NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 8,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 8









Cyrillisté máte nadęjí, ze Vás po celý rok ské lavice vystrkoval. Blahý pocit mne

budu zlobit; však vidíte, ze jsem nechtęl projel, ze tu budu se starým svým ]cama-

ze své vűle tak uciniti a proto Vás prosím, rádem. Pan ucitel promluvil ještę nęco



abyste na mne nezehrali a ve svaté trpęli- s otcem, a kdyz otec odešel, posadil mne



vosti cetli letos zatím mé pamęti. Se slí- na kraj do predposlední lavice mezi ctenáre,



benou zidovskou muzikou budu koncertovati To všechno se mi líbilo a mne upokojilo,

v »Cyrillu« az pozdęji, jak Pán Bűh dá. ponęvadz jsem se pana ucitele velmi obá-



val, vlastnę paní Sekácleové, o jejíz štiplavé

náture mnoho mi vypravoval sleotákűv



Francek, který míval sní castęjší opletání.

Dlouhá dvę léta uplynula od té doby, První trída męla tri oddęlení, jichz



ledy jsem o posvícení, pri zmínęné Beetho- údové byli : písmenácí, pak tak zvaní sla-

venovę Missa solemnis męl improvisované bikauti a konecnę ctenári.

solo, za které ubohá tvoje záda sklidila Písmenáci sedęli v prvních lavicích a

veliký applaus. Pravím d l o u h á dvę léta, nosili sebou do školy prkýnko, na nęmz

ponęvadz prý dítęti léta zdlouhavęji ubíhají, prilepen byl papír s namalovaným nahore

kdezto clovęku, cím staršímu, tím rychleji kohoutem a pod ním celou abecedou.

plynou. Profesor Knorr zertem to dokazo- Slabikanti męli slabikár a ucili se dle

val mathematicky. U pętiletého dítęte rovná staré methody skládati písmeny v slabiky.

se pátý rok jedné pętinę celého jeho do- Bylo to roztomilé poslechnuti, kdyz celé

savadního zivota, u tricátníka tricátý jedné toto oddęlení spustilo bé, é, be, zvláštę

tricetinę, u šedesátníka rovná se rok šede- kdyz nespustili všichni na jednou, nýbrz



sátý jedné šedesátinę. Proto prý léta po- se nękterí opozdbvali nebo predbíhali ; tu

zdęjší našeho zivota stále kratšími a krat- ty rűzné hlásky becely jako jehiiátka a pan



šími se nám býti zdají. ucitel męl kolikráte dosti práce, aby pre-



Bylo mi tenkráte 6 let, kdyz ve stredu mnohé nesluchy v taktu udrzel. Milí ctenárové

po sv. Václavu vzal mne otec za ruku a si snad pri tom vzpomenou na onen roz-

vedl mne poprvé do školy. Tím dnem jsem marný muzský quartett Mozartűv na slova



vstoupil do tretího stadia lidského vęku, »venerabilis barba capucinorum«, která se



dle rozdęlení Protagora pocítaje, který dę- ve zpęvu slabikují, coz velmi komicky se

lil zivot clovęka v šest dob, s címz sou- nese i pűsobí. Nejvętší práci dala panu



hlasí názvy: nemluvnę, dítę, chlapec, jinoch, ucitelovi slabika »wy«. Písmeno »w« jsme



tnuz, starec. V kazdé této dobę clovęk se jmenovali »uf« a písmenę »y« jsme ríleali

jinak šatí, proto i já jsem dostal novou, ypsilon. Toz se slabikovalo takto : uf,



stadiu svého zivota primęrenou livrej, totiz ypsilon-wy; mnozí horlivci toto »uf« silnę

kalhoty na kšandách a bundu prepásanou vyrázeli, az to po celé škole vesele ufalu,



cerným, blýskavým remenem s ocelovou jako by se kluci kuckali. Bylo to nękdy



preskou. Pi'-es prsa 1; levému boku visela radostné poslechnutí, kdyz se nękolik ci-



mi na remenu kozená taška ; tenkráte ještę perných slabik sešlo. Raciz laskavý ctenári

nevędęli, ze by se mohla pohodlnęji nositi to zkusiti sám a slabikuj na príklad slovo:



na zádech, jako dnes s ní školáckové bęhají. nevybereš, ale pęknę s citem: en-e, ne, uf

V tašce jsem męl cítanku, katechismus, (silnę vyrázej) ypsilon, vy, novy Lé (ra-



tabulku, buchtu s mákem a tri jablka. Škola ciz to vysloviti ráznę s nádechem tremolo)



byla sice v místę a já męl v poledne pri- e, be, nevybe-er (to r nech trochu rincet)

jít domű, coz ale mé matce nevadilo, aby c, eš, (pri tomto eš vystoupni hlasem



svého jedinácka neopatrila proviantem. o quartu a vezmi je fortissimo.) Trochu



Prišli jsme do školy právę na zacátku se zastav, jako by tam byla pausa es pűl



vyucování. Pan ucitel laskavę otce privítal, a mysli si, ze pan ucitel s pozdvizenou

mne hladil a kornout cukrátek mi dal, aby rukou stojí pred tcbou, jakoby dával takt.

mi první pobyt ve škole osladil. Kluci na Ruka rázem padá a z úst tvých rine se



mę zevlovali a já na nę a mé, tenkráte ještę celé slovo: ne-vy-be-reš. Ani by si clovęk



bystré oci ihned postrehly zrzavou hlavu nepomyslil, ze i v slabileování vęzí kus

Franckovu, jíz ze zadní, tak zvané oslov- muziky! (POkra~OVáni).







PIF' Veškeré starší rocníky , yrillal, m(í na skladę redakce ,Cyrilla" v Karlínę. -~







S LuQcloní prílohou cíAlo 1.





Nákladem vydavatelovým. — Knihtiskárna "Politiky« v Praze.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ