| ||||
| ||||
7t —
9. Nahraáeua bude z p ě v e m dobře obsazeným a důstojným, vedÍe potřeby bud° s průvodem v a r h a n aneb též s průvodem p o s a n n iů, které tam, kde se hodí, ku zvýšení dovoleného výrazu a lesku slouží. 3. C h o r á l u g r e g o r i a n s k é m u, s kterSm až dosud tak otčímsky zacházelo se, bude věnováno více pozornosti a pečlivěj1ího pěstování, a to tím více, poněvadž jest jedině oprávněným zpěvem liturgickým od Církve uznaným, jehož krása a vzne- šenost objevuje se teprv tel-dáž, když důstojně provozuje se. 4. 7 , p ě v p o l y f o n í, tak zvaný s1 o li P a l os t r i n ů v, Církev adoptovala a nedle choríhi gregoriauského považn,je se od církevních autorit za hudba, která velmi jest způsobilou, aby podněcovala ku pobožnosti a věi•íeí vzdělávala Sloh Palestrinův jest gotikou v hudbě, a jako za dnův přítomných při nových stavbách kostelních navracejí se stavitelé nazpět ku stavitelskému slohu gotickému, dlužno bude též při reformě hudby kostelní vstoupiti opět na onu vznešenou pudu uměleckou lepší minulosti církevní ; na půdu, která obsahem i formou shoduje se s duchem církevním a s litino-ickvmí zákony neméně, jako s nejpřísnějšími požadavky umění posvátného. 5. Poněvadž však klasicků skladby staré přílišně jsou vzdáleny a tou měrou cizé našim ředitelům kůru resp. zpěvákiun, že nedovedou ihned a s,jistotou vniknouti do ducha oněch skladeb, ani právě je přednášeti a~interpretovati : budou zejmena v počátku provozovati se též d í l a p o z d ě i s' í li o a n o v ě,j š í h o v ě k n, pokud se shodují s duchem a s církevní opravdivostí starých klasiků. Zejmena dovohzje si poslušně nížepsaný k uskutečnění navrhované reformy kostelní Lndby následující podmínky za nutné prohlásiti : 1. Volnou a svobodnou p iz s o b n o s t a počínání si řiditele kůru „in musiealicis.” 2. Pojištěnou podporu s hůry naproti všelikým překážkám. 3.Lřízení dostatečného personálu kůrového. Nebude snad od místa, uvedeme-li zde p o r o v n á v a c í s t a t i s t i k u některých hudebních kůrů, abychom nalezli měřitko pro upravení kůru při velechrámu olomúckém. a. Kůr hlavního, b i s k u p s k é h o e li r á m u v 1~~ e z u ě má 12 tak zvaných , svobodných míst" t. J. 12 sopranistů a altistů, kteří jsou bezplatně vydržováni, majíce svobodnou stravu, obydlí, světlo a topivo, a s jinými 18. chovanci za plat pod dozorstvím inšpektora a prefekta (oba duchovní) ve dvou domech společně bydlí. Na výživu této prebendy vokali.stů kostelních vydává kapitola hlavního chrámu (dle lonského vpkazu) 2384 zl — Na obsazení mužských hlasu jest zříženo 8 tak zvaných stipendistů kromě alumnů hudebníku klerikálního semináře. Mimo kůru při hlavním chrámu má Řezno ještě 3 jiné semináře studentské a zpěvácké : u s v. Em-m e r a m a, který mezi 45. chovanci t bezplatných míst čítá; u s v P a v 1 a, jehož kapela obsazena jest 20. zpěváky, k o 1 1 e gi a t n í k a p i t o I a „při s ta r é kaplí” tamtéž vydržuje semimíř 30 chovanců, z nichž však jen 6 míst je zcela bezplatných. -- Jest tedy v Řezně o kostelní zpěv postaráno spůsobem velmi potěšitelným. — b. V augustianskéin klášteře sv. Tomáše na Starém Brně jest fundace hraběnky Thurn-Valesessiri-ské pro 6 chovanců. Štědrotou nejdůstojnějších opatů klášteruíeh rozmnožen počet jejich na 9-10, a větší výdaj zapravuje dobrovolné klášter. Dle účetního výkaze z r. 1871 vydalo se za fundací 2244 zl., kdežto úroky jen 59 i zl. vynáší. Kromě toho má regenschori na zakoupení hudebnin, na honoráry a p, povoleno roční panšale 230 zl. 1Iužské hlasy obsazují se ochotníky za plat a bezplatně. c. Na kůru hlavního chrámu v K o 1 i u ě n. R napočítal jsem roku 1868. 30 hochů a 40 mužů. d. Kůr ve Vratislavi čítá asi 20 2,5 zpěváků, a poněvadž tam ještě instrumentální hudba se pěstuje, též přiměřený počet hudebníků, P. D v o r n í k a p e 1 a v í d e i s k á má největší etat: 25 zpěváku a okolo 40 hudebníků ; u s v. Š t ě p á n a o třetinu méně. Jest-li že tedy pro kůr metropolitního chrámu za nevyhnutelně potřebné považuji 8 kostelních vokalistů a na počtu tom pevně trvám, ač má-li důstojný zpěv kostelní zavésti se, prosím, aby vaše Milost požadavek nenazývala neskromným, nýbrž jej při-psala na účet horlivosti mé ve prospěch dobré věci, jakož i dlouholetou zkušeností zýskaného rozhledu a znalosti odborné. Potřeba mužskýeli hlasu kryla by se přiměřeným počtem choralistů, a několika alumny hudebně vzdělanými. | ||||
|