NEZAŘAZENO
Ročník: 1889; strana: 83,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-83









Nutno ovšem s á li n o u t i z p ę t,*) coz ue- vzrűstati mohla díla z cistého presvędcení,



neznamená k r á c e t i zpęt, jak známo z dob, az vykrystalisoval se smęr u r c i t ý, p r c s n ę



kdy výtvarná umęní ke svému prospęchu církevní, t. j , s liturgickým výko-



opęt zpęt sáhla v dobu Periklea nebo v pe- nem co n e j u z e j i sloucený.



riodu Cinquencentia. Rozumí se samo sebou, ze základním



Církevní Íludebníci objeví se taktéz cinitelem nemohl býti nikdo j iný nez z p ę v



v neménę dobré spolecnosti, kde naleznou a praotec jeho zpęv církve — c 11 o r á 1



svatého Ambroze i Rehore, Allegria, Pale- se vším, co z nęho vykvetlo. Iludba in-



strinu, Marcella, Orlauda, Gabrielino Gallusa, strumentální, cinitel teprve v druhé radę



H: ndla a j. und zu guter letzt . . stojící, nucen jest pi-ijati dobrovolnę co



Vęty z péra Prokschova potvrzují staré, podrízený posvátné roucho cinitele panují-



az podnes na mnoze neuznané pravdy, ac cího zpęvu, jemuz liturgie krest?anská



nazývá týz Mozarta i Haydna » zu nuter panovnické zezlo svęrila a který povinen



letzt' immer noch die liebenswúrdig ehr- a oprávnęn jsa pűsobiti od srdce k srdci ve



licllcnn, praví na str. 308. o Mozartovę slohu smyslu církve mohl býti cinitelem druhýul



kantáty : podporován.



»Jest mnę hádankou, proc tento ducha-

piný skladatel zejména ve svých pro chrám Oratorní díla Bachű a III ndlű jsou nám



urcených slcladbácll (kirclllicheu Werizen) vzhledem k náladę a mohutnosti duševní



dűkazem, ze by nebyla nikdy na závadu

— fragmenty requiem vyjímaje — talc sa-

bývala vývinu urcitého smęru huclby cír-

movolnę vkusu své doby hoví, coz v jeho

kevní s liturgií v souhlasu stojícího. Sym-

operách, symfoniích, koncertech a jiných

bolicko-dramatický ráz hudby oné byl by

neshledávám.«

býval tenkráte mocnou pohnutkou 1: utvo-

Na jiném místę stęzuje Prol;sch na

rení smęru pravého, on však prekrocil vy-

bídný stav Prazských varhan jakoz i místy kázané meze — zrovna tak jako umęní



na neslušnou hru a ]couecnc na nedostatek

kontrapunktické v dobę picdpalcstrinovské

dobrých l.nęh chorálních.

— ovocem bylo scénické drama a —

Jcho úvahy kritické vynikají di;myslem

a nevšední znalostí na poli hudby církevní. — opereta.



Úcelem hudby chrámové v dobę úpadku Aby hudba úzce spojena byla



bylo docíliti jistého efektu, povstalého treba se slovem zpívaným, tot idea epo-



z laciné melodie ci arie, stupńovaného, rűz- chální, pozbyla však svého jádra



ným zpűsobem vyšperkovaného hrmotu ná- na poli huclby církevní proto, po-



strojű hudebních. Slovo liturgické pojato nCvadZ pustila se zictcle svého



lellk0[llyslnc a trivialní frási hudební odbyto. výkon bohosluzebný.



Slovo liturgické bylo pouhým prostred- Veškerí estetikové hudební potvrzují, jal:



kem I: vyjádrení profánnímu, které v rytllmu podivuhodnę pojí se církevní hudba staro-



tance vrcholilo. klasická od Palestriny az ke Calda-



Úcel — jest jasný, omluva — nemozna. rovi — tedy v dobę nejvętšího roz-



Symbolicko-dramatický smęr starého ora- voje umęní kontrapunktického —



toria a duchovní kantáty místo aby vykry- ]c výkonűm lcrestansko - katolické liturgie.



stalisoval se v nový smęr cistę círlcevní, Proc nebylo by mozným v dobę naší, na



který by sc státi mohl symbolem liturgie harmonické vymozenosti hudební tak bohaté,



krestanské (liturgie vei-ejné dílo, verejná ustanoviti jistý smęr hudební produkci na



bohosluzba), krácel cestou opacnou, az vy- poli lwdby církevní a pracovati s výsledkem



vinul se smęr operetní, hudbę chrámové opravdovým. Proc by nemohlo rythmicico-



záhubný. Další kroky v tomto smęru staly slovní krásno, jez zplodilo z prízvucných



se nemozností. Smęr konecný nebyl pri a bezprízvucných tonű slozenou mclismu



nejlepší vűli ani opravy schopen. Męl-li chorální, podporováno krásnem hudebnc-



státi se pravým, s liturgií v souladu sc harmonickým a rythmickým s 1 i t u r g i c l: ý m



nacházejícím smęrem hudby nejen chrámové slovem v presné náladę utvoriti formu



ale presnę církevní, musilo pocíti se církevní hudbę pi•íznivou. Slovo liturgické



pravę, tak jalo vyslovil se paedagog Proksch. provázené rythmicky vázanou melismou



Pi•etvo~iti, po prípadę odstraniti zkazené, chorální jest v mensurovaných polyfonicicýclt



nevkusné formule a vytrvati v tomto pocí- skladbách víeehiasných — kde harmonie



nání tak dlouho, az objeví se cisté ušle- úcelem není — mocným paladietn a po-



chtilé pűvodní formy, na jichz základę vznáší nás v úzkém objemu staré touiny



k ideální predstavę hudební o významu li-



*) Zuriickgreifen loch kein Zuriickschreiten turgického slova. Úcel byl tehdy dosazen,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ