NEZAŘAZENO
Ročník: 1889; strana: 74,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 74 —



Program koncertu byl, jak následuje : vęrkű doznívá zde jako ozvęna z krajin

Asperges gregorianské, Kyrie z Haslerovy nadpozemských. Zpęv sboru ]cathedráluího

»Missa Secunda«, Gloria ze slavnostní mše osvędcil se býti vzornou školou polyfonie

od Skuherskélio, Credo gregorianské, »Sur- církevní. Také na chorálu bylo znáti, ze

resit Christus« 8h1. od Brosiga, Sanctus se mu vęnuje píle nevšední; prednášel se

z Palestrinovy »Missa Brevis«, Benedictus však, jal: Krízkovský svým zvláštním zpű-

z Wittovy mše op. 1 ,2. »Litaniae Laure•- sobem pravil, az príliš krásnę. Na dopinę-

tanae« 5hl. od Witta, op. 20. — Poutníci nou zkušeností bylo tudy treba putovati

stali se zvęstovateli reformy po širé vlasti.dále az do B e u r o n a.

Cyklem prednášek v Katolické Po hudebních hodech a duševních ná-

besedę usporádaných seznamovali se redi- mahách v Reznę poskytovaly nęmecké

telé kűru a prátelé umęní církevního Athény — Mnichov — s mnozstvím rűzno-

s hlavními zásadami reformacními. Redaktor tvárných chrámű a okrasou jejich, sbírek

prednášel o liturgické stránce slavné mše umęleckých a starozitnických, obrazű a soch

svaté, katecheta Edmund Langer o histo- pozitky jiného druhu. Pres starozitný Augs-

rickém vývoji zpęvu polyfonního a pomęru burg a památný Ulm s tím obrem vęze

jeho ku chorálu gregorianskému. Zásady a chrámu, velkolepostí varhan a krásou

docházely obecného souhlasu. Jalto lavina starých lavic chorových dospęl vypravovatel

šírila se myšlénka opravy hudby chrámové po zeleznici do Sigmaringen, odtud pak

ve stredisku zemę ceské. poštou veieromantickými kraj inami d o

Pri cvicení polyfoniclých skladeb starých Beurona.

mistrű, jakoz i pri prednášení chorálu vy- Co poutník hledal, v kláštere Beuronském

skytovaly se však rűzné pochybnosti. Od našel, — chorál v nejkrásnęjší zpűsobę, ten

té doby, co znamenitý instaurator staré zbozný chorál bez sentimentálnosti, kterým

hudby církevní, kanovník Proske, v kathe- kresfanrpívaje se modlí; ten klidný chorál

drále Rezenské monumentální skladby_ sta- bez affektace, který pokorou k pokore vodí,

rých mistrű opętnę zaved], stalo se Rezno ten slavnostní chorál bez hlulcu, který i nej-

vysokou školou polyfonie církevní. Zde ustá- slavnęjší Bohosluzbu zlatotkaným rouchem

lila se tradice, kterak polyfonie prednášeti odívá. Za trídenního pobytu v klášterním

se má. O kláštere Beuronském pak pocala zátiší poznal jsem veškerý zpűsob, jímz

šíriti se povęst, ze tamęjší mnichové be- chorál prednášeti ]ze, od nejslavnęjšího

nediktinští zpívají chorál vzornę. Pustil se jásotu v den Nanebevzetí Marie Panny

tedy vypravovatel za polyfonií a chorálem a skládání slibű reholních az ku prosté

do svęta, podniknuv druhou p o u t recitaci dne všedního. A krosnę zpęvu cho-

umęl e c k o u, jednak za hudbou církevní, rálního objevilo se mi zde, jak se i cho-

jednak za umęním výtvarným. rálnę maluje a chorálnę zije. Clovęk zde

Predmluvou k Cecilské slavnosti Rezen- spatril kus stredovęku vtęleného. Daleká

ské byla návštęva zkamenęlého stredovęku, pout do Beurona se vyplatila. Chtęl jsem

męsta Norimberka, které se svými chrámy seznati Beuronský chorál a seznal jsem

a námęstími, památníky a kašnami, domy jej i v malbę i v zivotę. Skutecnost poskytla

a ulicemi, arkýri a štíty, sbírkami germán- více, nez vęštila povęst. Jednota umęní,

ského musea a úpravami soukromých bytű vędy i zivota rozehrála duši. Triduum Beu-

po celý týden mile poutalo. Rezenský vele- ronské stalo se mi epochou zivota. Vodopád

chrám nezklamal nadęji. Velebná polyfonie Rýnu, rozkošné jezero Bodamské, rozhled

zaznívala obrovskými prostorami chrámo- s vrchu sv. Gottharda, velkolepá scenerie

vými jako ozvęna z jiného, neviditelného Tyrolská, — to vše nedovedlo zatemniti

svęta. Mistrná budova gotická vyniká však dojmy Beuronské. Kdo by se tehdáz byl

téz akustikou, jako málo který chrám. Jest nadál, ze po pętiletí Beuron presídlí se do

pro hudbu Palestrinovu prímo stvorena. Emaus? — ze klášter na Slovanech stane

Rezensl:á hudba kostelní jest chrámu tako- se v naší krásné Praze vysokým ucením

vého hodna. Zde zavdęcuje se práce s ná- chorálu gregorianského? — ze Emausy

mahou spojena. Tvorení hlasu, intonace, budou sloupem a mocným spojencem Je-

deklamace, jakoz i hudební interpretace dnoty Cyrillské ?

nasvędcovaly, s jakou svędomitostí se pri- Po šfastuém návratu pocal jsem s vętší

pravují a cvicí klasické skladby církevní. ještę peclivostí zasvęcovati sbor svűj Karlín-

Výtecná akustika Rezenského chrámu zdvoj - ský v krásy chorálu tak dlouho, az uprímnę

násobńuje sbor ne príliš cetný, vyrovnává vyznal: »Jest krásný!«

lilasy, dodává síly, zjemńuje piana a ušle- Téhoz roku zalozili jsme vPraze »Aka-

chtuje všeliké odstińování. Zakoncování zá- demii krestanskou«, jejíz odbor

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ