| ||||
| ||||
-92
Takovým faktorem jest akustika; hudbu bud' hubí, aneb povznáší. S nepřízniv~mi živly válčíce, zůstaneme přec věrnými chorálu i slohu víeehlasnéma, poněvadž zpíváme především na oslavu Boží. — Současně se mší sv. u sv. Cyrilla a Methoděje provozovaly se jiné dvě mešní skladby, a sice u n e j s v. 'r r o j i c e řízením p. ředitele F. Z. Sknherskélro, a u s v. S t ě p á n a, řízením tamnějšího ředitele kůru p. 0. Smolíka. Jelikož jsem v tutéž dobu řízením kůru v Karlíně zaměstnán byl, jest mi spolehnouti se na zprávy od osob vážených a hodnověrných mi podaných. Pan F. Z. S k u h e r s k ý, ředitel varhanické školy, s vytrvalostí a horlivostí čítá se k nejstarším bojovníkům za znovavzkříšení pi•esné hudby církevní a se zálibou sáhává k nejpřísnějším formám — ku chorálu. V starých církevních tonináeh pohybují se též mešní jeho skladby, kterými v dobách nejnovějších domácí literaturu hudby posvátné tak plodně obohacuje. Skuherský ma svůj vlastní sloh, od všelikých cizích forem značně se lišící, ač nikolivěk vždy pro zpěváky snadný. Přesnost práce a originálnost jsou hlavními znaky církevních skladeb jeho. Ku slavnosti Cecilianské zvolil si k mó žádosti svou "IVl i s s a Q u a r t a" roku minulého u Mikuláše a Knappa vydanou, aby řiditelé kuru, kteří ji čítají k svému repertoiru, poznali z vlastního provozování skladatelova jeho intenci při provozování. Karlínský ředitel kůru p. Bedřich Kirehner ji hned po vyjití velmi svědomitě studoval s karlínským sborem, a byl byeh ji k vůli po-rovnání rád slyšel provozovati řízením samého skladatele. Škoda ! že pro současné za-městnání nebylo možno. Některé partie vyžadují pečlivého přednešení. Kromě pravidelného sboru páně Skuherského účinkovali též členové osvědčené školy zpěvní pana Pivody a někteří žáci realních škol českých, kde p. ředitel zpěvu vyučuje —celkem sbor velmi značný. Aby celé provozování z jedné litiny bylo, složil k té příležitosti osvědčený skladatel též Graduale „Benedicta et venerabilis es” ; Offertorium „Ave Maria”. Introit, Communio a Pange lingua chorálně z Graduale Romanum zpívány jsou. Když panu řediteli jde o ukázání vzoru liturgického a důstojného zpěvu při službách Božích, jako bylo zajisté též při slavnosti Cecilianské, známe ze zkušenosti, že provozování za osobního jeho řízení skutečně vzorná bývají. V tom nás potvrdili účastníci slavnosti, kteří přítomni byli zpívané mši sv. u Trinitárů, libujíce si v tak pěkném požitku duševním, jehož zde zažili. V nedalekém kostele s v. Š t ě p á n a zahájil nedlouho po novém roce tamnější ředitel kůru, známý co mistr ve hře varhan, p. 0 t t o m a r S m o 11 k. opravu hudby posvátné, odstraniv naprosto směr novomodní s frivolním instrumentálním průvodem. Od neděle tuším Quinquagesima neozvaly se na kůru sv. Štěpanském housličky s jinými družkami. Krok za krokem, ale bezpečně a statečně kráčí na počaté dráze pan ředitel dále a kirr jeho již nyní je zabezpečený. Směr necírkevní se tam více nenavrátí. Dne 21. listopadu provozoval přísně dle programu mši rS a 1 v e R e g i n a" od G. E Stehle, Graduale Benedicta et venerabilis es" k té příležitosti od ředitele kůru zvlášt složené a Offertorium „Ave Maria” od C. Ett-a. Poněvadž však skladby v tu-též hodinu s vlastní naší mší provozovaly se, šel jsem po slavnosti na místo velmi kompetentní a nestranné ptáti se na výsledek, abych do povšechného referátu mohl po-dati pravdivou zprávu. Řeklo se mi takto : nNapište krátce a 3obře ! Pan řiditel kůru provedl s obyčejným svým sborem 12členným mši Stehlovu velmi pěkně s náležitou a zajímavou přednáškou. Skladba jeho vlastní je sice jednoduchá, ale chrámu Páně důstojná. Tak napište!" — Napsal jsem tak a těším se z takové chvály. 0 10. hodině spěchili účastníci slavnosti hudební od sv. Cyrilla a Methoděje, od Nejsv. Trojice a od sv. Stěp ána do f a r n í h o c h r á m u P á n ě d o in i n i k á n s k é h o u sv. Jiljí, s velmi příznivou akustikou, kde sbor svato-Vojtěšský, který k tomu pro-vozování uěkolika výtečnými mužskými hlasy z pražské opery se sesílil, řízením ředitele kůru od sv. Vojtěcha, pana J o s e f a F ó r s t e r a, provozoval překrásnou 5hlasou mši Palestrinovu ,Ascendo ad Patrem", kterou jsem minulého roku o slavnosti vše-obecné německé Jednoty Cecilianské v Řezenském biskupském chrámu Páně slyšel zpívati s ideální dokonalostí. Ani do dnešního dne nedozněly v uších mých posvátné zvuky výtečné přednášky, která jest ovšem plodem mnohaletého, pilného a každodenního cvičení a výhradného provozování jen starých skladeb církevních, jak se děje v Řezenském velechrámu. Takové dokonalosti mohou ovšem dosíci jen kúry, kde zpěváci ve společném ústavě pod jednou střechou bydlí, pod dozorstvírn svého ředitele, který s nimi každodenní koná zkoušky, jak na p. Křížkovský činí se sborem dómu | ||||
|