NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 51,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
_ 51 —



budí, — v Egyptę a Syrii, které nęznou a to z dűvodu zcela prirozeného. Co duše

láskou s Rímem pojí. :nyslí a cítí, vyjadruje recí. Myšlénky a

Bylo by mi milo vypravovati, kterak city nábozenské vyzadují však výrazu

znamenitý vládce Církve berlou svojí mocnęjšího a úcinnęjšího nad pouhé s l o v o,

spravoval celý svęt, biskupy a knęze, krále které clovęku Boha chválícímu nedostacuje.

a podané, vzdálené ríše a vlastní statlry. Kresfan zbozností rozechvęný a uchvácený

V nęm jest veškeré právo církevní sosob- z p í v á a stupńuje takovou męrou prosté

nęno. Listy a rozkazy jeho tvorí v celist- slovo v slovo zpęvem pronesené. Cim vzne-

vosti soustavu církevní správy, jejíz dűsled- šenęjší jest tajemství, tím výše nese se

nost a moudrost obdiv budí. zpęv. Nevęsta Kristova zpívá, kdyz nebeský

Milo bylo by vypravovati, kterak s l a v n ý zenich k ní s nebe se vznáší. Tak z roze-

u c i t e 1 c í v k e v 11 1 slovem a perem ucení zvucených harf nevinných srdcí zavznęl

Církve vykládal a hájil. Vzdyt sv. Rehor první zpęv bohosluzebný jiz v osadách prvo-

jest jedním ze ctyr velkých ucitelű církev- lcrestauských; z a l n ę znę 1 temnými chod-

ních. Homilie a dialogi jelio, rád pastorální bami katakomb a já s a 1 svętlými prosto-

a výklad knihy Jobovy u':azují spisovatele rami basililc, zárících zlatem a drahokamy.

tak zuamenitého, ze sp'sy jeho zűstaly Zpęv posvátný není pouhým p r í v ę s 1. e m

ucebnicemi po veškerou dobu zlatého stre- ku zvelebení krásy a vznešenosti liturgické,

dovęku. nýbrz ú c a s t n í se prímo na nejvniternęjším

Bylo by milo vypravovati, kterak ve- zivotę bohosluzby ka'oliclté a nelze jej ni-

liký svętec pri otcovské péci o veške- kterak nahraditi tichou modlitbou anebo

rou Církev neprestával pecovati o svou rozjímáním. Z této dűlezitosti zpęvu boho-

vlastní duši, vzdélávaje ji neustále prací sluzebného vysvętluje se zpűsobem priroze-

neúmornou a nejtęzší v chrám Ducha sva- ným, ze restaurator liturgie s nutnou

tého mrtvením tęla krehkého a ustavicnę dűsledností stal se i n s t a u r a t o r e m

neduzivého, — skutky charitativními, pro zpęvu bohosluzebného a to dvojím

které nazýván byl otcem a hospodárem smęrem, j ednak v ę d e c k ý m jednak u m ę-

Italie a veškerého krestanstva, — heroickými leckým.

ctnostmi, jejichz cenu Bűh sám potvrdil Zpęvy bohosluzebné od pocátku Církve

cetnými zázraky. vzniklé a do doby sv. Pehore rűznę roz-

Úkolem mi vytceným obmezen jsem na mnozené a valnę vyvinuté, v jednotný ce-

strucné vylícení j e d i n é toliko stránky, mno- lek dosud nikdo neusporádal. Velikému

hotvárné a obrovské cinnosti, která Rehore reformatoru liturgie nastával tudy nesnadný

ucinila S.rlamounem Nového zákona povo- úkol, aby všecko co dosud pohotovę bylo,

laným k tomu, aby zbudoval duchovní pilnę s b í r a 1, sebrané vedle rádu bohoslu-

chrám Hospodinűv, aby dokonal vznešenost zebného s p o r á d a l a všeliké rűznosti j e-

a posvátnost bohosluzby katolické. dnotnę u p ravil a s t e j nomęrnę s p ra-

A ještę i pri tomto predmętu jest mi ob- c o v a ]. Kdo z nás podob:iou prací vędeckou

meziti se na jedinoutolilzo stránku oslavy, byt: i v menších rozmęrech se obíral, ví

bohosluzebné na z p ę v 1 i t u r g i c k ý, který z vlastní zkušenosti, jaké píle a námahy

az dosud po svętci chorálem gregoriánským vymáhá dílo takové i na odborníku rádnę

slove. vyzbrojeném. V chorálu s l o v o s n á p ę-

Sv. Rehor miloval nade vše sluzby vem se pojí tak pevnę a nerozvízitelnę,

Bozí a vęnoval dűstojné oslavę liturgie ka- jako tęlo s duší spojeno jest. Za tou prí-

tolické nejvętší péci. Prvním znamenitým ciiiou bylo tudy sv. Rehori prihlízeti nejen

krokem v tomto smęru byla nálezitá úprava k pouhému slovu, nýbrz také a to zejména

knih liturgických. Neúmornou pilností k nápęvu. Snášeti z rűzných pramenű

jeho vzniklo takovou męrou známé sv.-Re- nápęvy dosud nejvíce uzívané k jednotlivým

horské S a c r a m e n t a r i u m, základ to ny- cástkám liturgickým; o p r a v o v a t i je, kde

nęjšího missálu rímského. Jakmile první rázem více svętským se nesly; opravo-

práci št'.astnę dokonal, odvázil se na druhou vati je, kde od sebe více neb ménę se

nepomęrnę obtíznęjší a zdlouhavęjší, — na rozcházely, bez porušení však rázu pűvod-

presnou úpravu zpęvu liturgického, zejména ního; zejména však a to hlavnę na pra-

mešního, k Introitu, po epištole ci Gradualu, vou m í r u uvádęti metrický a rythmický

k Offertoriu a ku Communio. pohyb, aby souhlasil s duchem jazyka a

Církev prijala ve sluzbu svou všeliké správnou deklamací; -- to vše vyzadovalo

umęní. ',. dnému však odvętví umęleckému hlubo':ých vędomostí hudebních o charakte-

nedostalo se tak prímé a bezprostrední sou- ristice starých t o n i n církevních; ne-

cinnosti pri posvátné boliosluzbę, jako z p ę v u všední znalostí slozitého písma n e u m o-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ