NEZAŘAZENO
Ročník: 1889; strana: 82,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-8a









za své církevnę-hudební presvęd- mozno umęleckou cenu tohoto slohu hájiti,



cení. — pricházím vzdy zpęt na význam »mše



»Nejen co clo kostelního ducha, svaté« a mohu podobným mešuím skladbám



nýbrz i co do umęní stojí nové oprávnęnost prisouditi jen tehdy, provozu-



zpęvy kostelní za starými. Má-li to jí-li se v sále koncertním místo v ko-



lépe býti, musíme na to mysliti, s t e 1 e. Místnost męní pozadavky v podstatę.



jak bychom alespoń ty nejvýtec- Tam nelze niceho namítati proti brilantním



nęjší staré zpęvy zase do kostela a koncertním »soli«, ani proti bacchanti-



uvedli, aby duch náš posily v nich ckému hrmotu instrumentálnímu : tím více



naleznuv k vyvádęní podobných se však na místę kresEanslco-nábozenského



uzpűsobil a srdce i mysl naše rozjímání, v domę Boha — nikoliv Boha



z nich koristiti mohly. barbarských pohanű, kterí sobę téhoz pred-



jinou cestou se ztęzka dobré stavují co drsného hromovládce neb jinak



kostelní hudby dodęláme. Kéz by co jakéhosi Aimáble roué. Církev kato-



pomocí Bozí kostelní zpęv náš pod lická nesmí v zádném ohledu trpęti, aby



ocliranou sv. Blahovęstű Cyrilla pomocí »prűvodních ]cusű« (`I,ugstűcice) pinil



a Methoda zase vznikl a tam dospęl, se dűm po zpűsobu divadla.«



na kterém stupni si jej kazdý kre- V takovém smyslu bylo by mozno



stan umęlec preje!« znázorniti i odűvodniti moderní panující



Tato významná slova obsazená v pred- hudbu chrámovou. Hudba tato »láká publi-



mluvę k ceské mši Cyrillo - Methodęjské kum« do chrámu, kterému na tom nezá-



(IIoffmann v Praze 1857), jez napsal hor- lezí, odvracuje-li tvár od Nejsvętęjšího



livý badatel v oboru posvátné písnę staro- a obráceným »frontem« debutující pęvkyni,



ceské J. L. Zvonar, narozený r, 1824, 'j r. pęvci neb instrumentálnímu solistovi veške-



i S65, ucitel zpęvu pri varhanické škole rou pozornost vęnuje. Kdo by zazlíval, kdyz



a reditel kűru v Praze. Slova tato jsou jiz u pramene sedící Vlaši vzory podávají a



v clánku »O úpadku hudby posvátné« uve- obyvatelé rakouských residencí k následo-



dena; jelikoz Zvonar byl prvním, který vání ochotni jsou. Nutno bohuzel prisvęd-



ohlednę nálady hudby posvátné vydáním citi, ze toto pocínání spíše se strany du-



sbírky »Hudební památky staroceské« a j. chovní nez svętské vyšlo a ze ona bud



nutnost opravy hudby chrámové uznával, zapomnęla neb ani vűbec nevędęla, jakého



sluší jich opęt v piném znęní uvésti. významu a úcelu býti musí hudba církevní.



Hudební paedagog Josef P r o lc s c h Její význam, jednoho Nejvýše moudrého,



(narozený 4. srpna 1794 v Liberci i 1864 Boha nejcistší a nejvznešenęjší lásky ctíti



v Praze), osvędcil se jako dűkladný refor- a velebiti; v její úcelu se povznášeti, smy-



mator nejen na poli paedagogie hudební, sly své šlechtiti. Skutecnę spocívá v ušlechti-



nýbrz i vzhledem k hudebnímu umęní cír- lých melodiích, povznášejících harmoniích



kevnímu, osvędcil se jako znalec, jak vidno a chorálech moc, která celé nitro clovęka



z téhoz zápiskű, vydaných prof. R u d o l f e m zaujímá a téhoz k výši Bozské idee povznáší.



M ű 11 e r e m (Reichenberg 1874, Selbstver-

Kdyz jsme se presvędcili o tom, ze

lag des Verfassers, im Commissionsverlage

hudba církevní bęhem dob svého významu

der Calve'schen k, k. Hof- und Universi-

a ucelu se minula a cím dál tím více

t~ts-Buchhandlung in Prag).

k trivialnosti klesla, jakoz i o tom, ze

Ze zápisku z r. 185 z str. 440—442• tento stav hudby chrámové zalostným a



u porovnání s naším vzdęláním nesnesi-



»Dle prání, bych vyslovil se telným se stal: pak ovšem jsme zároveń



v prícinę hudebního vyucování v duchov- povinni o reformu (obrod) hudby chrá-



ním seminári, dospęl jsem k následu- mové priciniti se.



jícímu: Nevyhnutelné jest pozorovati ne- Toto reformacní vystoupení nesmí však



gativní stránku predmętu pred positivní. státi se nahodilým experimentováním. Pre-



Nutno dríve zretel míti na pomęry panující, tvorení a oprava musí pocíti odstrańová-



abychom porozumęli, jakými jsou a jakými ním zkazených, nevkusných forem a formulí.



býti mají. Predpokládám co vęc známou, V tomto pocínání dluzno vytrvati tak dlouho,



ze hudba církevní, zvláštę pak zpęv cho- az objeví se cisté, ušlechtilé pűvodní formy



rální, za dobu jednoho století víc a více onęch period umęleckých, ve kterých idee



svętskou se stávala cili klesla. Hudební mše i formy jasné, vrele cítęné jsou — aby umę-



pozbyla smyslu katolického od té doby, lecká díla vzrűstala co kvęty cistého nábo-



kdy prijala sloh operní. Ac mnohostrannę zenství a víry,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ