| ||||
| ||||
77 ---
Vyńatky z denníku reditele kűru. Sdęluje VúCIaU Va)tęk. (Pokracování) Dne 15. brezna iS8g. Prohlizím Bozanűv jaká to úzkoprsost, aby kazdý nápęv do kancionál »Slavícek rajský«, vydaný v Hradci taktu sešnęrován byl ! Nękdy az komicky to Kr. u V. Tybély r. 1719. vypadá, jak v jediné písni dva takty stále Pro kazdou dobu církevní jsou v nęm za kazdým témęr slovem se strídají, tak písnę, které se zpívají prede mší sv. neb v písni velikonocní »Prozpęvujme všickai po ní; za tęmi hned následují písnę mešní nyní« má první sloka takt }; , a s'.ova »Sacrum«; kazdá píseń má pri kazdé cástce »Bozího vzkrí-« mají takt 3/, slabiky » šelú« mše sv. jiný nápęv, jaká to rozmanitost ! opęt takt 4/}; dále slovo »majíc« jest Tu mi pripadají na mysl písnę »7. nebe v taktu -'/,, a »v srdci utę-« 3/,! Zpęv za- popel vychází«, »Poslouchejte krestané«, jisté by tím získal, kdyby pri vydávání »Jiz jsem dost pracoval« a »Tretího dne zpęvníkű všecken takt se vynechal a pouze vstal Stvoritel«, které se na mnoha místech dlouhé a krátké noty a cára svislá mezi o tuši sv. den co den ozývají, ackoliv ne- slokami se ponechaly. Ty klíce, krízky mají se ani o mši sv. zpívati. Pokrok ovšem a »b« na kazdém rádku notovém zdají ucinęn jest jiz tím, ze máme v kancionálu se mi také býti zbytecnými; nebylo by Svatojanském alespoń dvę písnę mešní pro dosti na tom, kdyby se postavil klíc, krízek advent, dvę vánocní, dvę postní a jednu a »b« pouze na první rádek notový a ostatní toliko velikonocní ; pro cas od sv. Ducha rádky nechaly se cisté; ušetrilo by se tím az k adventu máme tri písnę slavnostní, místa a úhlednosti by se také prospęlo. (totiz pro nedęle a svátky), devęt písní pro Vidí-li zpęvák klíc, krízek a takt na prvnítn všední dny, jednu na svátky Panny 1VIarie rádku, zajisté mu to postací; a konecnę' a dvę ke mši sv. za zemrelé. zádná píseń nezpívá se v kostele beze vší V »Slavícku rajském« jsou všecky ná- prípravy, bez dlouhého cvicení; nac tedy pęvy bez taktu, úpiná volnost ponechána to hromadęní zbytecných znamení ? jest zpívajícímu; za to v našich zpęvnících (Pokracování.) FEUILLETON. Z M Ý C H P A M Ę T Z. Cyrillislűm pro radost napsal Dr, Rudolf Monianus. (Pokracováni.) Ac bylo bramborű a chleba dostatek, Dle mého presvędcení jest tanecní hudba prece nedost,ívalo se casto mazání na tyto karikatura hudby a jestli se šumarsky pro- dary Bozí. Ale pan ucitel nebyl v rozpacích, vádí, jest to karikatura karikatury, která aby mazání jinak nahradil. »Dęti, namazte budí ošklivost. Pan ucitel šumarení z gruntu stnycce, budeme hrát,« zvolal, a dęti šly. srdce nenávidęl a proto se snazil, aby jeho V rychlosti ještę podojily pumpu a zalily hospodská hudba byla alespoń slušnou kari- v sobę veceri a pak chutę chystaly se ku katurou. I vybíral tanecní ]rusy z dęl slav- koncertu. Okolo kamen se starodávnou pecí ných mistrű a dle jejich vzorű skládal po- byla se dvou stran lavice; na tuto usadila dobné kusy sám. O kazdém posvícení vy- se muziky schopná g,:nerace pánę ucitelova tasil se s nękolika novinkami, které se mu a postavila pulty s partesy pred sebe; obycejnę dobre vyplatily. Mnohý bohatší tatík chytil basu za krk a za chvíli to chasník toti-r., poruciv si hráti solo, vyzádal hrálo az radost. si ke cti své vyvolené tanecnice nęjaký V dobę, o které právę vypravuji, męl nový kus, zacez hodil na talír o nęjaký strí- pan ucitel pinou hlavu a piné ruce práce. brný dvacetník více. Blízilo se totiz posvícení a on męl obstarati Na chor chystal tenkráte velikou novinu, hudbu na chore i v hospodę. Podle tehdej- totiz Beethovenovu »Missa solemnis«. Slyšel ších neblahých pomęrűv a privilegií byl ucitel o ní mnoho vypravovati, ale blíze jí neznal; capo hudebníkű i v hospodę, kde s nimi i došel si pro ni do Prahy, kde se mnoho k tanci hrával a pri dęlení za to dvojná- dozvędęl od hudebníkű v krámę náhodou sobný podíl brával. prítomných o pűvodu této slavné mše. | ||||
|