NEZAŘAZENO
Ročník: 1889; strana: 43,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 43







stejnę, však sestupuje hned do plagálné oproti prvému ! Jest mnohem vętší onoho,

kvarty hypojonické toniny církevní a na je- jejzto znamenáme na trojím nápęvu naší

jím základním tonu i koncí. To právę nás svatovojtęšské »Hospodine, pomiluj ny« neb



vedlo a primęlo k soudu, ze prvý nápęv na svatováclavské.*) Dle obdoby tęchto

koncí nepravidelným závęrem, jakýz molil písní a jejich promęn lze nám souditi o

skladatel pri zalmovém zpęvu v kostele casto charvátské, ze od prvého nápęvu az do ctvr-



slyšeti. Druhý nápęv zní takto: tého uplynulo asi znacnę casu, tak ze jiz



i z toho na jevo vychází, ze prvý nápęv



jest vysokého stárí. I zdá se mi, ze pochází

Jiz asi z doby vzniku zvláštního ritu záhreb-

Na-ro-dil se je Kralj ne-beski od Ma - ri -e ského, jezto s ním byl takorka srostlý. Pra-



vili jsme shora jiz, kdy zanotila se od ce-



lého kostela. K tomu nyní ještę dodati jest

nám, ze i o vigilii svátku zjevení Pánę,



ci-ste De-vi-ce: na tom m]adom le - tu a d. kdy celebrant »po starom zagrebackotn ob-

redu«, jak dovodí Ivan Tkalcic,**) napsal

zehnanou krídou kríze na dvére paláce***)



stolného chrámu záhrebského a pomodlil se



»Deus illuminator gentium«; vešel pak vše-

Na tomto nápęvu, zcela pravidcluę v hy-

chen prűvod do paláce, zpívaje naši : »Na-

pojonicicé toninę vytvoreném, znamenáme rodil se je Kralj nebeski«.

jiz vętší vývin melodie v okolku sedmi tonű; A ještę nęco svędcí o její vysoké staro-

tedy jistę mladší je nez prvý. Tretí a ctvrtý bylosti. Kdoz by, slyše »na tom m l a d o m

nápęv nemálo liší se od z. a z. Slozeny l e t u veselemo se«, a pak: »m 1 a d o g a

jsou ve tvrdé toninę F (dur) a základní K r a I j a mí m o l e m o«, nevzpomnęl sobę

melodické tnotivy, u obou stejné, jsou zi- pohanského »b o z i c e«, mladého to slunce,

vcjší a vzletnęjší. V ních rozepíná jihoslo- mladého ]crále s »novým letem«, t. j.

vanský sokolí duch jiz úpinę svá krídla rokem, jenz všem Jihoslovanűm podnes do-



k moliutnému a radostnému vzletu takto: bre znám dle jména. K tomu pridejme po-

slední slohu, docela mimorádnę po závęrecné

--~--I---,r=am--I ,—_ ~~- sloze pridanou :



Na-ro-dil se je Kralj ne-Ve-ski od Ma- »Daj nam Bog adravje ino veselje,

na tom mladom letu vsega oUilja« a d.



Tof prastaré prání k novému roku, jez

také jiz do pohanských dob zabíhá. Také

ri-e ci-ste llevi - ce. na tom mladom letu a d.z nęlio poznáváme, ze vznikla tato píseń



blízko doby pohanské, neb alespoń v dobę,



ledy recené vzpotnínky pohanské zily ještę

v lidu. Tomu konecnę nasvędcuje i celý



Jak mocnę proudí v tomto nápęvu vá- obsah písnę, pak prostá její úprava slo-

nocní radost z prekypujícího srdce, povzná- vesná i básnická. Podávajít ostatní slohy

písnę prostým rcením predmęt ostatních

šejíc se trikrát po sobę az k piné oktávę

nahoru! A tak dęje se i ve ctvrtém vari- svátkű vánocních az do »Tri králű«. I pa-

matujme, ze právę tęchto Iz dní po sluno-

antu, jenz utkán jsa z týchze motivű jako

tretí koncí ještę vzletnęji takto: bratu zimním v pohans]é dobę bývaly ca-

sem »rozkoší a nevázanęjšího, nez jindy zi-

vobytí«, jako u starých Rímanű »saturnalie«.



V tom case proto konávali v dobę kre-

stanské koledu a na »Tri krále« ji proto

Na-ro-diI se je Kralj . »zavírali«. 'l )





*) Viz ji v našich »Dęjinách posvátného zpęvu

staroceského«.

**) Viz pojednání: »Vigilia Epiphania po starom

zagreb. obredu« v cas. ,Katolicki list«, t88o, br. t.,

str. 4•/5•

***) Viz náš popis katedrály Záhrebské ve -SI o-

v a n s k é m s b o r n í k u, Jelínkovę, 1887, str. 395

Jak vzletný, však prece i dűstojný to f) Viz Hanušűv »Bájeslovný kalendár slovanský»



výraz radosti ! Jaký pokrok v nápęvu tom na str. 34 a 48 a j.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ