Obrod hudby posvátné v Čechách
Ročník: 1889; strana: 52,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
52



sanctum tuum : posuerunt Jerusalem in po- umęní k jakémusi dohodnuti v té vęci pri-

morum custodiam«. cházeli.

Co tedy ciniti, aby se i ucitelstvo cho- Obecná Jednota Cyrillská se svým za-

pilo reformy chrámového zpęvu? Prozatím, kladatelem a predsedou vykonala jiz tak

nezli prijde škola konfessní, která snad mnoho. Zrídila na sta Jednot farních, roz-

i ústavy ucitelské v této prícinę prospęšnęji mnozila mnoho výborných skladeb, vydala

upraví, bude zádoucno, aby se: a) v Praze velice prospęšnou školu zpęvu a po tak

castęji do roka porádaly produkce církevnę- mnohá léta s neohrozenou statecností bojuje

hudební spojené s poucnými prednáškami, s predsudky a neprátelstvem svým or(rauem

ku kterým by se zvali všichni I;andidáti »Cyrillem«. Zdaliz by chtęla rozmnoziti své

obou ústavű Prazských i s predstavenstvem. tak hojné a spanilé zásluhy pro slávu Bozí

'i) Aby se na s1, správách ústavű ucitel- i tím, kdyby se ujala také opuštęného vla-

ských vyzadovalo, by ucitelé zpęvu a hudby steneckého ucitelstva a stala se tnu spasi-

na tęch ústavech lépe kandidáty seznamo- telným kvasem? Jak vroucnę by jí venkovští

vali s ruchem novę v církvi na poli chrá- pastýrové duchovní za to zelinali ! Jak mnohý

mového zpęvu zavládlým, a aby je budto ucitel byl by jí v budoucnosti za to po-

zavádęli do chrámű, kde se reforma pro- vdęcen, ze mu dopomohla ku pravému po-

vedla k bohosluzbám, aneb aby aspoń na znání církve a snad i k dosazení spásy!

nę upozorńovali, c) Aby Obecná Jednota Jak mnohý krestan, jenz pro šlendrianský

Cyrillská postarala se o vydání prírucné zpęv byl chrámu odcízen, by zaplesal, kdyby

knízky, která by budoucí reditele kűru se- mu krevní syn církve, rádný zpęv, opęt

znamovala s liturgií, chorálem a se vsemi spásonosné brány chrámu otevrel!

pozadavky církevními v prícinę choru (na

zpűsob nęmeckého Haberlova »Magister Tyto rádky, které z cistého úmyslu a

chor.«), jakoz i o vydání liturgických knih z piného, presvędceného srdce vycházejí,

chorových s ceskými rubrikami. d) Aby táz chtęjí téz mluviti k srdcím vroucím a nad-

Jednota casem postarala se o vydání ceslco- šeným. Kéi napomohou k tomu, aby se

latinské mluvnicky, jakou v Reznę u Cop- i v lcruzíclt ucitelských zádoucnę ro zbresklo,

penratha vydal Mettenleiter.*) e) Aby se nebo jsme presvędceni, ze ucitelstvo ne-

u duchovní vrchnosti vymoltl kýzený kata- predpojaté nedá dlouho na sebe volati a

log jedinę prístupných skladeb chrámových. ze prilozí rulou k dílu, kteréz jemu nejen

Vynalézavá láska shledá ještę více pro- tak pi•irozené nébrz i tak snadné jest. Vzdyt

stredkű, jimiz by se dalo ucitelstvo získati ucitelstvo jest i nyní v úzkém spojení s knęz-

reformę. stvem, coz napomáhá dohodnutí se; má v ru-

Tak s pomocí církevnę uvędomęlých kou svých školní dítky, z nichz se dá se-

ucitelű provede se reforma v case mnohem staviti nejpotrebnęjší a nejlacinęjší pęvecký

kratším a mnohem prostrannęji a všeobec- sbor; má nejširší konnexe s obcanstvem a

nęji nez az dosud, kdy jen jednotlivci z uci- műze nejsnáze mezi ním získati cleny vý-

telstva s duchovními po dlouhém nedoroz- konné. Konecnę jest ucitelstvu jako vzdęlané

trídę snadno vniknouti v pravidla i obtíze

*) ~,Fassliche und praktische Grammatik der ka- úradu kűrového, poznati zásady reformy a

tholischen Kirchensprache fiir Chorregenten, Lehrer, energicky provésti je.*)

I.aienbr, ider, Ordensfrauen, iiberhaupt f ir alle, welche,

ohne humanistische Stndien gemacht zu haben, ein

Verstándniss dieser Sprache anstreben, NeUst einer *) Redaktor vitá uprímná slova horlivého a nad-

religiousphilosophischen Abhandlung uber díe NVíclr šeného knęze-Cyrillisty a radoval by se z toho srdce,

tigkeit und Eedeutung des Lateinischen als Kirchen- kdyby o veledűleiité otázce rozhovorilo se na vzájem

Sprache von Th. NissL,, i ctihodné ucitelstvo, Lehne,













Obrod hudby posvátné v Cecliách.



Plše Jan Ev. Zeliltka. (Pokracováni.)



Ze starých skladatelű doby pred úpad- slohu, z kazdého taktu vyzírá téz tato ve-

kem hudby posvátné nepredcil na poli in- lebná nálada. Instrumentální prűvod jest

strumentální hudby posvátné A n t o n i a samostatný, cliaralzter nástrojű smyccových

Caldaru ani jeuiný- skladatel. Dęjepisci jest však zachován v dűstojné náladę, kte-

jmenují téhoz mezi stoupenci Palestrinova rou skladby tyto provanuty jsou.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ