NEZAŘAZENO
Ročník: 1889; strana: 76,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
provozoval koncert v mísiinosech katolické troj-, ctyr-, pęti- a šestihlasué, brzy muz-

besedy, o cemz dále zmínka ucinęna bude. ské, brzy zenské, tu s vrchním hlasem so-

První velká slavnost církevnę hudební pránovým, tam s vrcluiím hlasem altovým.

neminula se s úcinkem. Mnozí zpęvem Kdyz veškerých šest hlasű se srází, zní

z tvrdého spánku byli probuzeni, probuzení ta harmonie výraznými akkordy a zajíma-

pak: k následování uchváceni. vými postupy harmonickými okrášlená slavnę

Po slavnosti oznámil jsem sboru svému, a mohutnę. — Mše šestihlasná vedla k

ze celý následující rok vęnován bude Pale- osmihlasné»Hodie Christus na-

strinovi. Kdyz pęvci oblibovali si jir v cho- t u s e s t«, v níz liomofonie prevládá nad

rálu, męli nyní vniknouti hloubęji téz v taj- polyfonií. Sloh velkolepé skladby této jest

nosti a krásy klassické polyfonie. Nastal prűzracný a zretelný, vázný však a ve-

takto rok Palestrinský. Šlo o to, lebný. Mše tato jest téz dvousborová.

aby netoliko theoretickou analysí, nýbrz ne- První sbor skládá se ze dvou Sopránű,

pretrzitým provozováním praktickým po- Altu a Barytonu, druhý z Altu, dvou Te-

chopen byl duch velikého mistra, který norű a Bassu.

dovedl umęní své prizpűsobiti katolické Studování uvedených skladeb vypinilo

liturgii takovou mérou, ze Církev sama sloh celý rok, který zapocal 4h1. mší » Aeterna

jeho schválila. Sbor męl seznámiti se s ve- Christi munera«, jíz pred lety reforma u sv.

škerými druhy slohu Palestrinova. Za tou Cyrilla a Methoda tiše se zahájila, a 8h1.

prícinou zvolil jsem mešní skladby ctyr-, »'Indie Christus natus est«, která o g~)oleté

šesti- a osmihlasné z rűzných dob zivota památce zalození biskupství Prazského vc-

umęlcova. Z rady c t y r h 1 a s n ý c li skla- š!zerenstvo reformę z13kala, se zakoncil.

deb dvę od pocátku jiz bývaly na reper- Vedle Palestriny nálezí F e 1 i c e A n e r i o

toiru, »Aeterna Christi muneraa mezi hlavní ozdoby. v nejznamenitęjší dobo:

slohem nejjasnęjším a nejušlechtilejším pro- hudební školy rímské a skladby jeho vyni-

vedená, v níz slova vzdy srozumitelná kají nevšední a trvalou cenou. V radę ko-

z polyfonického ústrojí zretelnę vyznívají. stelních skladeb Aneriových dílem nej-

Ta nyní opętnými zkouškami se zvelebila. krásnęjším a nejdojemnęjším jest dojista:

V ní seznámil se kazdý jednotlivec sboru »blessa de'Morti«, Rome, 1620 vydaná cili

s veškerou prűzracnou soustavou slohu Pa- »Missa pro defunctis«. Z celku

lestrinova, aby kazdý hlas samostatnę krá- i z kazdé vęty zvláštę, zejména však z velko-

cel, jak toho práce polyfonická právę vyza- lepého »Dies irae« vane duch vroucné po-

duje. Touze męrou zdokonalila se téz boznosti s zalem dűvęrou v Boha zmírué-

»Missa b r e v i s«, svęzím duchem vyni- ným. Kdyz tedy Akademie krestauská za

kající. Vlastnosti mše »Aeterna Christi právę zesnulého malíre, josefa Fűhricha, zá-

muneraa sdílí s ní znacnou męrou mše dušní sluzby Bozí usporádala, zvolil vypra-

»I s t e c o n f e s s o r« s trojhlasným Bene- vovatel Reduiem Aneriovo, které se sborem

dictus a pętihlasným Agnus Dei, která svým provozoval, aby nad hrobem básníka-

napotom ke cvicení se odporoucela, k níz malíre zastkvęl se obraz b_ísníka-hudebníka

pridruzila se mše »V e n i s p o n s a Chri- barvami tonovými malovaný.

sti,,, mnohem bohatęjší, jakozto prechod DAe 29. listopadu 1878 konala se po

a pi•íprava ke mši » D i e s S a n c t i f i- celých Cechách 5 ooletá památka úmrtní

c a t u s«, která ac pouze ctyi lilasná, rozma- Karla IV., otce vlasti. Také Akademie kre-

nitostí a na nękterých místech bohatostí stanská chtęla památný den oslaviti záduš-

harmonisace plodí dojem prímo uchvacující, ními sluzbami Bozím. Pro vecerní koncert

tak ze to i hudebníka prekvapuje, kterak v svatvecer jubilejního dne zvolil redaktor

lze pouhým ctyrhlasem takových vnad se »R o r a t e nedęlní«, které za tou prí-

dodęlati. Snadná ovšem není. »Crucifixusa cinou presnę dle starých rukopisű zpracoval

pro ctyri zenské hlasy vyzaduje nemalé a se sborem 16o hlasű cítajícím prednesl.

píle. Skladba tato jest vrcholem všeho, Rázovitost povahy ceské snad v zádné jiné

ceho ctyrhlasem dosíci lze. Od 4h1. skla- písni není tak vęrnę vyznacena, jako v Ko-

deb prešlo se k š e s t i h 1 a s n ý m. Mše ráte.

»Assumpta est Maria« jest téhoz Takovým zpűsobem udrzovala a zivila

druhu nejkrásnęjší. Palestrina zde rozdęlil se idea reformy hudby církevní, pokud ne-

lilasy na dva sbory, strídal je a rűznę kom- nadešel cas ke zrízení Obecné jed-

binoval, tak ze se objevují strídavé sbory noty Cyrillské príhodný.

(Pokracování).

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ