NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 45,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
45 —



pan kardinál Bedrich landhrabę Fiirstenberg chováni jsouce nedovedli povznésti se na

navštívil totiz dne 18. kvętna na své visi- výši casovou. úmyslnę nevylícil jsem boje,

tacní cestę po dękanství Holešovském chrám s jakými bylo potýkati se prvním pracov-

Matky Bozí na posvátném Hostýnu a konal níkűm na pozehnané roli zpęvu posvátného.

zde pontifikální mši svatou za cetné assi- Jsou jiz premozeny. K cemu pripomínati si

stence, po níz udęlil s hory pod širým ne- trpkostí, s jakými perná práce sdruzena

bem na vyvýšené tribunę papezské poze- byla! Opakovalo se prostę, co v dęjinách

hnání 30.000 vęrícím odevšad sem priputo- tak casto se prihodilo, ze vęc dobrou a uzi-

vavším. Pi-i slavné mši sv. prednesl zpęvácký tecnou bez boje v sl:utek uvésti nelze. Samo

spolek Bystricleý »Hostýn« soprány a alty peklo stavívá se v cestu. Vítęz Bozský,

rozmnozený Rampisovu mši Cunibertleu který dal Círlcvi své slib platný az do sko-

s prípadným Introitem, Gradualem, Offer- nání vękű, ze brány pekelné nepremohou

toriein a Communiem, jakoz i s chorálními ji, hájil a bránil sám dílo idealnę-církevní

responsoriemi rízením naducitele a reditele na oslavu nejvznešenęjších úkonű, jimiz

kűru, Antonína S u 1 y. Výsledek zdarilý slzavé údolí jiz zde na zemi promęńuje se

ponoukal ku pokracování. Lidu zpęv svaté v blazený ráj. Bylat to Cyrillská doba kata-

myšlénky vzbuzující se obecnę zamlouval a komb v temnostech ozárená leskem nadšení

liboval si rka : »O, kdybychom totéz u nás a lásky, jako se objevuje jen v dobę cer-

męli!« Jsou zajisté poutnická místa obzvláštní vánkű.

školou ku rozšírení zpęvu církevního v naší

vlasti. Reditel nacvicil napotom druhou I1. První desítiletí Gyrillslzí;.

skladbu, Hammovu mši »Maria Clara«, která Z dęjin a z vlastní zkušenosti poznáváme,

o slavnostech v Bystrickém kostele i na ze casto príhody domęle zlé a nepríznivé

svatém Hostýnu s první se strídala. — Té- mívají následky dobré a príznivé. Krestan

hoz roku posléze pridruzil se U li e r s k ý spatruje v tom prst Prozretelnosti Bozské.

B r o d, kde kooperator Jan Parobek zrídil Stará zkušenost potvrzena jest znovu i pri

pro pęstování presného zpęvu církevního Jednotę Cyrillské. Kdyby na sklonku roku

pęveckou školu, do které prijal go zákű, 1873 tehdejší liberální ministerstvo nebylo

z níz vyvinul se po ctyrmęsícním cvicení zakázalo zrízení Jednoty Obecné pro pęsto-

sbor 4o zpęvákű, s nimiz verejnou cinnost vání zpęvu círlevního, nebyli bychom bez-

zahájil o slavnosti Vzkríšení Pánę. Krízkov- pochyby tak bezpecnę dospęli tam, kde

ského Te Deum získalo prízeri veškerých dnes stojíme. Velkolepou slavností sv.-

kruhű obecenstva novému zpęvu, nacez cvi- Václavskou probudilo se sice nemalé nad-

cily se skladby Skuherského, Stehlea, Witta, šeni pro obrod a zvelebení kleslé hudby

Palestriny a j. kostelní, pűda však nebyla tehdáz ještę pri-

pravena. Nadšení náhle vzbuzené nemívá dlou-

Dokoncil jsem nákres, na nęmz pro- hého trvání, nejsou-li nutné podmínky zdaru

stými rysy naznacen jest vznik a pocátecný jinak pojištęny. A tak snadno mohlo se pri-

vývoj obrodu, jakým v zemích koruny ceské hoditi, ze netušenými obtízemi pri odstra-

brala se musa zpęvu posvátného. Nebylo ńování starého a pracném zavádęní nového

nezajímavo navštíviti chrámy ve všech bylo by asi brzy se schladilo prvotní nad-

diecésích ceských i moravských rozptýlené, šení. Jednoty do nepi-ipravené pűdy zasazené

v jejichz posvęcených síních poprvé zavznęly byly by chradly a umíraly asi tak rychle,

nebeští zvukové prastarého zpęvu církevního, jak rychle se zrodily. Ukázalo se tak i po-

který v ]:atal:ombách se zrodil, do jasných zdęji v jednotlivých prípadech pri optimi-

basilik se presídlil a po celé tisíciletí zboznę stickém zrizování Jednot bez podmínek za-

pęstován vzkríšení své zase slaviti pocal za bezpecujících rozkvęt i trvání jejich. Mini-

úsvitu doby Cyrillské. Nebylo nezajímavo sterskou zápovędí vykázána jest jednotę

sledovati pocínání muzű s celou duší za- doba prípravná, které od vęrných prátel

svętivších se idealní práci, která na pocátku uzito bylo svędomitę k peclivému vzdęlání

skorem obecnę setkávala se jednak s po- pűdy, aby s nadejitírn pocasí k setbę prí-

hrdlivým úsmęvem, jednak i se zrejmým, znivého ku zdárnému vzrűstu vše bylo ná-

tvrdošíjným a zlomyslným odporem mnohdy lezitę pripraveno. Takovou męrou nehoda

i mocných cinitelű, kterí v predsudcích od- promęnila se v pozehnání.

(Pokracování.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ