| ||||
| ||||
-g3-
zpęvákű, lc oltári zádama obrácenu býti, mínám slov, jez jistá vázená osoba o mé šeptati anebo kterýchkoli neslušností do- cinnosti na poli hudby církevní pronesla. pouštęti se, zapovęzeno jest. Pozouny, íiétny, Rozhovorivši se o mnę s dobrým prítelem bubny (tympani) a podobné nástroje, které vyhrkla ze sebe: »No co, je blázen!« jiz u národa israelského pri doprovázení A męl pravdu. Jako ten milenec, kdyz se Davidových zalmű, zpęvű a hymen obvyklé do své nejmilejší zamiloval, i poslední trochu byly, potud jsou dovoleny, pokud s rozumem svého rozumu pozbývá: tak i já do té po- a mírností se jich uzívá. Pri hre na varhany svátné »musiky« zbláznil jsem se! Ale jako budiz šetreno netoliko pravidel umęní, nýbrz bláznivá láska milencova promęniti se musí i poboznosti vęrících,« v lásku rozumnou a váznou, lásku sice Poukazovali jsme i k tomu, ze neopráv- vrelou ale prostou vší výsti-ednosti a po- iiují nás poklesky lcteréhol.oli jim se oddá- šetilosti, kterázto láska pevný svűj základ vati, nýbrz drzeti se príkladu dobrého a má v lásce k Bohu a církvi a zachováváním povinnosti své svędomitę piniti. Procez po- Bozích a církevních prikázání stále se osvę- ukazovali jsme i k príkazu svého nejdp. zuje a utvrzuje, sice oba milenec a milenka biskupa, kterýz v pastýrském listu, daném ke zlým koncűm dospęjí: tak se mají vęci knęzstvu bisleupství brnęnslcéhe dne 3. zárí i s láskou Cyrillisty k hudbę posvátné. Nechat 1882, pęstování zpęvu choralního, umírnęného si trochu zablázní ten Cyrillista ; ale at ne zpęvu figuralního jakoz i choralu ceského zapomíná Boha a církve a tisíciletou zku- odporucuje a narizuje, aby jen zpęvű pouzito šeností její dá se vésti ! Pak záhy promęní bylo, jichz melodie a úprava v pravdę se výbuchy mladistvého blouznęní v neu- vzdęlává, hru však na varhany a ostatní hasný plamen cisté lásky k posvátné hudbę nástroje hudební jen potud dovoluje, pokud církevní, kterýz zasvítne az do onoho vele- zpęv podporují a neprehlušují. chrámu, kde dokonaleji nez tu na zemi slávu Nez mnozí omlouvali svou netecnost ne- vzdávati bude Riditeli kűrű nebeských. dostatkem volného casu. Tęm bylo odpo- A coz více jest, i jiné musí pravý Cy- vędęti, ze ucitelé mají na príklad v letošním rillista a prede všemi reditel kűru poblázniti, školním roce mnoho dnű prázdných; ze t, j, roznítiti k vrelé lásce vęrné soudruhy, slašno a patricno hledati radęji zábavy ve Cyrillisty i Necyrillisty. Tak pobláznil, roz- vyucování zpęvu a cvicení se ve skladbách nítil Witt celý svęt, roznítil Liszta, Krízkov- unášejících, duchovních, nez v hospodę, vkar- ského, F~rstera, Lehnera. banu, politisování, agitování, porádání tanec- Ceho však dosud se nedostává, ceho ních a divadelních zábav; ze zpęv více j eštę více zapotrebí, aby rozníceni byli vsichni vzdęlává mládez a ušlechtuje, nez kterákoliv reditelé kűrű a jich zpęváci a duchovní divadelní a tanecní zábava, zvlášt na ven- správcové k vi"-elé lásce k pravé hudbę kovę. Poukazovali jsme i k tornu, ze komu c" rkevní ? Tvűrce dal dobrý hlas, sluch, vűbec vlohy Prednę kazdorocnę anebo alespoá po hudební, ze lichvariti mu jest hrivnou pro- dvou letech o prázdninách nękolikadenního pűjcenou a to zvlášt na oslavu a díkűvzdání bęhu hudebního v Brnę, v kterém by ven- Dárci milostivému; ba ze zvlášt knęzi lépe kovští reditelé kűrű, zvlášt polohudebníci svędcí casu volného vęnovati hudbę po- o nejdűlezitęjších vęcech pouceni byli. Arcit svátné nez hudbę svętské. Tak a podobnę by k tomu po prípadę od duchovního sebe jsme hájili a príznivcű hudbę v pravdę správce mohli povinnováni býti, ac chtęjí-li církevní získati se snazili. z kostelní pokladny a štoly nęco míti. Nez domníval by se snad ctenár laskavý, V tom bęhu vidęl a slyšel by kazdý, kterak ze k provedení reformy, ne-li ostatní cinitelé ríditi, co a jak zpívati, ceho se drzeti, ceho tedy alespori riditel kűru neobycejných musí streziti, co vlastnę církevnę dovolenou, co býti vloh hudebních a vędomostí a doved- církevnę nedovolenou hudbou chrámovou atd. nosti zpęvácké i varhanické. Ale poukázali Základem pevným pro príští operace a jsme uz na to, mnoho-li se v té prícinę potrebnou zbraní proti útokűm jakýmkoliv pozaduje. Pi'-ede vším však musí nadchnut bude opętovaný a snad i zostrený rozkaz, býti láskou k Bohu a církvi svaté a k vęci potazmo zákaz se strany nejdűstojnęjší. tak krásné a dobré, musí obrnęn býti dosti Tím duchovní správcové a reditelé kűrű hojným údęlem nezištnosti, pokory, trpęli- chránęni budou proti výtce umínęnosti a vosti a vytrvalosti, uspokojiti se musí zbytecných snah, proti solachtivým panickám odmęnou, která hojnę proudí se z díla dobre a pánűm, jichz se bez mrzutosti stríci nelze, a krásnę provedeného, odmęnou, které jako proti nedbalosti, liknavosti a pochybnosti. katolíl<: od Boha ceká a nikoliv od lidí. Pak Tíni nemohou popuzeni býti ani príznivci to provede, pak to provede skvęle. Vzpo- skladeb orkestrálních; vzdyt i orkestrálních | ||||
|