NEZAŘAZENO
Ročník: 1889; strana: 50,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
na kűr chrámový jako na nęco, co k úradu ze pri nejmenším zűstává daleko pozadu a

ucitelskému jest prirostlé, a kteréi pri ne- dlouho to trvá, nezli se vpraví v ducha

dostatecném dotirování prijímalo z chrámű opravdu církevního. Nechci mluvit o nmo-

nemalé podpory k výzivę. Tím bęhem stalo hých nedorozumęních, která prirozenę z toho

se, ze prece veliká cást ucitelstva zűstala povstávají mezi ním a duchovním.

pri choru a tudy i vęrna církvi, nábozenství Jak jinak bylo by, kdyby kandidát

a kncrstvu, a chceme míti za to, ze i u- z ústavu vyšedší byl cástecnę utvrzen v cho-

prímnę. Cirlcev tedy műze i v nich spatro- rálu, kdyby byl seznámen s predpisy li-

vati své clei:y, kterí budou moci a cástecnę turgickými, a kdyby si aspoit jak talc osvojil

i mohou zpęv chrámový vpravovati v jeho latinu, matelský jazyk církve! Knęz by mu

prirozené koleje. Ale potrebí jest jim také s otevrenou nárucí vyšel vstríc a stal by

kvasu jako duchovenstvu. Pokud se ho ucitel- se mu rádcem, pomocníkem a prítelem

stvu dostávalo prostrednę skrze jednotlivé nejsrdecnęjším. Tím vęc obęma spolecná

duchovní, liued se ukazovalo, ze by to šlo, rázem s*ala by se pojítkem jejich srdcí a

nebo místy mají jii nyní nękterí ucitelé stálým predmętem nejzajímavęjších hovorű.

velikou zásluhu o to, ze v clirámu rozléhí Lid by zas vídal knęze a ucitele ruku v ruce,

se cist\~ a liturgicky správný zpęv. Ale jak to dríve a zcela slušnę bývalo. A jak

ovšem jsou to skromné výjimky. Církev jinak by mladý ucitel vycházel z domu do

dęlá kilometrové kroky a ucitelstvo zűstává svęta; nyní prichází jako do ciziny, kde

v centimetrovém pohybu pozadu. Nemá dlouho postrádá sdílného uprímného srdce

kvasu! Schází mu seminárská škola! A prece a kde sám sobę pripadá jako kűl v poli.

to má býti hlavnę jeho úlohou reformu chrá- 1 ten knęz se mu zdá býti cizím, ponęvadz

mového zpęvu provésti. Ale tu vęzí klicka, není spolecného zájmu, jenz by je sblizoval.

nebo tu okolnost sborové zákonodární pre- Ale potom by šel na venek jako domű

hlédli, ze pri konstituování ústavű ucitel- s tím blazícím vędomím, ze plány a nadęje,

ských treba bylo zríditi prípravnu k oprav- které se v mysli jeho utvorily, męly by

dovému zvelebení posvátného zpęvu. A prece mnohem vętší jistoty vypinęní, nebo by vę-

to tak dűlezitát vęc! Vzdyt jest to druhou dęl napred, ze bude míti duchovního pi•i

zivotní úlohou a kazdodenním chlebíckem své stranę, který by ^apomíhal tu";bám

ucitele z ústavu vykrocivšího, aby v chrámu jeho a který by se i o jeho popularitu po-

a pri slaviiostech církevních zpíval a vedl staral. Tak by reforma brzy zavládla a ucitel

zpęv az do své smrti. Všechen lid toho od by v ocích osady co den vętší váznosti na.

nęho ocekává a kazdý ucitel to ve svędomí bý val.

i nahlízí, a prece vychází z ústavu, který Ale zel, o tom v té míre, jak toho doba

ho męl vším poti-ebuým pro ucitelský jeho prítomná vyzaduje, ústavy ucitelské vędęti

zivot opatriti — s prázdnou. Duchovní pa- nechtęjí. Vštępují kandidátűm mnoho vędo-

stýr s nemalými nad jemi ocekává a vítává mostí sice jinak krásných, avšak prece vę-

mladého pana ucitele v domnęní, ze on, domostí, kterých potom ucitel hrom jediné

pricházeje z Prahy, kde se jiz v tak cetných prípravy ke zkoušce zpűsobilosti obycejnę

kostelích utęšenę reforma rozvila, prináší nechává lezeti ladem, ponęvadz nevidí po-

s sebou Cyrillské nadšení, a zatím brzo s za- trebu, aby se jimi zamęstnával. A vęc tak

lostí pozoruje, ze ten mladý pán nemá o dűlezitá zűstává nepovšimnutou. Pravý zpęv

tom ruchu ani pojmu, ze za 4 leta pobytu chrámový, jejz by pro jeho vnitrní hodnotu

v Praze snad ani nezaslechl jednoho správ- a prerozsáhlé pole ucitel po celý zivot s ne-

ného provedení mše chorální, ponęvadz malým zápalem pastoval a jenz by uciteli

ni!cdy nebyl v ústavu na to ani upozornęn! vzdy lc vętší oblíbenosti po osadách dopo-

Vyrostl v domnęní a prišel v mínęní, ze máhal — na ústavech prípravných neza-

všecko ještę pri starém, ze snad se ještę ujímá onoho místa, jak toho reforma zpęvu

v clirámech ozývají intraty, nebo ze nej- církevního vyzaduje. Kaudidát ucí se tu

krásnęjší ozdobou bohosluzby jest llayde- hudbę na varhany i housle, ucí se zpęvu,

novka. Uzásá, kdyz mu farár vykládá o po- avšak beze všeho zrení ku pozadavlcimi a

zadavcích bohosluzebných, o predpisech li- potrebám církve. Mnohý nadaný ucitel nauci

turg~ckých, o Cyrills'.cé Jednotę, o chorálu. se tu znamenitę hráti, avšak skladby pre-

Vzdyt se mu nikdy o tom ani nezdálo. Co konaného stanoviska, které s kűrű šmahem

divu, ze pak reformu provádęti jest tęzko, mizí. Prijde na venek a mní se býti na

a ze mladý ucitel, jenz neműze tak snadno výši doby a na pocátku skvęlé karriery.

na venkovę theoreticky nebo názornę nabý- A zatím za krátký cas jaké sklamání! Di-

vati vzdęlání v pravém zpęvu církve, zane- chovní jiz s jeho hudbou v chrámu nechce

vre proti nęmu jako proti novotárství nebo býti spokojen a touzí po zpęvu vokálním

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ