Feuilleton (Z mých pamětí)
Ročník: 1889; strana: 85,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 85 —





ztratiti nesmí nikdy ideální vzlet a vlastnost náhledu : Jest na bíle dni, ze naše nynęjší

liturgickou, nesmí býti pouhým šperkem, ale hudba, ti•eba obsahovala i chorál gregori-

symbolem a podstatnou cástí kre- ánský, zádnou vlastnę liturgickou hud-

stansko-katolické liturgie. Násled- bou více není.« (»Cecilia«, 1. p. III.)

kem toho ustoupiti musí veškeren zevnęjší »Je-li hudba pouze akcidentální, jak prof.

lesk hudby svętské ideální hloubce a nad- Simar v Bonnu tvrdil, pak jest bezvýznam-

šení na pevném základu víry. L i t u r g i c k ý nou a proto vęcí vedlejší a zárovei drahou,

význam mše svaté musí zűstati príliš drahou, j elikoz, má-li p o u ze ke z b o z-

obrazem velikého díla Vykupite- nos ti povzbuzovati, pak není na ní pra-

lova. nic liturgíckého. Ale pak není na této také

úkol reformatorű ua poli církevnę-hu- nic povzbuzujícího, ale rušivého a otravu-

debním celil zprvocátku jiz k tomu, objas- jícího, neb kdyby pánové byli pojali církevní

niti tyto pravdy. Vše, co az dosud kűry hudbu tak, jakou byti má a ne jak klesla,

chrámové pinilo, bylo pozlátkem ze zlata a k tomu církevnę-líturgické zákony, jak je

nepravého. Laciný efekt, struny a pištaly, obsahuje Missale a Breviarum, pak by

platily více nez slovo liturgické. Zahradní nebyli v rozpacích nad tím, v jakém pomęru

kvartet nebo sextet hlukem varhan, bourí nalézá se kűr s oltárem.«

kotlű a vreštęním krídlovky »zdokonalený«, »Jmenované knihy nutno pi•ijati co 1 i-

to byl nejvyšší skvost hudby eíricevní. Mazur t u r g i c l: ý (ne pouze povzbuzující) predmęt

neb menuet s kusým textem »Gloria«, po- (erbaulichen Gegenstand), jelikoz obsahují

chod s nękolika vlozenými dogmaty »Credo«, záhony liturgické, opacné tvrzení bylo by

arie s textovým uryvkem nękterého Introitu opovrhováním ....«

neb všeobecného textu zastupovala Gradu-

ale a úryvek zalmu nešporního neb violon- Konecnę str. 2S.

cello solo s prűvodem »t. zv. orkestru« »Mše svatá není pouhou modlitbou, nýbrz

neb varhan nastoupil místo predepsaného obętí a sice primárnę, nikoliv obętí knęze

Offertoria. Nejposvátnęjší okamzik mše svaté a lidu, nýbrz Jeríš Kristus sám, Bűh-clovęk

»pozdvihování« oslaven intradou... . jest obętí a knęzem zároveii. Z'alz jako

Musíme uváziti, jal:ou hudba církevní tato obęt nikoliv jedinę ku probuzení lidu,

byla a snad ještę kdesi jest, abychom oce- nýbrz predevším ke cti Bozí, to jest

niti mohli práci, ve kterou uvázali se műzové daniti se, díky vzdáti a l:ajicnost vzbuditi,

o nový smęr zuslouzilí. Nez tęchto vzpo- kteréz Bohu povinni jsme. Následkem toho

menuto bule, uvésti dluzno nękteré zvláštę ustanoveny jsou orgány obęti — k n ę z s t v o

významné vęty z clánku Wittova »Musil: i s b o r primárnę ke cti Bozí, za druhé ku

uud Liturgie«: povzbuzení vęrících.«



(»l.,'liegende BLitter« 1867, druhý rocní]:, »Sbor co s p o l u o r g á n prispívá ke

cís. 3). slavné mši svaté tak jako lcuęz svou pre-

»Skoro ve všeobecném zmatku, který fací, dialcon svým evangeliem, subdiakon

v otázkách hudby církevni panuje, svedeni svou epištolou a t. d. Kazdý, kdo kűru

byli liturgicky vzdęlaní muzové k mylnému toto místo nepriznává, degraduje jej.«















FEUILLETON.





Zvi Ý c H P .,~. M Ę T 2.



Cyrillistűm pro radost napsal Dr. Rudolf MOratialaus. (Pokracování.)



Zvláštę o pouti dbal pan ucitel toho dostí záril, kdyz pocítaje drahé ty hlavy

velmi prísnę, aby na chore panovalo vzorné shledal, ze nechybí ani jediná; bylo jich

ticho. Porušil-li mlcení nękdo starší, pan šest a šedesát. I páni bratrí ucitelé ze

ucitel naű jenom laskavę zakýval, byl-li to Chval, z Kolodęj a z Hloubętína se dosta-

ale clilapec, nacechral mu trochu vlasy nebo vili ke slavné té produkci, vázivše jiz dríve

p~itáhl uši a hluk byl hned jako pęna. ke zkouškám dvę i tri cesty, jinak by je

Kdyz zvonili poprvé na velké sluzby pan ucitel mezi úcinkující ani neprijal. —

Bozí, vypravil se pan ucitel s celou svou »Nu jalo, pane bratic,« tázal se Kolo-

gardou do kostela. Sešli se totiz dríve ve dęjslcý, »máš cloma jiz nęjaké štęnę?«

škole i zpęváci i huclebníci. Pan ucitel ra- »Mám,« prisvędcoval pan ucitel domácí,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ