| ||||
| ||||
— 58 —
prekází, a&, qui bene cantat, bis orat, kdo pochybné na okrasu tęla sice krásného ale správnę zpívá, dvojnásob se modlí, nesmęli necudného: za rouhání a svatokrádez mno- jsme zanedbati ani chorálu ceského. VzdyY hem zlocinnęjší jali jsme se povazovati ne- zijeme pro svűj zpęvný národ, kterýz sluzby plechu, která velebné zvuky evangelia, pre- Bozí i krásným zpęvem oslavovati touzí a face, paternoster, zalmű a ostatních zpęvű také výbornę to dovede. Nad to jest nám liturgiclry"ch povazuje za nezbytnou štafázi, honositi se svým pokladem, ulozeným v kan- za sestárlý rámec všelijakých kumštű na cionálu Bradácovę, o nęmz r, 1870 veliký kűre provozovaných. znalec zpęvu církevního, Nęmec dr. Fran- Pred nękolika lety bylo odstraniti ste- tišek Witt vyznává: »Preci sebou mám dílo relé lepenky z l pro církevní zpęv lidu, kteréz co do boha- pánského ve Vídni, kterýmiz vzáaié okrasy tosti, ceny, krásy, mnohostrannosti a roz- tí:hor mistrovskélio díla kres anské gothiky manitosti svých melodií všechno predcí, cím zalepeny byly. Podobnę vidęlo se i nám od- v tom oboru zásobeni jsme ... Ku podivu straniti hadry necírkevní hudby, kterýmiz jest nesmírný zrovna (v nejprísnęjším slova krása katolické bohosluzby po tolikou radu smyslu) poklad melodií, z nichz jen malý let zakrývala se a oliyzdila. pocet trochu svętských (profan) a pocet Pilná cetba odborných casopisű »Flie- ještę menší hravých (spielend) jest ... Bylo geude Bl'itter fiir katholische Kircheumusik«, by zásluzno, k písním v starých toninách »Musíca sacra«, »Cecilie« i pi-íloh jejich církevních podanýin nový vydati hlas var- jednalo utvrzovala v nabytém presvędcení, han. — Zcela ohyzdné jsou mezihry, vsuté jednak pouloazovala na nové dráhy, kterýmiz mezi jednotlivé verše; kdo tyto mezihry za bylo postupovati. A jako príklad lépe nezli našich dnű ještę za potrebné povazuje nebo ústa ctnosti vyucuje, tak nezapomenutelný dovolené, pokulhává o nękolik desítiletí po- mistr Kiílzkovský vzorným provozováním zadu; o tom mezi vzdęlanými hudebníky uz choralu l',ehorova a ostatních sklaleb rázu pochybnosti není. — Naproti tomu však ryze církevního privedl az na místa, kde jsou dohry vętšinou zdarené a zcela místné. mulcou bylo a pohoršením slyšeti ony ve- Nez prese všechny vady své Bradácűv ce- trelé, bohaprázdné melodie a harmonie hudby ský kancionál spolu se svým hlasem varhan necírkevní. co do bohatosti, ceny, krásy, mnohostran- Pri nás stáli muzové nejs'ovęlejších jmen nosti a rozmanitosti svých melodií a co do jak starovęku, talo stredovęku, tak i doby vzácné úpravy nejskvęlejším jest toho druhu nejnovęjší. Jestlize Hayden, Mozart, Beetho- dílem (das grossartigste NVerk in diesem ven v nękterých svých skladbách našimi Genre).« nejsou, jest tím vinen neštastný ducli jo- Nebude tu zbytecno poukázati i na jine sefinismu, z nęhoz se vymaniti nedovedli. príciny a dűvody, pro které jsme trojí úkol, Piesvędcení naše stvrzovaly výnosy pre- totiz pęstování choralu Rehoi ova, zpęvu mnohých snęmű církevních jalo provincial- vícehlasého a choralu ceského na se vzali; ních tak i všeobecných. Presvędcení naše a to tím ménę, ano jest nám priznati se, stvrzovala slova sv. Otce Pia 11. ze dne ze jsme kdysi byli protivníky téhoz smęru 12. srpna 1869, schvalující reformu chrá- nového a nevázíce dosti ani hlubokého vý- mové hudby dr. Wittem zahájenou, jakoz znamu bohosluzebných úkonű ani jemu od- i breve ze dne 16. prosince i87o, kterýmz povídajících kras choralu a r),zích zpęvű stanovy »Cecilianského spollou na povzne- církevních, zerty a posmęchy si z nich šení pravé hudby církevní ve všech zemích tropili. jazyka nęmeckého« se schvaluje. Naše pre- Byla to prednę makavá témęr nesrov- svędcení stvrzeno zvláštę narízením sv.loon- nalost hudby necírkevní s bohosluzeb- gregace obradű, kteri,mz za souhlasu sv. nými obrady u oltáre. Jako svatost slova Otce Lva XIII. reforma hudby církevní na Bozího vedle schytralosti advoloátské pole- základę zásad ceciliansl:ých se zavádí. miky, jako velebnost slohu gothického ovę- Tou męrou nemohli jsme jinak nez šená tretkami zbujnęlé copoviny, jako by schvalovati stanovisko Ldm. Langera, kte- knęz nejsvętęjší obęt ve fraku slouzil a s cy- rýz provozování hudby necírkevní a dovo- lindrem na hlavę: ta': jevila se nám od- lení k tomu za hrích, po prípadę i za hrích vęká krása katolické bohosluzby v rouše tęzký povazuje a sice t. pro zneuctęní domu pokazené hudby církevní. A naopak jako Bozího; 2. pro falšování bohosluzby vluzo- rouháním, svatokrádezí jest, nádoby, sochy, váním do ní nepatrícných a rušením zpęvű obrazy Bohu a bohosluzbę zasvęcené zne- prikázaných; 3. pro neposlušnost k nejvyš- uziti na okrasu domu zidova, ponechati ším duchovním predstaveným; 4 pro popu- zlata a drahokamű kostelních dámé povęsti zování vęrících k roztrzitosti; 5. pro ponou- | ||||
|