| ||||
| ||||
— go —
męní druh taktu prostred nápęvu. ~= 6—b6 =~-~=e=e==e_ G_e k V nękterých vystrídá se takt ctyrdílný s trídílným anebo naopak jenom j e d n o u, z mrtvých vstal / a nám na so-Uę piiklad dal / v j iných stává se to n ęk o li k r á t. A s ta- 41 kovým vystrídáním taktu prostred nápęvu nepotkáváme se teprve v tištęných kancio- nálech 17. a 18. století, nýbrz jiz i v ru- ]:opisech starobylých zpęvű roratních. Ze ten pil-nę u - vaz - me. Steyrtty kancionál druh taktu prostred ná- Kancionál Svatojanský męní ve starých pęvu dosti casto męní, o totn presvędcíme nápęvech nękdy takt i tam, kde originál se nahlédnouce do kancionálu Svatojanského; zádné zmęny taktu nemá. Príkladem uve- nebot nápęvy tohoto prepsány jsou po vęt- dena budiz píseń velikonocní, jez ve Svato- šinę z onoho Hned první píseti kancionálu janském kancionále stojí pod císlem 252. Steyrova »Hospodine, pomiluj ny«*) u slov Vęrný prepis tohoto nápęvu, správnę-li »tys spása všeho míra« vykazuje zmęnu jej na takty rozdęlíme, zní dle Steyra tal:tt: Ovci A ze tomu tak i v p í s n í c h z r. 1683 následovnę : roratních, toho patrný dűkaz máme na pr. a\ 1N na tretí písni roratű pondęlních, jez ve prílohách »Cyrilla« pécí jeho redakce právę vycházeti pocaly. Dotcená píseń »Tobę, Pane, vzdáváme« bére se z pocátku ryth- Pro-zpé-vuj - mei vši-ckni ny - n(, mem trojdílným, avšak u slov »rac na nebi bydlo nám dáti« nastoupí rythmus ctyrdílný s predrázkou. Ale ne všechnystaré ]cancionály na den Bo - zí - ho vzkrl - še - ní, vykazují v téze písni tutéz zmęnu taktu. Na pr, v písni velikonocní »Nuz všiclini vęrní vesele«, která ve Svatojanském kancionále pod c, 235 vęrnę dle Šteyra ma -jic v srd - cích u - té - še - ní, otištęna jest, vyskytuje se jal< u Steyra tak u Bozana p a t e r á zmęna taktu ; ale kdezto Steyr męní takt 0 ve á, srdá Bozan takt 0 s f. Tím ovšem nabývá nápęv ponękud z ne-smír-né - ho do - bro - di jiného rázu. Pro snadnęjší prirovnání stűj a) ') nápev B o z a n ű v* *) u vęrném prepisu zde. T _ Al - le - lu - ja, Nui všickni vér - ní ve-se -le / Pá-na Kdo tento nápęv ze Steyra pro kan- 1) al 3) cionál Svatojanský prepisoval, štítil se bez- pochyby onęch trí synkop, jez k nemalé ozdobę nápęvu vyskytují se v taktech 5., Bo-ha chvalme/a Krista vy-ku-pi-te - le / 8., ii.; a nechtę uziti synkop, zmęnil ra- dęji takt 0 ve ovšem zbytecnę a bez- právnę, tak ze pravda jest, co v té prícinę napsal Václ. Vanęk v c. io. »Cyrilla« : ra-dostnę pozdravme / kte - rý dnes slavné »Nękdy az komicky to vypadá, jak v jedné písni dva takty stále za kazdým témęr *) Šteyrova notace pisnę sv. Vojtęcha, dle níz slovem se strídají.« tento chorál také nyni se zpívá, z n a é n ę se líši Na konec podotykáme, ze V. Steyr ud oné dosud nejstarši notace, kterou jsme shora v celo nękterých nápęvű svého kancionálu uvedli. **) »Slavícek rajský~<, str. 204, klade dvojí oznacení taktu: e a 8, Zde vyskytují se patrnę jii cáry taktové ! dovoluje takto príslušnou píseń zpívati ryth- a) Tu má Boian dvę chyby tiskové; první nota a má míti tecku, druhá y má býti ctvrtnutz jako 4) Šteyr má zde jako Svatojanský kancionál notu niie na slabiky »zdravme«. d místo c, h. 3) Ve »Slavícku rajskému jest tato nota neurcitę 1) Kancional Svatojanský má zde notu f místo a. vytištęna, spíše f nez tg, a) »Slavícek rajský« má zde hes místo e. | ||||
|