NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 3,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 3 —







roku rS79 usporádána byla velkolepá slav- církevního byl seminárský kostel sv.



nost Cyrillská, 1. níz sešlo se 3o knęzí a Jana Nep. v K r. Hradci. Reditelství se-



6o ucitelű. V slavnostní síni významnę vy- mináre zakoupilo bez prűtahu veškeré po-



zdobené obrazy patronű liudby posvátné műcky, jako jsou: Graduale, Ordinarium

a umęní kresfanského, jakoz i nápisy: »Ucíce Missae, trojhlasnou mši pro muzské lilasy



a napomínajíce sami sebe zalmy, zpęvy od Fr. Nekese, \Vittovu in honorem sc.



a písnickami duchovními, s milostí zpívejme Francisci Xav., 3111. mši s prűvodem varhan

v srdcích svých Bohu«, — zahájil slavnost od josefa Lóbmanna, Mettenleiterovo Manu-



dűmyslnou promluvou arciknęz Formánek, ale, Cantus sacri ad tres vel quatuor voces

nacez v kostele picduesena jsou ctverhlasná aequales od Witta a j. Na svátek Nejsv.



responsoria mešní, gregoriánské Asperges jména Jezíš rS74 prednášena poprvé celá



a Pange lingua, Kyrie a Gloria ze Skuher- mše gregoriánská z Ordinarium Missae a

ského Missa III., posléze litanie lauretánsl:é. z Graduale Romanum s Introitem i Commu-



Responsoria predzpęvoval kaplan Chudenický uionem rízením bohoslovce Josefa Uhlíre,



Karel Engelmann, zpęvy rídil reditel ÍClicka po staleté prestávce první to opętnę mše

a prűvod varhan postoupen J. Muchlcovi, nezkrácená a chorálem gregoriánským pre-



ríd. uciteli v Chudenicích, výtecnému zua- dnešená v rozsáhlé diecési. Zűstane skutkem

teli a horlivému pęstiteli zpęvu Cyrillského, velepamátným, ze právę bohoslovci zahájili

jakoz i obętovnému šíriteli snah reformac- obrod zprvu církevního. Od té doby zádné



ních, kterýz za tím úcelem poműcky cho- olši zpívané nesch-izel Introitus, ani Com-

rálníllo zpęvu na všechny vűkolní farní úrady munio. Mše chorální strídaly se s vícehlas-

rozesýlal. Kdyz potom úcastníci z chrámu nými, k nimz nacvicena jsou príslušná Mo-



Pánę do zasedací sínę na dękanství se vrá- tetta : na pr, v dobę postní Lotti-ho »Vere



tili, męl místní pan dękan velepoucnou languores nostros«, Palestrinovo »Eram quasi



prednášku, kterou reditel Klicka illustroval agnus«, téhoz Amproperia« a »Stabat ma-



skladbami : »Sacris solemnis« od Witta, ter« ; v dobę velikonocní Lotti-ho »Regina

»Domine, libera auimam meam« od Aiblin- coeli«; v poutní oktávę sv.-Janské Lbb-



gera, »Lauda Sion« od Kothea, »O bone mannovo »Justorum animae«, Aiblingerovo

jesu« od Palestriny a »Insurrexcrunt« od »Beati immaculati«, Brosigovo »Gloria et

Jos. Klicky. Po úvaze o úcelu Jednot Cy- honore«, pred kázáním Freyovo »Veni



rillských a o prostredcích k dosazení úcelu Sancte Spiritus«, Wolfovo »Veni Creator



toho vedoucích, prešlo se k debatę, jak má Spiritus« a j. To vše docíleno láskou bo-

býti usporádána hra na varhany, by se co hoslovcű a za horlivého rízení jmenovaného



církevní osvędcila. Ukolu toho ujal se En- bohoslovce bęhem jediného roku. V letech

gelmann, který s prűvodem harmonia pred- následujících repertoire se stále zdokonalo-



nesl nękolik cástek ze zpęvű rorátních. val. Presvędciti se o krásných výkonech



Posléze dával návod ucitel Muclika, kterak bohoslovcű Kr.-Hradeckých naskytla se vy-



nejsnáze pomocí dętského sboru rádnę pravovateli prílezitost na jare r. I S78, kdyz

cviceného lze v zivot uvésti sbor chorální meškal v męstę za prícinou zpęvű rorátních,



a Jednotu Cyrillskou. —Jakých praktických které za prícinou blízící se 5ooleté umrtní



výsledkű krásná a velepoucná slavnost Cy- památky Karla IV. dle tamęjších památek

rillská v Klatovech męla, není vypravova- rukopisných vydati a o slavnosti provozovati

teli povędomo, jelikoz ani v Klatovech, ani hodlal. Jsa laskavostí predstavenstva za



v nejblizším vűkolí z porady zádná jednota pobytu svého ubytován v seminári, vlastní



Cyrillská se nezrodila. Pouhé poucr;ní a zkušeností poznal nadšení a lásku, s jakou

okamzikové nadšení bývá obycejnę bez bohoslovci zpęv církevní pęstovali. Pri mši



praktických výsledkű, není-li organisátora, sv. zpívali kazdého dne nęco jiného, jednou



lzterý za tepla v zivot uvádí, co potrebným Wittovu Missa »Exultet« dvouhlasnę, po



a uzitecným býti se objevilo. druhé mši chorální, po tretí mešní zpęvy

Sobęslav, Vobfiany, Klatovy — tri męsta staroceské a j. Kazdého dne zavedl tehdejší

nadchnula se pro ideu Cyrillskou jiz pri rektor vdp. Alois Frydek, vypravovatele



vzniku jejím. Doufejme, ze nyní z trojice k bohoslovcűm, s nimiz podrobnęjí chorál

męst vzejde trojice slavných Jednot Cyrill- probíral. Na svátek Nanebevstoupení Pánę

ských ! zpívali bohoslovci nešpory dle Vesperale

romanum, dopinivše takto utęšený obraz



vzorné cinnosti církevnę-hudební. Vypravo-

Diecése Králové-Hradecká. vatel az dosud s potęšením vzpomíná si



Prvním kostelem diecése, který Hned na ten seminárský týden Králové-Hradecký



za úsvitu Cyrillského zahájil reformu zpęvu z doby úsvitu Cyrillského.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ