško, milá Eliško«), neby10.20) Jinak jest tektonika nápęvu velmi v Rozenplutovę kancionále a j. krásná i prípadná. Klidnę pocíná nápęv Jestlize Klim. Bosák jest onen »n e j m e- motivem hlavním od základního tonu. Zne- novaný Františkán«, o nęmz na po- náhla jej malicko pozmęnęný stupńuje, jakz cátku byla rec, pak jest i skladatelem písnę i výraz textu stoupá. Vrchol tohoto výrazu o sv. Katerinę, jez otištęna ve »V ý b o r u pak na slova »opusttne všeliké zlosti« po- z literatury ceské« (II. dílci sl, 1358 vznáší se proto i v nápęvu nejvýš a to hned az 136o). Zpűsob mluvy a starší jazykové náhle k piné oktávę a nad ni, jakoby skla- útvary XV. vęku tomu nasvędcují. Zavírá datel vší silou duše »z bludného spaní« chtęl se v rukopise c. k. universitní knihovny vyrušiti. Proto hudebné fráse druhého dílu Prazské c. XVII. E ig, »v rukopise to bez- bohatęji jsou figurovány, prece však vracejí pochyby pűvodním«. Však nápęvu nemá, se nenáhlým sestupem opęt k prvotnému aniz mi známo, zda vűbec nápęvu k ní Kl. klidu, jezto kajicná mysl doufá skrze smi- Bosák slozil. Pripoj il j i na konec ke »C h v á l e lování Bozí dojíti odpuštęní a upokojení. sv. K a t e r i n y« dokládaj e: »Kdyz jsem Tento sklad písnę svędcí, ze nápęv s tex- byl, maje cervenú nemoc, v Hradci Jindri- tem tak jest srostlý, ze tvorí obé nerozdílný chovę, tu sem tuto píseń slozil v mém zá- celek, tedy svędcí také, ze obé vypucilo rmutku svaté pannę Katerinę«. (Výbor, v jedné mysli skladatelské, ze tedy netoliko 1. C.).21) textu alebrz i nápęvu pűvodcem jest Mim. Konecnę udává Jungmann (I, c. IV., 60), Bosák. Cituje-li tedy kancionál 54. D. 173, ze slozil Kliment Bosák téz tri písnicky »o ze se zpívá jako »Dockali jsme casu smut- vrchnosti, o lstivém utrhání a o zenách lsti- ného«, jinak jest ten citát vyloziti; jestit výche, j ez prý »vydány byly r, 15 63 « (v 16. tato píseń pozdejší nez Bosákova, pokud formátę). Však o tęch nám nic blizšího mnę jest známo. Vedle onoho vnitrního dű- známo není. Ostatnę nápisy jejich svędcí, vodu svędcí o autorství Bosákovę i ten 't) Však fos. Truhlár pripisuje tuto »Chválu sv. `0) Dűkaz v našich »Dęjinách posvátn. Katerinya jinému bosáku, Janu Vodńanslcému, Viz zpęvu staroceského«. »Casopis ceského musea«, 1884, na str, 543 sl.). | ||||
|