Učitelstvo a reforma zpěvu chrámového
Ročník: 1889; strana: 49,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Centrální

O~P ˘ .,vG9 katolická knihovna

~6~





31'21I121 IIIIII IIIIIII5II IIII IIII











YR 1 Lc A s o F ipro katolickou hudbu posvatnoii





















v Cechách, na Moravę a ve Slezsku,

zároveń







OrgRn Obecné Jednoty Cyrillské.



Majitel, vydavatel a redaktor



1889, Rocník XYI, F. J. LEHNER. C1S10 ~,



il,;,,,,,,,,,,„~~,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,~,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,~,,,,,,,~,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,~u,,,,,,,,,,,,,,,,~,,,,,u,,,,,,,,,,,,~y„ ,,,,,,,,,~~,,,,, ac









Ucitelstvo a reforma zpęvu. chrámového,



(Nękolik uprímných slov od venkovského knęze.)



Jalto pendant clánku Vaší Dűstojnosti bývá, nicménę u duchű povázlivęjších a pre-

v císle ríjno\ém m, r. pod názvem »Semi- mýšlejících pri nejblizší prílezitosti znova

nár Prazský« chci podati tento clánek je- utvrzovati se a mohutnęti pocíná. Jen clovęk

dnající o kýzeném spolupűsobení ucitelstva lehcí, který se obrací po k.+2dém vętru a

v restaurování posvátného zpęvu v naší vlasti. jenz nemá hlubšího presvędcení, vyzouvá

Není pochybnosti, ze kvas Vašnostina se z nábozenství a to mnohdy tak lehko-

pűsobení v seminári velice mohutnę úcin- myslnę, ze odhodí je, slyší-li hlomoznou sice

koval mezi duchovenstvem ve prospęch rád- jinak ale v podstatę dosti pavucinnou frézu.

ného církevního zpęvu, a ze tak podal dű- Nábozenství jest teplo vnitrní, kt- ré udrzuje

kaz, ze církev, jako zdravé tęleso, svou duchovní zivot. Vane-li mrazivý vítr bud

vlastní zivotní silou, sobę od Pána propűj- porušených nauk anebo porušeného smýšlení,

cenou, kazdý nešvar, který se na povrchu porušených zákonű nebo chlad lidských

jejím rozjídati pocíná, sama ze sebe vyko- náruzivostí a vášní, tedy u nękoho teplo

reniti műze. Také není pochybnosti, ze by vyzaruje a prchá, u jiného se sice teplo

se pűsobením knęzstva bęhem casu na celé stęsnává, avšak neuniká.

cáre dohasínající odpor milovníkű staré ne- Mráz vanoucí z roku 1868 mnohému

církevní hudby nejen paralysoval, nébrz i na z ucitelstva odńal prirozené teplo sv. nábo-

celo porazil. Avšak coz zálezí církev pouze zenství, tak ze stuhnul a zkostnatęl ve všem

z duchovenstva? Nemá-liz církev i své uci- a i proti všemu, co j est církevního. Na mno-

telstvo? Jest všecko ucitelstvo církvi ne- hých místech brzo potom vymrela v ústech

prátelské? Odstup to! Jakkoliv se skrze ne- ucitelských vrelá slova a napomínání smyslu

blahé školní zákony mezi oba drívęji sbrati'-e- nábozenského, aby byla nahrazována ohla-

nými stavy nastavily neprirozené hráze, a ac šováním porucnických paragrafű státních;

na mnohých místech intence zednársko-zi- namnoze vyhasla dríve tak velice obętavá

dovské, smęrující k rozdvojení stavu du- láska k sluzbám Bozím, která zamęstnávala

chovnílio a ucitelskétro, volný prűchod na- hudební nadání ucitelovo mimo cas školní

lezly, prece neműze se tak naprosto ríci, a stávala se velikým dobrodiním celým ge-

ze by tento násilný skutek ve všech srd- neracím a národu; aby na jejím místę za-

cích našeho ucitelstva premohl lásku ku sedl souchotinárský bureaukratismus sucho-

Kristu, k církvi jeho a knęzstvu. Presvęd- parného a bezúcelného rubrikování a psaní.

cení o pravdę katolického nábozenství, ]eteré Ale, Bohu dík, ne tak všude. Lakonický a

sídlívá v nejhlubších útrobách srdce, nedá drakonický úmysl ucitele ne-li docela od-

se rázem odstraniti, a jestlize se casem ciziti, tedy alespoń velice obmeziti v zastá-

následkem zevních okolností a pokušení za- vání íiradu chorového dotkl se srdecní cévy

chvívá, a jestlize casem i mocnę otreseno ucitelstva, kteréz odjakziva uvyklo dívati se

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ