| ||||
| ||||
— 75
h u d e b n í mcl býti strediskem snah re- rál staroceský. 1. Chorál »Alleluja, formacních potud, pokud nebylo lze rozší- otcové svatí v tenulostech jsouce« a píseń jej v Obecnou jednotu Cyrillskou. »Chvála bud Bohu na výsosti« z Rorate Cinnost męla se zahájiti velkou slav- na pondęlek. 2. Chorál »U Duše svatý« ností na oslavu sv. Cecilie dne 21. listo- a píseń »Tęzkost vęcnou, nekonecnou« padu 1875, která hned po ohlášení roz- z Roráte na ctvrtek, 3. Chorál »Mnozí sálilého programu v listech verejných vzbu- králové i proroci« a píseń »lesu Kriste, dila obecnou pozornost kruhű hudebních my zajisté« z Roráte na úterek. vűbec, zvláštę pak prátel hudby posvátné. Program na tri díly rozvrzený ukazoval Veškeré diecése Cech i Moravy sesterské veškeré druhy zpęvu církevního, chorál, vyslaly k ní cetné zástupce, knęze i laiky. polyfonii od 16, vęku zacínaje az ke sklad- Nedęle dne 21. listopadu stala se zname- bám nejnovęjším, jakoz i chorál staroceský. nitou manifestací Cyrillskou, rozhlásivší do Pred kazdým císlem programu podal rídící všech koncin koruny ceské, ze hudbę církevn í primęrené vysvętlení. Nejprve promluvil nastává doba nová. V šesti chrámech farních o chorálu, dűlezitosti i významu jeho. a v kostele seminárs',cém slavnostnę zazní- Vysvętliv sekvenci i chvalozpęv, dal je vala pri dopoledních sluzbách Bozích presná hned prednésti sborem svým. — Aby se hudba Cyrillská: u sv. Cyrilla a Methoda znázornil zajímavý vývin hudby církevní v Karlínę Palestrinova mše »Aeterna od klasické formy Palestrinovy zacínaje Christi munera« rízením vypravovatele, az ku formám, jez hudbę církevní udílejí u sv. Jiljí Palestrinova mše »Ascendo ad skladatelé doby naší, následovaly ukázky Patrem« 5h1, rízením J. Foerstra, v chrámu z polyfonie se zlatou dobou hudby kostelní Nejsvętęjší Trojice ve Spálené ulici »Missa pocínající a nejnovęjšími plody koncící. Quarta« od F. Z. Skuherského rízením První slovo nálezelo Palestrinovi a polyfonii skladatelovým, v kostele sv. Ducha »Missa jeho. Za nácelníkem školy rímské následo- in honorem sc. Luciae« od Fr. Witta ríze- vali dva celní representanté školy benátské, ním J. A. Starého, v kostele sv. Štępána G. Croce a Ant. Lotti. mše »Salve Regina« od G. E. Stehlea rí- `Le nynęjší svęt hudební opętnę v ucti- zením Ottomara Smolíka, v chrámu sv. Ja- vosti má Palestrinu, ze ucíme se jej pocho- kuba mše »lesu Redemptor« od A. Kaima povati, ze starý mistr zase prišel ke cti rízením Adolfa Prűchy. Po slavnosti sv. a uznání, — tot nepopíratelnou jest záslu- Václavské r. 1873 pridruzili se totiz ku hou Bainiho, který zivot svűj celý památce praporu Cyrillskému nejcelnęjší reditelové milovaného mistra zasvętil a mrtvou recí kűru a hudebníci zvucného jména, jak dále mluvil tak zivę a jasnę, jaleo zádný jiný vypravovati se bude. Ten zpęv v sedmi ze souvękých i novęjších umęlcű hudebních. kostelích byl úpęnlivým vzýváním Ducha Kde jest Palestrina, nemá scházeti Baini. sv., aby dílu Cyrillskému zehnati rácil. Skoda, ze tak málo skládal! — Ze ve- O 5. hodinę vecerní bylo slavné p o lebná polyfonie starých mistrű slaví opętnę zehnání v kostele sv. Jiljí, pri kterém vzkríšení své, kromę Proske-ho nejvętších zpívali spojení sborové Karlínský a sv. zásluhy má Kašpar Ett, jehoz 8h1. skladba Vojtęšský rízením redaktorovým 5h1. Li- netušeného úspęchu docílila. — Nový smęr taniae lauretanae od F. Witta. Po pozehnání presné hudby církevní ukázal se na trech byl koncert historický v místno- kvítkách, z nichz první nálezelo zvęcnęlému stech katolické besedy, pri kterém veškeré Wittovi, druhé, na vlasteneckých luzích vy- zp;:vy prednášel sbor Karlínský rízením kvetlé, Krízkovslcému, tretí Lisztovi. a vysvętlováním vypravovatelovým. Program S chorálem gregorianslcým, reminiscen- byl, jak následuje: I. Chorá 1 g r e g o cemi to katakomb, se zapocalo a s plody r i a n s k ý. i. Stabat mater. 2, Gloria 1. umęlcű novovękých se skoncilo. Zbývalo in festis duplicibus. II. Skladby víc e- pouze dopiniti celek chorálem staroceským. h l a s n é, i. Benedictus z »Missa brevis« Duchovní písnę staroceské jsou perlami od Palestriniho (1524 -1594)• 2. »O vos leskem zárícími. Zvolil jsem tri chorály omnes« 4111. od G. Crocello (1597) 3• »Vere a tri písnę z Rorátű, jimiz obecenstvo az lanquores nostros« od Ant. Lottiho (1665 az k jásotu se rozehrálo. Jak vzácné kvítí vy- 1740). 4. »Panis angelicus« od Guiseppe pucelo z luhű vlasteneckých! Bainiho (1775—1844)• S. »Benedictus es V pondęlí dne následujícího prednášeli Domine« Shl. od C. Etta (1788—1844)• spojení sborové, Karlínský a sv.-Vojtęšský, 6. »Veritas mea« od Fr. Witta, 7 »Te Foerstrovu mši »In honorem sc. Adalberti«, Deum laudamus« od P. Krízkovského. v akustickém kostele Emauzském rízením 8. »Pater noster« od Fr. Liszta. —III, Ch o- skladatelovým, jehoz sbor téhoz dne vecer | ||||
|