Obrod hudby posvátné v Čechách
Ročník: 1889; strana: 81,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
katolická knihovna

311IIIIIIIIIII112115118113114111 1889, Roc

pro kalolickoll hudbu posv~fliou

v Cechách, na Moravę a ve Slezsku,

z:íroveú

Organ Obecné Jednoty Cyrillské.

Majitel, vydavatel a redaktor

ník XVI,

F. J. LEHNER.

Císlo 11.

Obrod posvátné hudby v Cechách.

Píše Jan Ev. Zelinka. (Dokonceni).

Sola jednotlivých hlasű zpęvních jako

v duchovní kantátę strídavę se sborem

plodí rozmanitost ve formę i výrazu. Ilar-

mouie vykazuje trojzvuk, jeho prevraty,

prűtah a vedlejší harmonii septimovou,

zrídka dominantní. Prűvod instrumentálný,

ac dűkladnę motivicky proveden, neupomíná

nikde na hudba nálady svętské, nýbrz pojí

se ke slovu zpívanému co okrasa harmo-

nického základu sloliu církevnę-hudebního.

Brixi jest velikým ve svých úpiný

text obsahujících skladbách, není vzdy bez-

vadným mnohdy v príliš pestrém prűvodu

instrumentálném. Krátký souhrn veškerých

dob jest asi následující:

Doba, kdy nálada i forma církevních

skladeb totoznou byla pro madrigal s tex-

tem ducliovním. Duchovní kantáta. Oratorium.

Hudba duchovní ci nábozenská vznikla

z hudby církevní, jejíz praotcem byl zpęv

ainbrosiánský a reliorský.

Z oratoria pastýrská hra a z této zpę-

vohra se vyvinula. Východiskem byl chorál

az potud, pokud pojí se hudba k výko-

nűm krestansko-katolické liturgie.

Chorál byl otcem posvátné p í s n ę

s t a r oc e s lc é (viz »Dęjiny posvátného zpęvu«,

sepsal Konrád), jeho nálada vítęzila.

Symbolicko-dramatický ráz skladeb B a-

c h a a H i n d I a byl novým, nevycerpa -

telným pramenem pro tvorbu církevnę-hu-

hudební az do druhé polovice století 18.

Avšak libovolné zacházení s textem cír-

kevním, vývin opery starovlaské a ještę

více operetní smęr a jiné vęci z jevištę

operního sem zanesené, jakoz i následkem

toho, ze liudbc divadelcií dostávalo se mno-

hem vętší mravní i hmotné podpory nez

hudbę posvátné, stala se chrámová Hudba

hudbou nálady všeobecné.

Zásada, aby hudba církevní úpiný, od

slova k slovu srozumitelný test obsahovala,

lehce odbytou nebyla, na nic svętského

neupomínala a pojila se více k náladę cho-

rální a tím k výkonűm liturgie krestansko-

katolické, není zachována ve skladbách

doby úpadku hudby posvátné, v »Cy-

rillu« jiz dríve popsané.

Nálada chorální, kterou sobę

reforma hudby posvátné za výcho-

disko ustanovila, vytvorila nový

smęr symbolicko-liturgický, pa-

trný ze všech skladeb církevních

doby nové. Smęr tento zastínil

úpinę veškeré o svętskou hudbu

opírající se skladby pro chrám

urcené, a sledujeme-li vývin obro-

zeného smęru hudby posvátné, mu-

síme s vdękem vzpomenouti muzű

o vývin tohoto smęru zaslouzilých.

Rodina Cyrillská, která se utvo-

rila jiz bęhem prvního desítiletí,

má svűj utéšenę rozvíjející se ro-

dokmen v dobę prítomné. Rodina

Cyrillská má svého jasného pro-

tektora, nejdűstojnęjšího arcipa-

stýre arcidiecése Prazské, jehoz

vzácnou prízní obohacená srdce

Cyrillistű neleknou se i nejpro-

tivnęjších obtízí a vytrvají v boji



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ