NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 92,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- - 92 —





v lodi chrámové shromázdęnému odkázán

jest z p ę v o b e c n ý pri veškerých menších

poboznostech. Nejdűleíitęjšími výkony zpęvu

lidového jsou staroceské R o r a t e, které

letošního adventu v Karlínském chrámu

Pánę zpívají se pravę po pętadvacáté, jeli-

koz je vypravovatel hned na pocátku cin-

nosti své v osadę zavedl. Za dobu právę

dokonaného ctvrtstoletí zdomácnęly tou mę-

rou, ze se staly duchovní potrebou a ra-

dostí roratistű po celý rok na né se tęšících.

Zpívají se celé a nezkrácené, jak na kazdý

den v týhodnu se predpisuje a to dvou-

sborovę, tak ze malý sborek na kruchté

ustavicné se strídá se sborem vęrících v lodi

chrámové shromázdęným. YocIná se zpívati

o pűl šesté a jelikoz píseń staroceská cho-

rály proplítaná rychle se prednáší, jalo toho

ráz zpęvű tęchto vyzaduje, netrvá poboz-

nost pres pűldruhé hodiny. Rorate trsají

své zvláštní obecenstvo, skládající se vętši-

nou se zbozných paní Karhnských, jimz

krásné zpęvy staroceské jsou skutecnou

prípravou na radostné vánoce, zakoncujíce

poboznost v poslední den svatou zpovédi

a staly se jim duchovní potrebou tou mę-

rou, ze by bez Roratű v adventę ani zíti

nedovedly. Den co den dostaví se kazdý

v cas na své místo, v nęmz si jiz za mi-

nulých let oblíbil, aby ani o jedinou sloku

neprišel a kazdý vytrvá az do Amen, zpí

vaje s takovou vroucností, s jakou predkové

naši dojemné zpęvy adventní po století

Panu Bohu na cest zpívali. Svatynę naše

plynem jasnę osvętlená v dobę této ještę

mileji doj má a k srdci prirűstá. — Dru-

hou velkou pobozností lidovou jest po-

boznost májová, po celý kvęten

v pozdní hodinę vecerní konaná. Mát po-

dobnou prítaili~ost. Pripadajíc na príjemné

pocasí kvétnové a na príhodnou hodinu

i dęlnickým rodinám vhodnou, tęšívá se

cetnęjší navštęvę nad poboznost za zimních

mrazű konanou a nese s(i rázem více mi-

!ostným a radostným, lišíc se tíni od ka-

jícnę touzebné poboznosti adventní. Pri

poboznosti májové strídá se zpęv lidu

s prozpévováním knęze u oltáre rádem

a zpűsobem, jak v litaniích redaktorem vy-

daných se u'.
vas Maria se vším ostatním se zpívá.

I druhá tato poboznost na osadę zdomácnęla

a nálezí jiz k rádným poboznostem výroc-

ním, k nimz lid vęrící s celým srdcem

prilnul.

Vęnoval-li vypravovatel Jednotę Cyrill-

ské pri chrámu sv. Cyrilla a Methoda

zvláštní péci z povinnosti s duchovní sprá-

vou spojené, druhým a to mnohem dűle-

zitęjším pűsobistęm by1 seminár Prazský,

jehoz brána se mu otevrela, kdyz za rek-

tora povolán jest nápotomní biskup Brnęn-

ský, Dr. František Bauer. Slavnostním za-

hájením byla velepam ítná slavnost s v.-

K l e m e n t s k á, konaná r. i 88o, v den

svętce v chrámu Pánę na jméno jeho za-

svęceném za prícinou encykliky papeze

Lva XIII., kterou ve keré Cirkvi slaviti ve-

lel svátek svatých apoštolű slovanských,

Cyrilla a Methoda. Svatí vęrozvęstové za-

klád .li ve vlasti naší kostely zasvęcené

sv. Klementu, s jehoz ostatky po krajinách

našich cliojili a který apoštolsl
jejich prunluvou u Bolia tak mocnę podpo

roval. P o n t i f i k á l n í mši svatou slouzil

vroucný ctitel a jeden z prvních buditelűv

kultu Cyríllo-Methodęjslcého, boholibý bás-

mk, Václav Štulc, pri které pęvecký sbor

alumA se soprany a alty pęvecké školy

Cyrillské prednesl W,ttovu mši »in liouorem

sc. Luciae« s choralním Introitem, Gradu-

alem, Offertoriem a Communiem. Oltár ob-

I
slovcű superpelicemi odéných, stríbrovlasý

kmet nadšením a blazeností ozárený, velebný

zpév klenbou chrámovou mocnę zaznivajicí,

to vše dojímalo az do útrob duše. Radost

bohosluzbou posvęcená dostoupila v jásot,

kdyz pri spolecném obędę korenęném sbo-

rovým zpęvem bohoslovcű povstal nejprve

rektor, po ném pak i nezapomenutelný pro-

bošt, zlatými slovy rodinu seminársl
nęcujíce k uctívání sv. bratri Soluirských. Ra-

dost tajená propukla v bouri jásotu, jaký

nikdy pred tím, ani potom v seminári jsem

nespatril. Nejvroucnęjší láska utuzila svazky

rodiny duchovní, i ukázalo se zrejmę, jak

bohosluzba vznešená umí povznášeti zivot

pozemský. K odpoledním n e š p o r á m za-

vítal osobnę zvécuęlý kardinál, pri kterých

se objevila veškerá krása psalmodie církevní.

Alumnat rozvrzen byl na dva mohutné sbory.

Prvni sbor pęvcű hudebnę vzdęlaných pred-

nášel na kruchté f a 1 s o b o r d o n y, na nęz

druhý sbor u oltáre velepastýi•e svého ob-

klopující stále odpovídal c ho r a f e m. Vel-

kolepá psalmodie tímto zpűsobem se strí-

dající hluboce dojala i kardinála.

Po slavnosti sv.-Klementské prišel ad-

vent, pozehnaná doba prípravy a oceká-

vání Vykupitele, v níz Církev i varhanűm

pi•i slavné mši svaté ukládá mlcení. Pocát-

kem nového roku církevuílio seminár Praz-

ský zahájil nové období choralní

c h o r a l e rn. Za tou prícinou objednalo re-

ditelství tolik výtis!zű Ordínarium bIissae,

kolik bohoslovcű seminár cítal, aby pocína-

jícím adventem nejen pęvci cvicení, nýbrz



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ