O taktu ve staročeské písni kostelní
Ročník: 1889; strana: 89,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Centrální

katolická knihovna





3IIIIIIIIIII~IIIIIIIIIII Il ull



U































katolickou posvatllon

















Cyrillské.











F. J. LEHNER.

1889, ROCllIk XVI, Císlo 12,



~ium~~oi~išviiiiivii~iii iiiy~%©~~rioi/iii~nn~wi~,rroi~iiiii~~aii~iiii~iyiiirvmiii~ri~iniFrurioiyiyniainiiioiaiiimaiiiii~iii,~iaiiiv~iix-i víaC









O taktu ve staroceské písni kostelní.



Píše I. Holatin.





N e j s t a r š í notované památky posvátné Pozdęjší tištęné kancionály a zpęvníky

písnę ceské psány jsou po zpűsobu chorálu podávají své melodie vesmęs jiz notou

gregoriánského své doby na systemech ctyr- mensurovanou, dle taktu rozmęre-

liniových notami stejného tvaru, b e z m e n- r. o u,*) kladouce v celo kazdého nápęvu

s u r y, b e z t a k t u. Rythmus nápęvu rídí se príslušné oznacení taktové. Václav St eyr

tu jedinę rythmem slov podlozených, jako ve svém »Ceském kaucionále« z r. 1683

v rímském choralu. K písním toho druhu uzívá tęchto druhű taktu :

na prvním místę nálezí náš chorál sv. Voj- tedy dnou sudých a dvou lichých. Jos. á , i , 2

tęcha »Hospodine, pomiluj ny«. Jeho nej- Bozan ve svém »Slavícku rajském na stromę

starší notace pochodí z r. 1397 od Brevnov- zivota slávu Tvorci svému prozpęvujícím«

ského mnicha Jana z Holešova, zavírá se z r. 1719 pridal k onęm ctyrem starším

v rukopise c, k, universitní knihovny Praz- ještę dva druhy novęjší, totiz sudý š a

ské sub sign. III. D. 17, na listę 15b*) a lichý 4

zní takto : Avšak píšíce nápęvy notami presnę dle



taktu rozmęrenými, nicménę skladatelé sta-

rých kancionálű z pravidla neuzívali t.

IIo-spo-di-ne, po - mi -luj ny : Je-zu Kri-ste, zv. taktových car, t. j. onęch svislých

prícek, jez nyní za kazdým talctem do

systému klademe. U nich vyskytují se ta-

kové prícky na koncích jednotlivých vęt

po - mi - luj ny: ty spa -se všc - ho mí -ra: hudebních.**) Nękdy však i tyto prícky

vypouštęli, kladouce místo nich cárky do

textu na oznašenou konce verše i príslušné

hudební vęty.

spa-sii ny i u - slyš, Hospodi-ne, hla - sy Charakteristickou známkou cet-

ných písní staroceských jest, ze





na -še. daj nám všem, Ho-spo-di -ne, iízń *) Vyjímku ciní M. B. Bolelucký u písnę »I-Io-

spodine, pomiluj ny,,, an ve svém spise »Rosa bohe-

mica,, z r, 1668 její nápęv vęrnę — az na jednu

notu — dle rukopisu z r, 1397 otisknouti dal, pri-

ciniv toliko prícné cáry, jimii verš od verše dęlí. —

a mír v ze-mi, Kr-leš, Kr-leš, Kr-leš. (Konrád 1. c.)



**) U Bozana potkáváme se jiz nękdy s patrný-

*) Konrád, Dęjiny posvátného zpęvu staroceského mi cárami taktovými v nynęjším smyslu, jak brzy

str, 27. uvidíme,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ