NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 70,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 70 —



trűnem Bozím si vzájemnę odpovídati bu- šení, které jest výsledkem drívęjšího mno-

dou. Kratické ty zpęvky snášejí se š kűru hého sebezapírání. Vzorem toho jest pánę

s takovou cistotou a vybroušeností, ze jiz Chlumova škola. A co mám nyní ríci o panu

netęzko predstaviti si hlaholy nebeské. Jak Chlumovi samém? Kdo neví jaké vlastnosti

liší se od nich nestvűry, jaké ještę posud má míti reditel kűru, prijel se na nęho po-

slýcháme po kostelích! NIám za to, ze dívat. Vdp. Lehner, kdyz mluvil o Cyrill-

všichni úcastníci v duchu daleko zazehnávali skécn správci kűru, mohl jednoduše ukázati

ony obvyklé ohyzdy. na nęho. O panu Chlumovi jest tęzko mlu-

Z kostela šli jsme zase do dvorany, kde viti. Ten se musí vidęti. Jest to, abych

nás ocekávala znamenitá paštika. Program krátce rekl, muz, který všecko zpűsobil, co

vyhazoval 17 císel z rozmanitých bohoslu- jsme slyšeli a o cem jsme tecT mluvili.

zebných cástí, pripravených od skladatelű U nęho shledáváme vrchovatou męrou, co

domácích a cizích. Pochopitelnę hledęno se spatruje pri jeho sboru: ducha vyššími

vstríc tomuto koncertu s velikou pietou. ideály skrz na skrz proniknutého, povahu

Dojmy v kostele zpűsobené męly se tu ještę vroucnou, uprímnou a sdílnou, ochotu nevy-

zvýšiti. Skladby od Witta, Piela a Mitte- rovnanou, sebezapíravost bezohlednou a pri

rera pro individuelní ráz slladatelű budily tom tęlesnou pruznost takovou, ze pod jeho

zivý interes, dalšímu pak repertoiru domá- rukama, elelctricicy na vše strany pűsobí-

cích našich komponistű: Starého, Zelinky, címa, viny hlasű jako zázracným proutkem

Skuherského, Skalického, Cainera, Foerstra obzivují, plynou, šumí, jásají, lkají, zanikají

a Hrušky hledęno vstríc se zvláštní zvęda- a mizí. Jako hlava sboru, jest on mezi

vostí a ocelcáváním. Podium napinilo se cleny jako pravý otec mezi dętmi. Un je

školou Cyrillskou. také jinak nenazývá. »ZnámE své, a znajíE

IIlava na hlavę. Pęvcové ti zasluhují se mne cné«, műze o sobę a o nich dobre ríci.

strany naší svrchovaného uznání ano i ob- Krásnęjší vzájemnosti nelze si mezi pęve-

divu. Všecky produkce dnešní a zejtrejší cicýrn sborem a jeho reditelem mysliti.

spocívají na jejich bedrách. Povazme: zpęvy O tomto sboru platí také, co ráno vdp.

vesmęs tęzké, pocet veliký a p~ed tribuná- Lehner pravil, ze lzdyby do nęho strílel, ze

lem samých hudebních znalcű, po mnohém by se nerozutíkal. A to pouto jeho jest

unavení pi•edcházejících zkoušek, po namá- pan Chlum. Stastný reditel, štastný sbor!

havých výkonecli celodenních, v dusném Nuze, prikrocme k produkci. Skladby

vzduchu a na stísnęném prostoru, porád vętším dílem radostného rázu, urcené pro

stoje a bez oddechu, to jsou okolnosti, které nejslavnęjší svátky roku, ve kterých Církev

zműze jenom škola Cyrillslcá vychovaná pa- svatá oddává se nejvętšímu plesání. Dű-

nem Chlumem, jejíz kazdý clen sestává stojným predzpęvem byla modlitba za sv.

z 50 procent ochotnosti a So procent trpę- Otce našeho Lva, mohutným invitatoríem

livosti, a kde nadšení jest duší celku. Ale pocínající. Bylo to slavnostní prihlášení se

jsou to talcé hlavicky, které jiz od svého všech prítomných ku skále Petrovę.

dętství vyrostly s církevním zpęvem a s nímz Pri dalších dvou skladbách Wittových

talc slouceny jsou jako tęlo s duší. Pama- prochvívala tę neodolatelnę nálada veliko-

tuji se, ze jsem vętšinu clenű toho sboru nocní. Witt umí makavę vyjadrovati my-

vídal na témz podiu jako chlapce a dęv- šlénky a city církevních období. Dvojhlasná

cátka; dnes j sou uz z nich muzové a panny. motetta : Pielovo a Mittererovo, podala ka-

Jak tęlem, tak vyrostli i umęním a nadše- rakteristicicé vzory skladeb toho druhu.

ním. Cistota hlasű, peclivę panem Chlumem A nyní následovalo kolbištę našich domácích

vyškolená, podobá se krištálu a v odstińo- církevních skladatelű. Nebyli tu sice všichni

vaní a deklamaci nemaji sobę po Praze zastoupeni, avšak prece hezká rada, a

rovných. Jakou na druhé stranę slynou hor- o všech műzeme ríci s potęšením, ze jsou

livostí, toho jscue se stali svędky právę povolanými umęlci. J. A. Starý vybral si

v tęchto dnech. oslavu Bozího Tęla. Vystavil dvę motetta

Mimovolnę mi tu tane na mysli, co jistý z prűvodu. Roztomilé jsou to skladby. Slyše

venkovský pan chorregent pravil, kdyz sbor je, cítíš takrka vűni vęncű oltáre ovívající.

ten pozoroval: »Podívejte se, jakým nadše- Dostalo se jim vrelé pochvaly a naším prá-

ním jim zárí oci: to »resurrexit«, které zpí- ním by bylo, aby i vytištęny byly a se tak

vají, je na nich vidęti. A pak sem postavte pridruzily ku známým motettűm Sychrovým.

ty naše rozmazané a milostivé slecinky Následovalo J. Ev. Zelinkovo velebné »Pange

malomęstské, jaký to neskonalý rozdíl!« lingua«. Kdybychom nectli na lístku jméno

Z celého srdce jsem pritakoval. Ano v cír- autorovo, domnívali bychom se slyšeti nę-

kevním zpęvu na prvém místę platí nad- kterého ze starých mistrű. Zní imposantnę

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ