NEZAŘAZENO
Ročník: 1890; strana: 95,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 95 —





vých narázek v jeho Postille soudím, také se na pana ucitele osupil, ze chce ta'.covou

v Nęmcích, o tak zvanc rn »Oslovském starobylou, krásnou a dojímající památku

svátku«. Necetl jste o tom niceho? Nuze odstraniti, lidé pak, kdyz se toho dozvę-

slyšte. dęli, co pan ucitel zamýšlí, prolilašovali,

Jiz od devátého století konávala se ve jakkoliv mají pana ucitele moc rádi, ze mu

svrchu uvedených zemích zvláštní slavnost, prece i na sobotalesu i na mimorádných

nazvaná »Festum asinorum«, na památku príspęvcích do kuchynę utrhnou, kdyz jim

útęku Krista Pána do Egypta. V męstę tu radost pokazí.



byla totiz vybrána nejkrásnęjší dívka, které Nejvíce však ze všech zuril slouha. Ten

dali do nárucí dętátko plénlcami ovinuté a celý rozcertcný se dokonce rozbęhl na pana

posadili ji na osla, co nejnádhernęjšími ca- ucitele, který právę hlasy k Haydenovę pa-

brakami ozdobeného. V slavném prűvodu, storálce rozepisoval a pűl tretí hodiny mu

jehoz se súcastnilo duchovenstvo i prední vykládal o své slouhovské dűstojnosti, mezi

notability męstské, vedli oslíka do hlavního jiným s velikým pathosem volaje: »Já, pa-

chrámu a postavili jej v presbytári pred stýr Matęj Cvancara, jsem o svaté noci

oltár. Na to zacala slavná mše. Zpęváci na první osoba v kostele!«

chore pak pred Kyrie, Gloria, Credo atd. Pan ucitel se šelmovsky usmál.

ze vší síly po oslovsku zarvali iá—iá—iá

a kdyz se osel pred oltárem stojící tímto »Nic se nesmęjou,« zlobil se Cvancara,

krikem rozhýkal, nastal mezi lidem v kostele zpozorovav úsmęv pana ucitele, »je to

ohromný jásot, krilc a vrava, a kde l:do pravda! A jak pak ne, kdyz jo! Prám (pra-

kricel »iá«, co mu chrtán stacil. Místo ob- vím), komu zvęstovali andélé narození Pánę

vyklých responsorií »Amen«, >,Et cum spi- nejdriv? co? Koho posílali do Betlema nej-

ritu tuo« odpovídalo se »iá«, Aby pak míra prvé? he? Pastýre, prám, pastýre! Roz-

této osloviny byla dovršena, i knęz místo umęjí? A pastýi•i vidęli Jezíška ze všech

»ite missa est« tril:ráte z piných plic za- lidí nejdrív, drív nez všichni ucitelové, I:teré

hýkal »iá—iá—iá«, nacez lid místo »Deo Kristus Pán beztoho nemęl rád.«



gratias« téz trikráte zarval »iá—iá—iá«, »Oho!« ozval se pan ucitel podrázdęn.



po cemz pak zpívána byla latinská píseń »Co oho!,< vskocil mu do reci rozlcurá-

ke cti pana osla ve valcíkovém slohu kom- zený Cvancara, »je to pravda! Iládal se

ponovaná. »In fine Missae, sacerdos, versus Pán Jezíš nękdy s pastýri? Nehádal?

ad populum, vice Ite missa est, ter hinhan- A s ucitely se furtumfurt hádal. Hned jalo

nabit : populus vero, vice lleo gratias, ter mu bylo dvanáct let prišel mezi nę a j uz

respondebit Hinham, hinham, hinham.« Tak se s nimi vadil, jak je to v svatém evan-

znęl výslovný predpis. geliu psáno,«



Járku, co tomu ríkáte neznámý pane iá, »To tam není psáno« rozkrikl se pan

ci pardon, chci psáti I. A., ze jiz pred sta- ucitel.

lety místo »ite missa est« zpívala se za- »At je to tam psáno nebo ne, je to

cátecní písmena vzácného vašeho jména, a pravda,« prekrikl ho Cvancara, »já si to

vęru, ze proti tomuto oslímu surrngatu »ite« vymluvit nedám. Já být císarem pánem, já

jest opravdové »ite« v dudavé melodii, o bych se o to postaral, aby męl slouha o

nęmz jsem minule vypravoval, az moc ne• vánocích v kostele cest, která mu patrí. V la-

vińoucké. vici za mrízkami hned vedle oltáre by musil



Po tomto prislušném responsoriu na ne- sedęt, aby ho celý kostel vidęl a prostreno

pi-íslušnou invokaci vrátíme se k našemu by musil mít cervené sukno, jako Tuchomęr-

vypravování. ský pan derechtor, kdyz prijede do Chval

Panu uciteli Houzvickovi se troubení na pout.«



slouhovo v kostele pranic nelíbilo; huboval »S vámi není zádná rec,« rozmrzel se

na nę jiz týden pred vánocemi a týden po na Cvancaru pan ucitel.

vánocích. Mluvil o tom s panem farárem, »Coze? se mnou ze není zádná rec ?«

zádaje ho, aby to zakázal, ale pan farár jsa zalomil Cvancara rukama nad hlavou jako

jiz syt krikű s odstranęním dudavého »ite« kulový spodek; »prám, je to v celém sva-

a maje za jiné beneficium zadáno, rekl, ze tém písmu nękde psáno, ze by andęl mluvil

se jiz do toho plésti nebude. s nęjakým panem ucitelem? Ale ze andęl



Pan ucitel obrátil se tedy na rychtáre mluvil s pastýri, to se v svatém evangCliu

jakozto na prvního slouhova pána, ale rych- cte. A myslejí, ze by tahový veliký pán,

tár, který męl beztoho na pana ucitele jako je andęl, s pastýri mluvil, kdyby s nimi

svrchu, ze ho nechce pouštęti na chor, zle nebyla rec?«

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ