NEZAŘAZENO
Ročník: 1889; strana: 75,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 75



h u d e b n í mcl býti strediskem snah re- rál staroceský. 1. Chorál »Alleluja,

formacních potud, pokud nebylo lze rozší- otcové svatí v tenulostech jsouce« a píseń

jej v Obecnou jednotu Cyrillskou. »Chvála bud Bohu na výsosti« z Rorate

Cinnost męla se zahájiti velkou slav- na pondęlek. 2. Chorál »U Duše svatý«

ností na oslavu sv. Cecilie dne 21. listo- a píseń »Tęzkost vęcnou, nekonecnou«

padu 1875, která hned po ohlášení roz- z Roráte na ctvrtek, 3. Chorál »Mnozí

sálilého programu v listech verejných vzbu- králové i proroci« a píseń »lesu Kriste,

dila obecnou pozornost kruhű hudebních my zajisté« z Roráte na úterek.

vűbec, zvláštę pak prátel hudby posvátné. Program na tri díly rozvrzený ukazoval

Veškeré diecése Cech i Moravy sesterské veškeré druhy zpęvu církevního, chorál,

vyslaly k ní cetné zástupce, knęze i laiky. polyfonii od 16, vęku zacínaje az ke sklad-

Nedęle dne 21. listopadu stala se zname- bám nejnovęjším, jakoz i chorál staroceský.

nitou manifestací Cyrillskou, rozhlásivší do Pred kazdým císlem programu podal rídící

všech koncin koruny ceské, ze hudbę církevn í primęrené vysvętlení. Nejprve promluvil

nastává doba nová. V šesti chrámech farních o chorálu, dűlezitosti i významu jeho.

a v kostele seminárs',cém slavnostnę zazní- Vysvętliv sekvenci i chvalozpęv, dal je

vala pri dopoledních sluzbách Bozích presná hned prednésti sborem svým. — Aby se

hudba Cyrillská: u sv. Cyrilla a Methoda znázornil zajímavý vývin hudby církevní

v Karlínę Palestrinova mše »Aeterna od klasické formy Palestrinovy zacínaje

Christi munera« rízením vypravovatele, az ku formám, jez hudbę církevní udílejí

u sv. Jiljí Palestrinova mše »Ascendo ad skladatelé doby naší, následovaly ukázky

Patrem« 5h1, rízením J. Foerstra, v chrámu z polyfonie se zlatou dobou hudby kostelní

Nejsvętęjší Trojice ve Spálené ulici »Missa pocínající a nejnovęjšími plody koncící.

Quarta« od F. Z. Skuherského rízením První slovo nálezelo Palestrinovi a polyfonii

skladatelovým, v kostele sv. Ducha »Missa jeho. Za nácelníkem školy rímské následo-

in honorem sc. Luciae« od Fr. Witta ríze- vali dva celní representanté školy benátské,

ním J. A. Starého, v kostele sv. Štępána G. Croce a Ant. Lotti.

mše »Salve Regina« od G. E. Stehlea rí- `Le nynęjší svęt hudební opętnę v ucti-

zením Ottomara Smolíka, v chrámu sv. Ja- vosti má Palestrinu, ze ucíme se jej pocho-

kuba mše »lesu Redemptor« od A. Kaima povati, ze starý mistr zase prišel ke cti

rízením Adolfa Prűchy. Po slavnosti sv. a uznání, — tot nepopíratelnou jest záslu-

Václavské r. 1873 pridruzili se totiz ku hou Bainiho, který zivot svűj celý památce

praporu Cyrillskému nejcelnęjší reditelové milovaného mistra zasvętil a mrtvou recí

kűru a hudebníci zvucného jména, jak dále mluvil tak zivę a jasnę, jaleo zádný jiný

vypravovati se bude. Ten zpęv v sedmi ze souvękých i novęjších umęlcű hudebních.

kostelích byl úpęnlivým vzýváním Ducha Kde jest Palestrina, nemá scházeti Baini.

sv., aby dílu Cyrillskému zehnati rácil. Skoda, ze tak málo skládal! — Ze ve-

O 5. hodinę vecerní bylo slavné p o lebná polyfonie starých mistrű slaví opętnę

zehnání v kostele sv. Jiljí, pri kterém vzkríšení své, kromę Proske-ho nejvętších

zpívali spojení sborové Karlínský a sv. zásluhy má Kašpar Ett, jehoz 8h1. skladba

Vojtęšský rízením redaktorovým 5h1. Li- netušeného úspęchu docílila. — Nový smęr

taniae lauretanae od F. Witta. Po pozehnání presné hudby církevní ukázal se na trech

byl koncert historický v místno- kvítkách, z nichz první nálezelo zvęcnęlému

stech katolické besedy, pri kterém veškeré Wittovi, druhé, na vlasteneckých luzích vy-

zp;:vy prednášel sbor Karlínský rízením kvetlé, Krízkovslcému, tretí Lisztovi.

a vysvętlováním vypravovatelovým. Program S chorálem gregorianslcým, reminiscen-

byl, jak následuje: I. Chorá 1 g r e g o cemi to katakomb, se zapocalo a s plody

r i a n s k ý. i. Stabat mater. 2, Gloria 1. umęlcű novovękých se skoncilo. Zbývalo

in festis duplicibus. II. Skladby víc e- pouze dopiniti celek chorálem staroceským.

h l a s n é, i. Benedictus z »Missa brevis« Duchovní písnę staroceské jsou perlami

od Palestriniho (1524 -1594)• 2. »O vos leskem zárícími. Zvolil jsem tri chorály

omnes« 4111. od G. Crocello (1597) 3• »Vere a tri písnę z Rorátű, jimiz obecenstvo az

lanquores nostros« od Ant. Lottiho (1665 az k jásotu se rozehrálo. Jak vzácné kvítí vy-

1740). 4. »Panis angelicus« od Guiseppe pucelo z luhű vlasteneckých!

Bainiho (1775—1844)• S. »Benedictus es V pondęlí dne následujícího prednášeli

Domine« Shl. od C. Etta (1788—1844)• spojení sborové, Karlínský a sv.-Vojtęšský,

6. »Veritas mea« od Fr. Witta, 7 »Te Foerstrovu mši »In honorem sc. Adalberti«,

Deum laudamus« od P. Krízkovského. v akustickém kostele Emauzském rízením

8. »Pater noster« od Fr. Liszta. —III, Ch o- skladatelovým, jehoz sbor téhoz dne vecer

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ