NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 53,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
j3



sby i zpęv tou krásou vyzníval. Maje po opisovali a pri veškerých bohosluzbách slav-

ruce mnoho duchovenstva, prece zádnému nostnę prozpęvovali. Na chorálu sv. Rehore

z nich nesvęril úkol, který konati sobę spocívalo zvláštní p o z e h n á n í B o z í. Kterí

zűstavil. Jsa chorého tęla následkem zivota národové zpęv tento s lásI.zou prijali a

prísnę asketického, kdysi po dvę leta s tęzí o rozkvęt jeho svędomitę pecovali, stat se

na veliké svátky povstal z loze na tri ho- jim bohatým zdrojem da'šího hudebního

diny, aby slavnou bohosluzbu konal, školu vzdęlání, coz zejména se objevilo męrou

svou však ani tehdáz zpęvu církevnímu vy- svrchovanou u národa našeho, který náro-

ucovati neobmeškal. A jelikoz na nohou se dem z p ę v n ý m stal se jen proto, ze záhy

neudrzel, odpocívaje na drevęném lozi svém s celým srdcem prilnul k chorálu gregori-

ve škole Lateránské, zpęváky své chorálu anskému, z nęhoz záhy vypucela p í s e ń

v}•ucoval, udávaje hűlkou vinité pohyby bo- staroceská rázovitým duchem povahy

hatých a slozitých neum antifonáre svého. národní se nesoucí, jak plasticky se ukazuje

V budovę šl
palácem L_;teránsl:ým, ukazovalo se ještę híká-li se o premoudi-elýcii hlavách, ze slyší

v devátém století ono drevęné loze, hűlka trávu rűsti, o našich roratech lze sl
i autenticl<ý exemplár antifonáre jeho, jalo tvrditi, ze na nich vlastníma ocima spatru-

vypravuje jeden jáhen Jan, zivotopisec jeho. jeme, jak z jádra chorálu rímského pucí a

7 obsáhlých dęjin umęní hudebního neznám vyrűstá staroceská píseri kostelní. Naše

príkladu velkolepęjšího nad dojemný obraz zpęvy rorátní jsou sbírkou chorálű a písní

chorého papeze vyucujícího chorální školu tolio druhu, pokud mi povędomo na svętę

svou zpęvu bohosluzebnému. Jak vysoko jedinou, která u jinýcli národű se nevysky-

cenil veliký ucenec avelký svętec tuje. Kazdý ze sedmi dní týhodních má

nyní casto pohrdanou a zdánlivę podrízenou své zvláštní rcrate, skládající se pokazdé

práci správy duchovní, vyucování zpęvu s 22 chorálű a tolikéz písní k nim pripoje-

církevnímu, kdyz ani tisíceré zálezitosti ných. Rozvrh jest pr(:snę církevní. Zacíná

vrchnopastýrsl<é správy svętové a neustálá se I u t r o i t e m chorálním písnęmi protká-

choroba tęlesná nezdrzely jej, aby osobnę vaným, s zalmem, doxologií a opako-

pripravolal oslavu sluzeb Bozích dűstojným váním, jak v missalu se predpisuje, za

zpęvem církevním. K dojemnému výjevu kterým prímo následuje devateronásobné

tonuto ]ze po bok postaviti jen našeho Kyrie s tolikéz chorály a písnęmi, po

sv. Václava, který vlastní rulou pripravo- nęmz prichází G r a d u a l e s A 11 e l u j a,

val chléb a víno k nejsvętęjší obęti. Pri- veršem a prosou písnęmi rovnęz inter-

znávám se uprímnę, ze pri tęch tisícerých polované, nacez Patrem ci Credem se po-

a tisícerých hodinách, které za pętadvace- boznost uzavírá. Chorály jsou nápęvy

tiletého kaplanování v Karlínę vęnovai jsem beze zmęny prijaté zchorálu gregarianského,

zpęvné prípravę na oslavu sluzeb Bozích, jehoz neumy v chorál sylabický se

vídal jsem v ducliu chorého sv. Rehore rozvedly. Tak na pr. Introit nedęlní

vyucujícího z drevęného loze svého školu vzat jest z Introitu mešního de feria IV.

stou chorální a nestydím se za to, ze Quatuor temporum Adventus, chorály K} -

právę tato cinnost stala se mi i výcitkou r í e jsou vyńaty z Kyrie mše de Beata

a závadou v knęzském zivotę mém. Maria V irgine, nápęv G r a d u a l u jest týz

Tím, ze sv. Rehor osobnę cvicil, co jako nápęv prvního Gradualu Sabbato Qua-

dríve do a ntifonáre svého vepsal, stal se tuor Temporum Adventus, A 11 e l u j a s ver-

reformátorem zpęvu církevního v piném š em následujícím jest prijat z Gradualu

slova smyslu. Napsal zákonník hudební, který mší de Beata Virgine post tempus paschale

nápotom sám osobnę v zivot uvedl. Anti- usque ad Adventum Domini, jak druhdy

fonár svűj zelezným retęzem k hlavnímu v Cechách se zpívalo, chorály P r o s y po-

oltári prvního chrámu svęta pripevnil, aby sléze mají nápęv sekvence »Mittit ad Vir-

byl normou zpęvu liturgického národűm ginem«, jejíz text pochází od Petra Abae-

katolickým a vękűm príštím. Opisy anti- larda. S chorály, jejichz nápęvy prijaty jsou

fonáre záhy se rozšírily po Francii, Anglii bez podstatné zmęny z chorálu gregorián-

a Germanii. Kdyz napotom otcové n a š í ského, strídají se písnę, jejichz nápęvy na

víru krestanskou prijali, prilnuli s veškerou základę starých tonin církevních zbudované,

láskou k chorálu gregorianskému, jemuz znací se samostatnou tvorbou, rázovitým

zejména v klášterích cetnę vznikajících do- duchem národním se nesoucích, které jsou

stalo se milých útull<ű, kde mnichové an- skutecnými perlami staroceské písnę ko-

tifonár rímský v nejskvostnęjších úpravách stelní vynikajíce vzletem, svęzím duchem

drobnomalbami vyzdobených na pergaménu a nelícenou zbozností. Texty rorátní jsou

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ