NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 83,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-g3-



zpęvákű, lc oltári zádama obrácenu býti, mínám slov, jez jistá vázená osoba o mé

šeptati anebo kterýchkoli neslušností do- cinnosti na poli hudby církevní pronesla.

pouštęti se, zapovęzeno jest. Pozouny, íiétny, Rozhovorivši se o mnę s dobrým prítelem

bubny (tympani) a podobné nástroje, které vyhrkla ze sebe: »No co, je blázen!«

jiz u národa israelského pri doprovázení A męl pravdu. Jako ten milenec, kdyz se

Davidových zalmű, zpęvű a hymen obvyklé do své nejmilejší zamiloval, i poslední trochu

byly, potud jsou dovoleny, pokud s rozumem svého rozumu pozbývá: tak i já do té po-

a mírností se jich uzívá. Pri hre na varhany svátné »musiky« zbláznil jsem se! Ale jako

budiz šetreno netoliko pravidel umęní, nýbrz bláznivá láska milencova promęniti se musí

i poboznosti vęrících,« v lásku rozumnou a váznou, lásku sice

Poukazovali jsme i k tomu, ze neopráv- vrelou ale prostou vší výsti-ednosti a po-

iiují nás poklesky lcteréhol.oli jim se oddá- šetilosti, kterázto láska pevný svűj základ

vati, nýbrz drzeti se príkladu dobrého a má v lásce k Bohu a církvi a zachováváním

povinnosti své svędomitę piniti. Procez po- Bozích a církevních prikázání stále se osvę-

ukazovali jsme i k príkazu svého nejdp. zuje a utvrzuje, sice oba milenec a milenka

biskupa, kterýz v pastýrském listu, daném ke zlým koncűm dospęjí: tak se mají vęci

knęzstvu bisleupství brnęnslcéhe dne 3. zárí i s láskou Cyrillisty k hudbę posvátné. Nechat

1882, pęstování zpęvu choralního, umírnęného si trochu zablázní ten Cyrillista ; ale at ne

zpęvu figuralního jakoz i choralu ceského zapomíná Boha a církve a tisíciletou zku-

odporucuje a narizuje, aby jen zpęvű pouzito šeností její dá se vésti ! Pak záhy promęní

bylo, jichz melodie a úprava v pravdę se výbuchy mladistvého blouznęní v neu-

vzdęlává, hru však na varhany a ostatní hasný plamen cisté lásky k posvátné hudbę

nástroje hudební jen potud dovoluje, pokud církevní, kterýz zasvítne az do onoho vele-

zpęv podporují a neprehlušují. chrámu, kde dokonaleji nez tu na zemi slávu

Nez mnozí omlouvali svou netecnost ne- vzdávati bude Riditeli kűrű nebeských.

dostatkem volného casu. Tęm bylo odpo- A coz více jest, i jiné musí pravý Cy-

vędęti, ze ucitelé mají na príklad v letošním rillista a prede všemi reditel kűru poblázniti,

školním roce mnoho dnű prázdných; ze t, j, roznítiti k vrelé lásce vęrné soudruhy,

slašno a patricno hledati radęji zábavy ve Cyrillisty i Necyrillisty. Tak pobláznil, roz-

vyucování zpęvu a cvicení se ve skladbách nítil Witt celý svęt, roznítil Liszta, Krízkov-

unášejících, duchovních, nez v hospodę, vkar- ského, F~rstera, Lehnera.

banu, politisování, agitování, porádání tanec- Ceho však dosud se nedostává, ceho

ních a divadelních zábav; ze zpęv více j eštę více zapotrebí, aby rozníceni byli vsichni

vzdęlává mládez a ušlechtuje, nez kterákoliv reditelé kűrű a jich zpęváci a duchovní

divadelní a tanecní zábava, zvlášt na ven- správcové k vi"-elé lásce k pravé hudbę

kovę. Poukazovali jsme i k tornu, ze komu c" rkevní ?

Tvűrce dal dobrý hlas, sluch, vűbec vlohy Prednę kazdorocnę anebo alespoá po

hudební, ze lichvariti mu jest hrivnou pro- dvou letech o prázdninách nękolikadenního

pűjcenou a to zvlášt na oslavu a díkűvzdání bęhu hudebního v Brnę, v kterém by ven-

Dárci milostivému; ba ze zvlášt knęzi lépe kovští reditelé kűrű, zvlášt polohudebníci

svędcí casu volného vęnovati hudbę po- o nejdűlezitęjších vęcech pouceni byli. Arcit

svátné nez hudbę svętské. Tak a podobnę by k tomu po prípadę od duchovního

sebe jsme hájili a príznivcű hudbę v pravdę správce mohli povinnováni býti, ac chtęjí-li

církevní získati se snazili. z kostelní pokladny a štoly nęco míti.

Nez domníval by se snad ctenár laskavý, V tom bęhu vidęl a slyšel by kazdý, kterak

ze k provedení reformy, ne-li ostatní cinitelé ríditi, co a jak zpívati, ceho se drzeti, ceho

tedy alespori riditel kűru neobycejných musí streziti, co vlastnę církevnę dovolenou, co

býti vloh hudebních a vędomostí a doved- církevnę nedovolenou hudbou chrámovou atd.

nosti zpęvácké i varhanické. Ale poukázali Základem pevným pro príští operace a

jsme uz na to, mnoho-li se v té prícinę potrebnou zbraní proti útokűm jakýmkoliv

pozaduje. Pi'-ede vším však musí nadchnut bude opętovaný a snad i zostrený rozkaz,

býti láskou k Bohu a církvi svaté a k vęci potazmo zákaz se strany nejdűstojnęjší.

tak krásné a dobré, musí obrnęn býti dosti Tím duchovní správcové a reditelé kűrű

hojným údęlem nezištnosti, pokory, trpęli- chránęni budou proti výtce umínęnosti a

vosti a vytrvalosti, uspokojiti se musí zbytecných snah, proti solachtivým panickám

odmęnou, která hojnę proudí se z díla dobre a pánűm, jichz se bez mrzutosti stríci nelze,

a krásnę provedeného, odmęnou, které jako proti nedbalosti, liknavosti a pochybnosti.

katolíl<: od Boha ceká a nikoliv od lidí. Pak Tíni nemohou popuzeni býti ani príznivci

to provede, pak to provede skvęle. Vzpo- skladeb orkestrálních; vzdyt i orkestrálních

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ